Ook al is de knip tussen Bissegem en Marke eind november vorig jaar afgeschaft, het blijft een hot item in de deelgemeenten, en zelfs in de Kortrijkse gemeenteraad. Miet Callens (Groen) en Marniek De Bruyne (Vlaams Belang) brachten de mobiliteitssituatie opnieuw aan bod.
Er waren opnieuw heel wat agendapunten op de gemeenteraad van 7 juli. De volgende zaken kwamen aan bod: de vergunningsaanvraag voor een vijfde windmolen in de cluster tussen Rollegem en Bellegem (voorstel tot beslissing van Carmen Ryheul, Vlaams Belang), de blijkbaar onvergunde rode lijn die het KunstenOverleg trok als stil protest tegen de mensenrechtenschendingen in Gaza (interpellatie van Philippe Dejaegher, N-VA) en de geluidsoverlast door avondgebeden aan de moskee in de Stasegemsestraat (voorstel tot beslissing van Wouter Vermeersch, Vlaams Belang).
Verhit dossier
Bij de vragen over de mobiliteitssituatie in Bissegem liepen de gemoederen hoog op. Mobiliteit is al lange tijd een item in de twee Kortrijkse deelgemeenten. Wanneer de nieuwe Leiebrug tussen de twee deelgemeenten in juni 2023 opende, werd de Driekerkenstraat immers eenrichtingsverkeer. Verkeer van Marke richting Bissegem was niet langer mogelijk door de straat, wat tot lange omwegen leidde. Het is wat men de befaamde ‘(halve) knip’ tussen Marke en Bissegem is gaan noemen.
De maatregel verdeelde op z’n minst gezegd de meningen en was een punt tijdens de stembusslag. Het nieuwe stadsbestuur schafte de knip af, maar de verkeerslichten werden wel dynamisch. Dat moest het verkeer richting Bissegem via de Driekerkenstraat in de spits toch ontmoedigen, gezien het nog steeds als fietsstraat is ingericht. Bedoeling is dat men ook via de R8 de weg blijft vinden naar Bissegem – wat nu makkelijk zou moeten lukken, aangezien de werkzaamheden aan de ring zijn afgewerkt.
Grote drukte
Eind goed al goed? Niet echt. Gemeenteraadslid Miet Callens (Groen) had nu toch nog een interpellatie ingediend over de mobiliteitssituatie. Miet Callens hekelde de drukte – volgens tellingen van de mensen ter plaatse zo’n 3.000 auto’s op een dag –, de ‘twee ongevallen in één week tijd’ midden juni en de gevaarlijke situatie voor fietsers aan de oversteekplaats aan het kruispunt Meensesteenweg/Heulsestraat/Gullegemsesteenweg.
Vlaams Belang-raadslid Marniek De Bruyne kwam met een voorstel tot beslissing. Hij kaartte aan dat er een groot verschil zou zijn tussen de tijden van de verkeerslichten op het kruispunt tussen de Meensesteenweg en de Driekerkenstraat en de verkeerslichten aan de nieuwe Leiebrug. Hij vroeg voor een gelijkschakeling in de zomermaanden.
Vooral de woorden van Miet Callens schoten bij mobiliteitsschepen Trui Steenhoudt (N-VA) in het verkeerde keelgat. “Het is een dossier dat me nauw aan het hart ligt. De afschaffing van de knip was immers de eerste grote beslissing sinds ik schepen ben. Het was zeker geen walk in the park. Nu is de rust teruggekeerd. Net daarom vind ik het zo jammer, mevrouw Callens, dat het dossier zo in de kijker geplaatst wordt. Er staan onjuistheden in uw interpellatie.”
Olie op het vuur
Trui Steenhoudt legde uit dat de verkeerslichten in het beheer zijn van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Wij willen dat aanpassen, maar we hangen af van het AWV. De korte oversteektijd was er al voor de invoering van de verkeerslichten op de brug.” De tweede onjuistheid waar de schepen op doelde, waren de twee genoemde ongevallen. “Er is absoluut geen oorzakelijk verband tussen die ongevallen en de verkeersfilter! Ik roep op om te stoppen met olie op het vuur te gooien. De Bissegemnaren verdienen beter dan dit.”
Trui Steenhoudt repliceerde op het voorstel van Marniek De Bruyne dat een tijdelijke gelijkschakeling niet mogelijk is. Op dit moment worden er immers verschillende tellingen gehouden. “Het is de bedoeling dat we kunnen inschatten hoeveel doorgaand verkeer er is en welk aandeel er enkel wijkverkeer is. We willen ook perfect kunnen monitoren wat het effect van de invoering van de trompetaansluiting (R8 en A19, red.) is.” Eind dit jaar komt er een eindevaluatie. Daarna wordt er overgegaan naar definitieve verkeerslichten die eventueel meer mogelijkheden kunnen bieden.
Miet Callens bleef erbij dat een deel van de Bissegemnaren niet tevreden zouden zijn. “Wij zullen die stem blijven vertegenwoordigen.” Ze vroeg ook waarom die tellingen niet publiek zijn. Schepen Steenhoudt gaf aan dat de cijfers gepubliceerd zullen worden.
The post Geknipte knip tussen Marke en Bissegem blijft thema gemeenteraad: “Eindevaluatie eind dit jaar” is provided by KW.be.