Gemeenteraad Heuvelland wil unaniem houten brug als tijdelijke oplossing voor fietspad Loker-Dranouter

De raad keurde vanavond unaniem een motie goed waarin ze alle betrokken partijen vraagt om dringend werk te maken van een tijdelijke oplossing voor de probleemzone aan het Engelse oorlogskerkhof langs de weg Loker-Dranouter : een houten brug over de gracht aan het kerkhof, die dan kan worden weggenomen eens er een definitieve oplossing is. Die ligt echter nogal moeilijk, en het geduld van de gemeente Heuvelland is op.

Heuvelland wil al lang een fietspad realiseren langs deze bij momenten vrij drukke gewestweg. De plannen zijn zo goed als kaar en de nodige gronden zijn verworven, maar toch kan het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AVW) niet met de werken starten omdat er een probleempje opdook ter hoogte van het Engels oorlogskerkhof: voor de passage van dit fietspad zou de gracht voor de muur van dit kerkhof moeten worden ingebuisd, en daar kan Onroerend Erfgoed zich niet in vinden, omdat hiermee volgens hen het zicht zou worden ontnomen op de muur van dit beschermd monument.

Een aantal overlegvergaderingen hierover leverden weinig tot niets op, en het gaat van kwaad tot erger, de jongste vergadering ging zelfs gewoon niet door. Raadslid René Delerue (GB) trok ondertussen al een paar keer aan de bel op de gemeenteraad. “Het is voor de gemeente Heuvelland onaanvaardbaar dat de Vlaamse diensten geen overeenstemming kunnen vinden en onze fietsende kinderen ondertussen in de kou blijven staan.” Samen met burgemeester Wieland De Meyer stelde hij nu een motie op met een compromisvoorstel.

Ze werd vlot goedgekeurd door de gemeenteraad en zal nu worden overgemaakt aan de minister van mobiliteit (Annick De Ridder), de minister van onroerend erfgoed (Ben Weyts), en de beide administraties Onroerend erfgoed en het Agentschap Wegen en Verkeer, alsook aan de Commonwealth War Graves commission. “Met deze motie schuiven we een compromisvoorstel naar voren, in de hoop dat de beide ministers zich hier achter kunnen scharen, zodat het dossier snel kan voortgaan. Het voorstel dat op 26 mei jl. door AWV gelanceerd werd, wordt hierbij verder uitgewerkt, zodat dit na de zomervakantie als bouwvergunning ingediend kan worden.”

Lange lijdensweg

Dat dossier dateert ondertussen al van 2018. Om het fietspad snel te kunnen realiseren, koos de gemeente om gebruik te maken van de langswegen Victoriastraat en Galooiestraat, waardoor slechts zo’n 430 meter fietspad moet aangelegd worden aan één zijde van de weg. De gemeente Heuvelland deed hierdoor heel veel toegevingen, in de hoop een snelle realisatie vanuit AWV te verkrijgen.

Begin 2020 werden de nodige gronden door de gemeente aangekocht. Op die manier nam ze het voortouw om alle condities te creëren zodat dit klein project snel vorm zou krijgen. Het traject werd voorlopig ingericht als wandelpad. AWV beloofde op dat moment om dit tracé snel te realiseren. In de jaren nadien werkte AWV een plan uit om het fietspad aan te leggen. Na veel overleg met alle partners (gemeente, CWGC, Onroerend erfgoed en Agentschap Natuur en Bos), werd begin 2024 een omgevingsvergunning ingediend. Deze werd in de zomer echter geweigerd na negatieve adviezen van erfgoed, en doordat ook intern binnen AWV geen overeenstemming was over het plan.

Aangezien het geduld bij de bevolking opraakte, werd in mei 2024 een petitie opgestart, die meteen een groot succes kende. Inwoners van beide dorpen eisten een onmiddellijke realisatie. In de gemeenteraad werd van mei 2024 werd unaniem nog een extra motivatie meegegeven om de vergunning af te leveren, echter zonder gehoor. Vanuit de Vlaamse minister van erfgoed kwam de reactie dat samen moest gezeten worden om te zoeken naar een oplossing.

Tussen mei 2024 en juni 2025 was er veelvuldig overleg, waarbij Heuvelland telkens alles uit de kast heeft gehaald om de tegengestelde Vlaamse eisen te verzoenen. Ondanks de hoop bij alle betrokkenen in de vergaderingen begin 2025 dat dit zou lukken, werd in juni duidelijk dat AWV geen fietspad kan/wil ontwerpen dat voldoet aan de eisen van Erfgoed en ze niet willen afwijken van hun veiligheidsnormen.

