Aan de vooravond van zijn pensioen wou Manu Buysse (61), directeur van basisschool GO! De Kruipuit in Adegem, wat doen met zijn meer dan 40 jaar ervaring in het veld. Hij voegde de daad bij het woord en schreef ‘Directeur hier ben ik!’, een leuk boekje vol herkenbare voorbeelden en toepasbare inzichten.
In Vlaanderen kampt het onderwijs al geruime tijd met een acuut directeurstekort. “30 procent van de basisschooldirecties stopt voortijdig, voor het pensioen, en binnen drie jaar steeg het verloop met 54 procent van ongeveer 1.300 naar bijna 2.000 wissels in één schooljaar”, vertelt Manu Buysse.
“In het schooljaar 2022-2023 ging bijna 47 procent van alle Vlaamse scholen over op een nieuwe directie en in secundaire scholen verdubbelde het aantal wissels van 339 naar 688. Het valt op dat in een steeds complexer wordend landschap van regelgeving, personeelstekorten en maatschappelijke verwachtingen directeurs er te vaak alleen voor staan. Ze vervullen verschillende rollen, gaande van crisisoplossers tot beleidsvoerder, maar vaak ontbreekt daarbij tijd voor visieontwikkeling. Veel scholen vinden geen geschikte kandidaat. Soms wordt de taak noodgedwongen ingevuld door tijdelijk personeel. Het directeurschap is ondertussen al drie jaar een erkend knelpuntberoep, en dat is geen toeval. Directeurs dragen immers een immense verantwoordelijkheid. Ze zijn tezelfdertijd manager, pedagogisch leider, vertrouwenspersoon, administratieve duizendpoot en crisismanager”, aldus Manu.
Tweedelig
Met de gids Directeur, hier ben ik! wil auteur Manu Buysse directies een leidraad geven om met de vele problematieken en de noodzakelijke beslissingen van elke dag overweg te kunnen. “De gids vergelijkt in deel één het leiderschap met een tafel waarvan communicatie, visie, integriteit en empathie de poten zijn. Het tafelblad staat symbool voor de algemene en domeinspecifieke kennis over onderwijs, organisatie en beleid. Daarna volgen in deel twee 24 stellingen die de tafel onderbouwen. Elke stelling, metafoor of inzicht wordt gestaafd met twee concrete voorbeelden uit het dagelijkse onderwijsleven”, besluit Manu Buysse.
Manu’s gids is tevens de aftrap van Mentoor, een organisatie die Vlaamse (basis)scholen bijstaat om hun onderwijsbeleid vorm te geven en te versterken. “We ondersteunen (startende) directeurs en beleidsmedewerkers, zodat ze met meer vertrouwen en impact leiding kunnen geven”, klinkt het bij het team van Mentoor.
Meer info op www.mentoor.be.
The post Schooldirecteur Manu (61) schrijft gids voor collega’s: “Een antwoord op concrete noden” is provided by KW.be.