De raad van bestuur van de NMBS heeft de beslissing over de aanduiding van een voorkeursbieder voor een miljardenbestelling aan nieuwe treinstellen uitgesteld. Dat bevestigt het spoorbedrijf. Het Brugse Alstom hoopt nog altijd het contract binnen te rijven, dat de werkgelegenheid van 700 personeelsleden voor de komende jaren moet garanderen. Maar NMBS gaat liever scheep met de Spaanse concurrent CAF.
De NMBS besliste eerder al om met het Spaanse CAF te gaan onderhandelen over de levering van honderden nieuwe MR30-motorstellen. Het gaat om een contract van 1,7 tot 3,4 miljard euro.
Ook Siemens en Alstom tekenden in op die openbare aanbesteding, maar haalden het dus niet. Zeker bij het Franse Alstom viel die beslissing slecht: het bedrijf stelt 3.000 mensen tewerk op sites in Brugge en Charleroi en was volgens de CEO 100 miljoen euro goedkoper dan CAF, terwijl de globale score maar heel licht in het voordeel van de Spanjaarden zou zijn uitgevallen. Alstom trok naar de Raad van State, dat midden april besliste om de onderhandelingen tussen NMBS en CAF te schorsen.
De NMBS-directie hield toch vast aan de keuze voor CAF, berichtte De Standaard vrijdagochtend. Maar de raad van bestuur, waarin verschillende politici zetelen, gaf daar vrijdag geen fiat voor. Zo drongen de CD&V-bestuurders aan op een beslissing mét ruimte voor tewerkstelling in Brugge en Charleroi, zegt CD&V-Kamerlid en Brugs schepen Franky Demon. Vicepremier Vincent Van Peteghem heeft dat punt vrijdag ook al gemaakt in het kernkabinet, klinkt het.
Geen beslissing
De NMBS bevestigt dat vrijdag nog geen beslissing is gevallen. Het spoorbedrijf verwijst naar juridisch en technisch advies waarvan kennis is genomen “en die de evaluatie door het management valideren”. Er is ook akte genomen van “bijkomende motiveringselementen”, klinkt het nog.
In juli komt er een extra raad van bestuur, waar de knoop wellicht wordt doorgehakt. Demon roept de andere partijen die in de raad van bestuur van de NMBS vertegenwoordigd zijn op om zich dan achter het CD&V-standpunt te scharen. “Voor ons is deze gunning geen louter technische kwestie. Het gaat om honderden jobs, getroffen gezinnen en de toekomst van onze eigen industrie”, zegt hij. “Wij laten niet toe dat meer dan 600 jobs bij Alstom in Brugge onder druk komen te staan zonder dat er ten gronde is nagedacht over de sociale en economische gevolgen.”
Gesprekken stopzetten
Groen-Kamerlid Staf Aerts is in elk geval ook tegen onderhandelingen met CAF gekant, zegt hij. Het bedrijf is actief in illegale Israëlische nederzettingen in Palestina, zegt hij, en zolang daar geen verandering in komt moeten de gesprekken met de Spaanse treinbouwer wat hem betreft worden stopgezet. “Ik verwacht van de arizonaregering dat ze dat ook zo snel mogelijk duidelijk maakt aan de NMBS.”
Minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) is vooralsnog niet officieel in kennis gesteld van de beslissing van de raad van bestuur. In de Kamer benadrukte hij gisteren/donderdag wel al dat de NMBS autonoom is en hij dus niet kan tussenkomen. Los daarvan laten de Europese aanbestedingsregels niet toe dat de spoorwegmaatschappij een voordeel zou toekennen aan een bedrijf omdat het in België produceert”, zei hij. “Dat zou om discriminatie gaan tegenover de inschrijvers van andere Europese lidstaten: de locatie van de productie is geen relevant criterium om te oordelen over een bod.”
The post NMBS stelt beslissing over miljardencontract voor treinstellen uit, honderden West-Vlaamse jobs op de helling is provided by KW.be.