“Om ons niet langer te laten gijzelen door de discussie van de gracht, vragen we om het hele fietspad aan te leggen, en om over de gracht een tijdelijke constructie te maken in afwachting van een definitieve oplossing. Die kan dan bijvoorbeeld een fietspad achter de begraafplaats of het verplaatsen van de weg zijn. Twee voorstellen die al vaak de revue passeerden”, zegt burgemeester Wieland De Meyer. “We verzetten ons niet tegen die opties, maar gezien dat nog jarenlang zal aanslepen, moet een tijdelijke oplossing aangelegd worden in het belang van de verkeersveiligheid.”

The post Gemeenteraad Heuvelland wil unaniem houten brug als tijdelijke oplossing voor fietspad Loker-Dranouter is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Shows met dolfijnen en walvissen voortaan verboden in Mexico

Shows met dolfijnen en walvissen zijn sinds donderdag verboden in Mexico. Na de senaat heeft ook de kamer van afgevaardigden unaniem het wetsvoorstel aangenomen dat de wet op wilde dieren wijzigt om het gebruik van walvisachtigen voor shows of als voedsel te verbieden. De wet verbiedt ook het gebruik van dolfinaria en bepaalt dat dolfijnen in gevangenschap moeten worden geplaatst

Lees meer »

KIJK. Beelden tonen hoe Russische raket inslaat net naast passagierstrein met honderden mensen aan boord

Bij Russische raketaanvallen op de regio Dnipro, in het oosten van Oekraïne, zijn gisteren zeker zeventien doden en meer dan tweehonderd gewonden gevallen. Onder meer een school, een administratief gebouw en een passagierstrein werden getroffen. Op sociale media circuleren schokkende beelden van het moment waarop de raket vlak naast de trein inslaat. Op dat moment waren meer dan vijfhonderd mensen

Lees meer »

Hoe wankel is staakt-het-vuren tussen Iran en Israël? En wat is de impact op olieprijzen, luchtverkeer en beurzen?

Donald Trump heeft op zijn geheel eigen manier een staakt-het-vuren aangekondigd tussen Iran en Israël. Maar wat houdt dat precies in? Zal het standhouden? Wie heeft er het meeste belang bij? Welke gevolgen zijn er voor het luchtruim in de regio? En wat betekent dat voor de benzineprijzen, de goudkoers en de beurzen? Wij beantwoorden al jouw vragen.

Lees meer »

Amper 7 procent leegstand in Brugse binnenstad: “Steenstraat is na de Meir de meest gegeerde winkelstraat”

Acht procent van de handelspanden in Brugge staan leeg, in de historische binnenstad gaat het om amper 7 procent. “Brugge doet het goed in vergelijking met andere centrumsteden”, zegt schepen van Ondernemen Minou Esquenet (CD&V).
The post Amper 7 procent leegstand in Brugse binnenstad: “Steenstraat is na de Meir de meest gegeerde winkelstraat” appeared first on KW.be.

Lees meer »

‘Het Schlagerfestival 2026’ maakte aan de Kanaalkom in Hasselt bekend: ‘On a Love Boat’ met kapitein Bart Kaëll!

Zet koers richting Trixxo Arena Hasselt, want ‘Het Schlagerfestival’ vaart in 2026 uit onder een gloednieuw thema: ‘On a Love Boat’. Niemand minder dan schlagericoon Bart Kaëll, vaste waarde én kapitein van dienst, maakte vandaag het thema van de komende editie bekend. Na het succesvolle ‘Wild Wild West’-thema van de afgelopen editie – goed voor ruim 36.000 bezoekers – dompelt

Lees meer »

Extra nestkasten voor gierzwaluwen

Op initiatief van Natuurpunt De Torenvalk steunt Wingene met de milieuraad het Gemeentelijk Actieplan Gierzwaluw.
The post Extra nestkasten voor gierzwaluwen appeared first on KW.be.

Lees meer »

Project 8600 zet door als politieke partij: “Dat alleen het Vlaams Belang oppositie voert, is geen goede zaak voor de lokale politiek”

Een half jaar na de verkiezingen heeft voorzitter Claude Vindevogel de leden van de lijst Project 8600 samen gebracht. Dit gebeurde op vraag van het lokale Open VLD-bestuur.
The post Project 8600 zet door als politieke partij: “Dat alleen het Vlaams Belang oppositie voert, is geen goede zaak voor de lokale politiek” appeared first on KW.be.

Lees meer »