De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst met de provincie goed over de heraanleg en herinrichting van de kruispunten op de Stroroute in Moorslede en Zonnebeke. Het gaat om de bochtverbreding ter hoogte van de Scherminkelstraat, het vernieuwen van de rijweg en herinrichting van de bushaltes in de Stationstraat, markering van de voetgangersoversteek en de aanleg van lijnvormige elementen.
De totale kostprijs wordt geraamd op 2.445.143,01 euro. Het aandeel van de gemeente Moorslede bedraagt 84.327,89 euro. De werken zouden starten in het voorjaar 2026. De Stroroute is op verschillende plaatsen verouderd en ongelijk ingericht, met wisselende verhardingen en een breedte tussen 2,25 en 2,5 meter. Dit leidt regelmatig tot conflicten tussen weggebruikers en tot onveilige situaties, vooral aan kruispunten. Met de geplande vernieuwing wordt het volledige traject aangepakt. Over een lengte van 9,5 kilometer wordt het fietspad verbreed tot 3 meter en aangelegd in duurzame betonverharding. Waar mogelijk worden kruispunten veiliger ingericht, onder meer met verhoogde oversteekzones en aangepaste voorrang voor fietsers.
“Op drie kruispunten krijgen de fietsers voorrang”, aldus schepen Nessim Ben Driss (Visie). Sigrid Verhaeghe (NVAPlus) wees op het belang van de signalisatie en vroeg of er nog gevallen van exhibitionisme waren. Volgens burgemeester Sherley Beernaert (Sterk) stelt het probleem zich momenteel niet.
Gevaarlijke situaties
Koen Bostyn (Vlaams Belang) wees op gevaarlijke situaties op de Stroroute. “Zoals bromfietsers die er niet mogen zijn”, zegt hij. “Het gaat meestal om jonge mannetjes die aan straatracen doen. Ik gebruik de Stroroute regelmatig en het is soms schrikken. Bijvoorbeeld ook door speed pedelecs en elektrische steps. Als men de route gaat verbreden en bovendien verharden, dan vrees ik dat de snelheid nog hoger zal liggen.”
Gert-Jan Hovaere (NVAPlus) sloot zich daarbij aan. “Het zou misschien niet slecht zijn om eens een camera te plaatsen in overleg met de politie”, aldus Gert-Jan.
“De breedte wordt aangepast naar de hedendaagse normen”, verduidelijkt schepen Ben Driss.
The post Onveilige situaties Stroroute aangepakt door verbreding pad: “Volgens de hedendaagse normen” is provided by KW.be.