Stad Brugge keurde de gunning van een nieuwe fietsersbrug over de Kolvestraat goed. Hiermee wordt een gevaarlijk kruispunt aangepakt. De brug maakt een veilige oversteek mogelijk over de drukke Kolvestraat, een knelpunt op de route tussen Brugge en Zeebrugge. Hiermee krijgt de fietssnelweg F31 een cruciale, belangrijke verbinding tussen het bedrijventerrein Blauwe Toren en het havengebied in Zeebrugge. Provincie West-Vlaanderen is trekker en grootste partij in dit dossier.
In 2018 werd de toekomstvisie uitgewerkt voor de fietssnelweg F31. De F31 is de ontbrekende schakel voor fietsers tussen Brugge en Zeebrugge. Er zijn verschillende deelprojecten, waaronder de bouw van een fietsersbrug over de Kolvestraat.
Barrière
“De Kolvestraat vormt vandaag een echte barrière voor fietsers. Door het drukke verkeer, met onder andere vrachtwagens voor de bedrijventerreinen Blauwe Toren en Herdersbrug en de drukke passage richting containerpark en keuringscentrum, is oversteken hier gevaarlijk en onaangenaam”, zegt Franky Demon, schepen van Openbaar Domein. “Het heeft lang geduurd. Tevreden dat deze brug er komt. Met deze fietsbrug nemen we het gevaar weg en maken we de route eindelijk volledig veilig.”
De nieuwe brug wordt opgetrokken boven de Kolvestraat en komt te liggen tussen de fietspaden Zeveneke en het Krinkelpad. De brug wordt uitgevoerd in beton, krijgt een asfaltondergrond voor een vlotte fietservaring, en aan beide zijden komt een borstwering van 1,2 meter hoog. De brug heeft een totale lengte van 26 meter en is 6 meter breed. De hellingsgraad bedraagt 1 procent, met een oprijhelling van 4 procent.
Lisseweegs Vaartje
Er wordt ook een inkokering voorzien van het Lisseweegs Vaartje, over een lengte van 33 meter. Deze inkokering is noodzakelijk om het fietspad met de nieuwe brug te verbinden. De inkokering gebeurt met betonnen kokers. Hiervoor wordt eerst een tijdelijke waterdichte bouwkuip aangelegd met damwanden.
Daarnaast wordt het bestaande fietspad tussen de Kolvestraat en Zeveneke heraangelegd. Het traject van 510 meter wordt geasfalteerd en krijgt een breedte van 3 meter.
“Dankzij deze investering maken we een ontbrekende schakel compleet”, verduidelijkt Franky Demon. “Dit project geeft een stevige duw aan veilige fietsmobiliteit, zeker voor mensen die dagelijks naar hun werk in de haven fietsen.”
Masterplan
De fietsbrug kadert in een groter plan. In het kader van het Masterplan Fiets worden richting Blankenbergse Steenweg enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Richting het kruispunt met de Pathoekeweg komen er dubbelrichtingsfietspaden aan beide zijden van de Kolvestraat. Zo krijgen ook bedrijventerreinen zoals de Peraltastraat en de Kleine Pathoekeweg aansluiting op het bredere fietsroutenetwerk.
“Wat we hier realiseren is meer dan een brug. Het is een structurele verbetering van de hele fietsomgeving op een economisch belangrijke locatie,” aldus Franky Demon. “We willen van Brugge een stad maken waar iedereen zich veilig en vlot met de fiets kan verplaatsen.”
Kostprijs
De werken voor de aanleg van de brug worden uitgevoerd door aannemer Persyn NV. De kostprijs bedraagt 1,59 miljoen euro. De Provincie West-Vlaanderen neemt het grootste deel voor haar rekening, namelijk 1,58 miljoen euro. De Stad Brugge draagt 10.395,33 euro bij. De plaatsing van openbare verlichting wordt afzonderlijk geraamd op 15.000 euro en is subsidieerbaar.
De bouw van de brug start in het voorjaar van 2026. De uitvoering zal 130 werkdagen duren. In het bestek is opgenomen dat de Kolvestraat maximaal drie keer gedurende zeven opeenvolgende kalenderdagen onderbroken mag worden, telkens met een grote omleiding.
The post Fiat voor nieuwe fietsersbrug over de Kolvestraat in Brugge: “Eindelijk veilige oversteek” is provided by KW.be.