Het stadsbestuur van Poperinge is volop bezig met de opmaak van een nieuw commercieel strategisch plan. Het vorige plan dateert al van 2015, waardoor een herziening zich nadrukkelijk opdrong.
“Een van de opvallendste verwezenlijkingen van de voorbije jaren was zonder twijfel de introductie van de stadspas: de Pop.pas en Pop.kado”, vertelt Sharon Boussery, diensthoofd Ondernemen van de stad. “Deze stadspassen zijn inmiddels niet alleen ingeburgerd bij de shoppers uit Poperinge zelf, maar genieten ook erkenning en gebruik buiten de stadsgrenzen.”
Samen bouwen aan toekomst
Om het nieuwe strategisch plan vorm te geven, stapt Stad Poperinge mee in een begeleidingstraject in samenwerking met KERNpunt. KERNpunt staat in voor de uitrol van het detailhandelsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen. Patrick Hermie, detailhandelscoach van KERNpunt van de POM West-Vlaanderen, gaf de nodige toelichting. Een belangrijk moment in dit traject was een brainstormavond waarop alle Poperingse ondernemers welkom waren. Het doel: samen nadenken over de uitdagingen en kansen voor het lokale handelsapparaat. De avond had plaats in de grote zaal van De Kring.
Handelspanden en leegstand
De avond begon met een presentatie van de meest recente handelscijfers, gebaseerd op het detailhandelsrapport van ‘Provincie in Cijfers’. “Het aantal handelspanden in de stad daalde licht, van 151 in 2023 naar 147 in 2024. Het aantal horecazaken bleef stabiel op 105. Het aantal leegstaande panden kende een kleine toename: van 32 in 2023 naar 36 in 2024”, aldus nog Sharon Boussery, die bij de dienst Ondernemen wordt bijgestaan door Lennert Coutigny en Rebecca Olivier.
Deze cijfers en inzichten vormen de basis voor een nieuw plan dat inspeelt op de huidige realiteit en toekomstige noden van de Poperingse handel. Dankzij de actieve betrokkenheid van ondernemers en de begeleiding door KERNpunt, zet Poperinge koers naar een commercieel beleid dat stevig verankerd is in de lokale gemeenschap én klaar is voor de toekomst.
The post Poperinge werkt aan nieuw commercieel strategisch plan is provided by KW.be.