De gemeentelijke basisschool De Zandloper uit Middelkerke heeft de Weg van ‘t School Challenge gewonnen, een boeiende uitdaging in het teken van verkeerseducatie en STEM-opdrachten.
Evelien Vermander, leerkracht tweede leerjaar, nam samen met haar collega’s en alle leerlingen deel aan het pilootproject. “Ik volgde een navorming van Brightlab rond de Weg van ’t School Challenge in Gent. Daarna heb ik samen met mijn collega’s bekeken hoe we dat konden uitrollen op school. Ik heb vooral de eerste graad ondersteund, maar we zijn uiteindelijk met de hele school aan de slag gegaan”, aldus Evelien.
Per graad
“We werkten in de twee weken voor de paasvakantie rond de Weg van ’t School Challenge: eerst het verkeersonderdeel, ontwikkeld door Route2School, daarna de STEM-opdrachten, bedacht door Brightlab. We werkten per graad. In de eerste graad focusten we op bescherming van het lichaam. We gebruikten hoekenwerk en schakelden les per les door. Mijn collega liet de leerlingen achteraf zelfs nog een tekening maken over bescherming. Het was dus leuk om te zien dat er spontaan verder op werd gebouwd. De tweede graad werkte rond verkeersveiligheid op een kruispunt en maakte daar zelfs een groepswerk van tijdens een toonmoment voor de ouders. Die hielpen zelfs mee, wat voor extra betrokkenheid en impact zorgde. En de derde graad ging aan de slag met hellingen bouwen en snelheidsmetingen, dat was wat uitdagender, vooral omdat er wat wiskundige voorkennis nodig was. Maar ook daar was de leerkracht enthousiast”, klinkt het.
De leerlingen waren alleszins erg enthousiast. “Wat mij vooral opviel, is dat sommige kinderen echt verrassend uit de hoek kwamen. Bijvoorbeeld tijdens de opdracht met het poppetje om te tonen waar je bescherming nodig hebt: sommige leerlingen plakten het zonder veel nadenken bijna helemaal vol, anderen dachten écht na over waar bescherming logisch is. Ook het samenwerken tussen eerste- en tweedejaars was fijn. De ouderen hielpen de jongere leerlingen. Dat gaf een mooie dynamiek. Ik heb zelf ook nieuwe dingen geleerd. Grenzen verlegd, zou ik zelfs zeggen. En ik heb het gevoel dat ik bepaalde materialen of opdrachten uit de Challenges kan meenemen naar andere lessen. Zo zit er bij het materiaal ook een boekje over elektriciteit dat ik ook in een andere context kan gebruiken. Het project gaf me goesting om nog meer met STEM aan de slag te gaan. En dat is misschien wel het mooiste effect.”
The post De Zandloper wint ‘Weg van ’t School Challenge’: “Ik heb mijn grenzen verlegd” is provided by KW.be.