Vele jaren terug was de rondrijdende ijskar een signaal voor de kinderen om naar buiten te hollen voor een ijsje. Nu anno 2025 is de ijskar zo goed als verdwenen in de straten. “Ook ik als kind stond in de rij toen de ijskar in de straten van Langemark halt hield”, zegt ijsbereider Christof Thorrez (51) van het ijssalon Surprice. “Onze ijskarren rijden alleen nog uit voor vaste opdrachten. In coronatijden was dat wel anders.”
Tijdens de coronaperiode was de ijskar van Surprice zeer populair in de Heuvellandse straten. “Nu is dat anders. Hoeveel gezinnen zijn nog elke dag thuis ? En zou iedereen nog dat muziekje kunnen aanhoren zonder daarbij te klagen en te zagen en een reactie neer te pennen op sociale media?”, vraagt Christof Thorrez zich af.
Mobiele ijswagen
Vandaar dat Surprice kiest om enkel nog met de ijskar uit te rijden naar vooraf gevraagde locaties. “De formule is te boeken via onze website. Voor kleinere opdrachten ruilen we de ijskar in voor de Fiat 500. Vanuit de koffer schept mijn dochter dan het ijs uit. Meest gevraagd zijn nog steeds de hoorntjes. Ook de platte wafeltjes bieden we aan.”
Ondertussen is de ijskar uitgegroeid tot een mobiele ijswagen. “Naast ijs serveren we op vraag ook mock- en cocktails. Recent waren we nog in Zonnebeke waar het stadspersoneel getrakteerd werd op een frisse zomerdrank. We bieden indien gevraagd ook pannenkoeken en wafels aan. Noem ons gerust een foodtruck met natuurlijk de ijsjes op de eerste plaats.”
Geschikt personeel
De evolutie van ijskar naar ijswagen betekent wellicht het einde van de klassieke ijskar. “In onze branche is het ontzettend moeilijk om het geschikte personeel te vinden. Bij mijn weten staat niemand zomaar te springen om met ijsjes rond te rijden. Verder moet je ook kunnen rekenen op betrouwbaar personeel.”
“De hoorntjes zijn nog altijd het meest gevraagd”
Christof heeft naast een zaak op de Rodeberg ook een ijssalon op de Dries in Kemmel. “Er zijn evenementen genoeg waar we met onze ijskar naartoe kunnen. In Kemmel is dat bijvoorbeeld de Zoetemarkt en de rommelmarkt. Van de Rodeberg trekken we straks naar de Zwarteberg voor een festival. Ja, ook onze Franse buren weten ons te smaken.”
Aan smaken trouwens geen gebrek bij Surprice. “Vanille is en blijft de klassieker. Niets kan tippen aan vers gedraaide vanille bourbon met de juiste smeuïgheid, de typische volle smaak en het zachte mondgevoel. Gewoon (h)eerlijk.”

Begin juli vierde Christof de 15de verjaardag van Surprice. “Het verhaal start onrechtstreeks in Assebroek waar ik als vertegenwoordiger in de bakkerssector vaak langsging bij Zaki die zijn eigen roomijs maakte. Tijdens een bezoek liet ik vallen dat indien de zaak zou verkocht worden ik wel interesse zou hebben. Ik kon er onder meer de ijsmachines overkopen en begon kleinschalig ijs te maken in Houthulst waar ik de voormalige beenhouwerij al vlug inrichtte tot een ijsmakerij. Al vlug deed het in de gemeente de ronde dat er nu ijs werd gedraaid in de beenhouwerij en niet langer worsten. Zo startte ik wat later met een ijssalon. In 2019 volgde dan de Surprice Rodeberg en nog wat later Kemmel.”
IJsbereider
Christof is een gediplomeerd brood- en banketbakker en gespecialiseerd ijsbereider. Hij volgde een opleiding aan het ijscentrum in Wageningen nabij Eindhoven. “Het was elke dag vier uur rijden, maar het heeft uiteindelijk geloond.” Christof investeerde aan het begin van deze zomer in een volledig nieuw wagenpark. “De schrik om zonder koeling te vallen zoals bij onze vorige ijskarren is nu uit den boze.”
Dubai-ijs is een hype deze zomer
Op vraag van de klant rijdt de mobiele ijswagen van Surprice uit. Er wordt een formule aangeboden van 250 euro, 50 schepijsjes met 2 bollen en keuze van 4 smaken inbegrepen, alsook 1 uur bediening ter plaatse. “Losse verkoop is ook mogelijk aan 3 euro voor 2 bollen en 5 euro voor 3 bollen.” Surprice speelt ook in op de hype van het moment en heeft Dubai ijs in de aanbieding. “Dubai roomijs is een luxe ijssoort met romige chocolade, knapperige kataifi en geroosterde pistache.” Surprice werkt verder ijscrème uit op vraag van de klant. “Recent nog maakten we 150 gepersonaliseerde ijsje voor een bruiloftsfeest. Ook ijs op basis van picon of mousserende wijn bieden we aan.”
The post “Vanille is en blijft een klassieker”: IJskar wordt mobiele ijswagen bij Surprice uit Heuvelland is provided by KW.be.