Japanse ICO plant veertien verdiepingen hoge autoparking in Zeebrugge: Brugs stadsbestuur geeft positief advies

Het Brugs schepencollege heeft donderdagmorgen de plannen van het Japanse ICO voor de bouw van een veertien verdiepingen hoge autoparking in de Zeebrugse achterhaven positief geadviseerd. Nu moet de provinciale vergunningscommissie er zich nog over uitspreken. Het is uiteindelijk het provinciebestuur dat de omgevingsvergunning moet uitreiken.

Met het verschepen van 3,5 miljoen wagens per jaar is Port of Antwerp-Bruges in dat domein marktleider in Europa. Zeebrugge is de in- en uitvoerhaven, maar kampt met plaatsgebrek voor het voorlopig stallen van wagens op de terminals. Dat heeft deels te maken met het feit dat de verkopers van Chinese elektrische wagens de voertuigen pas inschepen, als ze verkocht zijn.

Plaatsgebrek

Vaak moeten er auto’s tijdelijk gestald worden op de cruiseterminal in de voorhaven. “Er staan zelfs al noodgedwongen wagens op de luchthaven van Oostende en bij de firma Degroote in Zwevezele”, zegt de Brugse burgemeester Dirk De fauw, die tevens ondervoorzitter is van Port of Antwerp-Bruges.

Om dit probleem op te lossen, zijn er plannen voor de bouw van magazijnen met meerdere verdiepingen in de Zeebrugse haven. Ook de Japanse autoconstructeurs zijn actief in Zeebrugge. Het Japanse ICO is volgens Dirk De fauw bereid om hierin fiks te investeren.

Veertien verdiepingen

“Ze plannen de bouw van één of meerdere automagazijnen, waarbij wagens tot veertien verdiepingen hoog boven elkaar worden gestapeld. Dit is een zeer grote investering voor het Japanse ICO”, vervolgt Dirk De fauw. “Het havenbestuur heeft dit project in Tokyo met hen besproken.”

“ICO doet die investering en krijgt in ruil een verlenging van de concessie. Het betekent tevens dat de Japanners sterk blijven geloven in de haven van Zeebrugge. In het schepencollege werd het dossier met gunstig advies overgemaakt aan de Provinciale vergunningscommissie”, aldus Dirk De fauw.

Vrachtwagens

Een ander probleem in Zeebrugge is de problematiek van de vrachtwagens die noodgedwongen parkeren langs de Isabellalaan. Truckers dumpen er afval en doen noodgedwongen hun behoeftes langs de weg, vlakbij de havenschool. Volgens Dirk De fauw is de al jaren beloofde vrachtwagenparking in aanbouw: “Maar die zal geen totaaloplossing bieden voor de vrachtwagenproblematiek in Zeebrugge.”

“Er zullen een 150 trekkers met trailer kunnen parkeren, maar dit zal onvoldoende zijn om alle vrachtwagens, zeker in de weekends, op te vangen. Er zal dus hoe dan ook moeten uitgekeken worden naar bijkomende parkeerplaatsen. De parking in de achterhaven zou normaal gezien in de zomer van 2026 moeten openen.”

The post Japanse ICO plant veertien verdiepingen hoge autoparking in Zeebrugge: Brugs stadsbestuur geeft positief advies is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Chinese app Temu gaat nu ook voeding verkopen in België: “Dit kan revolutie betekenen voor de voedingssector”

Temu, de Chinese e-commercereus bekend om zijn extreem lage prijzen voor een oneindig gamma aan ‘hebbedingetjes’, richt zijn pijlen nu ook op onze koelkast. Via de populaire app koop je sinds kort ook voedingswaren aan bijzonder scherpe prijzen. “Geen enkele Europese retailer zag dit aankomen”, zegt retailprofessor Pierre-Alexandre Billiet. Wordt Temu straks een serieuze concurrent voor gevestigde supermarkten als Colruyt,

Lees meer »

Alarmerende toename van ondervoede kinderen in Soedan

Het aantal kinderen dat in Soedan behandeld wordt voor ernstige acute ondervoeding is tussen januari en mei met 46% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt Unicef vrijdag. In Noord-Darfoer alleen al kregen meer dan 40.000 kinderen hulp – dubbel zoveel als in 2024.

Lees meer »

Ook garages mogen vanaf 2028 keuring uitvoeren, geen keuring meer nodig voor wie auto tweedehands wil verkopen

Wie zijn auto wil laten keuren, moet vanaf 2028 niet langer naar een officieel keuringsstation. Ook gewone garages mogen straks de keuring uitvoeren. En wie zijn auto tweedehands wil verkopen, hoeft dan zelfs helemaal niet meer naar de keuring. Met de hervorming van de keuring wil de Vlaamse regering niet langer strenger zijn dan het buitenland. “De autokeuring moet toegankelijker

Lees meer »

Vlaams begrotingsevenwicht “helemaal niet in zicht”

Terwijl de Vlaamse regering bij haar start mikte op een begrotingsevenwicht vanaf 2027, vreest de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) dat het tekort in dat jaar zal oplopen tot 753 miljoen euro. De schuld dreigt tegen 2029 aan te groeien tot meer dan 100 procent van de inkomsten. De SERV ziet dinsdag in haar begrotingsadvies twee oorzaken: inflatie en de

Lees meer »