Oud-leerling én huidig leerkracht van de middelbare school MAKZ Tina Gryson mag zich sinds kort doctor noemen. Ze doctoreerde rond het belang van samenwerking onder leerkrachten bij het geven van Project Algemene Vorming (PAV) in het beroepsonderwijs, het vak dat ze ook zelf geeft.
De geboren en getogen Knokke-Heistste Tina Gryson (30), die intussen al enkele jaren in Koolkerke woont, behaalde een doctoraat met haar onderzoek rond Teachter Design Teams en de toepassing ervan in het secundair onderwijs. Tina is oud-leerling van de school MAKZ in Knokke, deel uitmakend van de scholengroep Impact binnen het Gemeenschapsonderwijs.
“Ik studeerde daar af in de richting humane wetenschappen. Daarna trok ik naar universiteit voor kunstwetenschappen en archeologie en vervolgens studeerde ik ook nog sociologie”, vertelt Tina. “Ik wilde graag les geven en dus volgde ik ook nog de lerarenopleiding.”
Speciaal vak
“En zo heb ik dan een half jaar les geven in de MAKZ, inderdaad mijn oude middelbare school. Ik gaf er Project Algemene Vakken, in het beroepsonderwijs. Dat is een verzameling van kennis en vaardigheden los van de eigenlijke ‘stiel’ – zoals bijvoorbeeld schoonheidszorgen of carrosserie – die ze leren. Het gaat dan onder meer om talen, wiskunde, maatschappelijke vorming… Dat was boeiend, maar ik merkte dat weinig mensen echt een idee geven over hoe je zo’n toch wel speciaal vak op een goede manier voor deze doelgroep moet brengen.”
“Leerkrachten moeten samenwerken en hun inzichten delen”
“Op zoek naar informatie en onderzoeksresultaten daarover, botste ik op een vacature van de Universitent Gent om als doctoraatstudent net naar dat thema onderzoek te doen”, gaat Tina verder. “De professor die het project begeleidde, kende ik bovendien nog omdat hij les aan me gaf tijdens de lerarenopleiding. Het was dus een puzzel die mooi in elkaar viel voor mij en zo ben ik vijf jaar fulltime actief geweest als doctoraatstudent.”
Samenwerken
Op 1 april van dit jaar heeft Tina dan met succes haar proefschrift verdedigd, dat leidde naar het verkrijgen van de academische graad van doctor in de politieke wetenschappen en doctor in de pedagogische wetenschappen. “Het belangrijkste inzicht dat naar voren komt uit mijn onderzoek, is dat het heel belangrijk is voor leerkrachten Project Algemene Vorming om samen te werken en hun inzichten te delen. Ik sta nu zelf opnieuw voor de klas en geef opnieuw PAV. Dus die inzichten kan ik nu in de praktijk toepassen”, besluit Tina.
The post Leerkracht bij MAKZ Tina (30) mag zich voortaan doctor noemen: “Nu in de praktijk toepassen” is provided by KW.be.