“Onze blikjes vruchtensap vlíegen de deur uit”: Renett goed op weg om dé zomerhype van 2025 te worden

Zestien jaar nadat Thijs Tanghe en Celien Bulcke met hun Mobiele Fruitpers van start gingen, laten ze nu met Renett een nieuw geesteskind op de wereld los. Het concept is even eenvoudig als geniaal: honderd procent puur vruchtensap met een lichte toets koolzuurgas in blikformaat. Een kleine twee maanden na de start loopt de verkoop als een sneltrein. “Gezond, lekker én lokaal. Dát zijn de drie sleutelwoorden van Renett.”

Appel met framboos, appel met gember en citroen, appel met aardbei of appel met blauwe bes. Het zijn maar enkele van de in totaal acht verfrissende smaken die Renett je voorschotelt. De eerste blikjes verschenen op 15 mei in de winkelrekken en anderhalve maand later zijn de sprankelende vruchtensappen al uitgegroeid tot een regelrechte hit.

“Dit overtreft onze stoutste verwachtingen”, glunderen Thijs Tanghe (39) en Celien Bulcke (35). “Onze klanten waren al langer vragende partij om van onze sappen in blikvorm te kunnen genieten. Maar we hadden nooit durven dromen dat het zó storm zou lopen.”

In 2009 hielden Tijs en Celien, die met hun zoon Jules (7) en 5 jaar oude dochter Lou op een hoeve in Beernem wonen en werken, De Mobiele Fruitpers boven de doopvont. Daarmee trekken ze in september en oktober Vlaanderen rond om vanop een twintigtal locaties het fruit van hoogstammige bomen te verwerken tot heerlijk sap.

“Hier en daar krijgen we te horen we dat Renett de traditionele frisdranken voorbij heeft gestoken. Mooi, toch?”

“Particulieren kunnen hun oogst tot bij ons brengen, wij toveren die in pakweg appel-, peren- of pruimensap om. Daarnaast hebben we ook een eigen boomgaard en kopen we lokaal fruit in om onze intussen bekende bag in box-verpakkingen van drie of vijf liter te vullen. We staan al sinds onze opstart voor topkwaliteit.”

Pocketversie

Vanuit De Mobiele Fruitpers groeide het idee om de verschillende smaken ook in kleiner formaat op de markt te brengen. “We kregen regelmatig de vraag of we geen handig meeneemformaat hadden. Zodat mensen onze sappen ook onderweg konden drinken. Onze grotere verpakkingen zijn handig voor thuis en kunnen een volledige familie bedienen, maar we zagen wel muziek in een pocketversie.”

En dus plaatsten Thijs en Celien zich in het najaar van 2024 aan de tekentafel. “We wilden geen enkel detail aan het toeval overlaten”, zeggen ze. “Dit nieuwe verhaal moest volledig kloppen en de waarden van De Mobiele Fruitpers ademen. We hebben aan acht bestaande smaken een lichte hoeveelheid koolzuurgas toegevoegd, wat ervoor zorgt dat elk blikje Renett een verfrissende en prikkelende toets geeft.”

© JOKE COUVREUR

“En net zoals bij onze grote volumes honderd procent natuurlijk, met eigen gekweekt of lokaal gekocht fruit, zonder toegevoegde suikers, concentraten bewaarmiddelen of andere additieven. En ook bij Renett laten we geen enkel stuk fruit verloren gaan. Die lichtgebuilde appel of peer die niet meer in de supermarktrekken kan liggen, geven wij met plezier een nieuwe bestemming. Gezond, lekker én lokaal. Dát zijn de drie sleutelwoorden van Renett.”

De introductie van Renett zorgde voor kleine aardschok, valt te horen. “Onze blikjes zijn nu al op een kleine tweehonderd verkooppunten te vinden en overal vliegen ze de deur uit. De interesse is gigantisch en doet alleen maar het beste vermoeden.”

Gezond alternatief

Het succes is volgens Thijs en Celien eenvoudig te verklaren. “Consumenten willen steeds vaker een eerlijk en lokaal geproduceerd product. Onze Renett-blikjes zien er ook leuk en sympathiek uit én het is vooral lekker. Daar staat of valt immers alles mee.”

“Vandaag zijn we te koop in tal van supermarkten, hoevewinkels, fruit- en groentenzaken, maar ook in yogacentra, fitnesszaken en zomerbars. Hier en daar krijgen we al te horen dat onze Renett de traditionele frisdranken zoals cola voorbij heeft gestoken. Prachtig, toch?”

“De frisdrankgiganten van deze wereld willen we niet van de troon stoten. Wél een gezond en duurzaam alternatief aanbieden”

De frisdrankgiganten van deze wereld van de troon stoten, daar is het het ondernemerskoppel niet om te doen. “Maar we willen wél een gezond en duurzaam alternatief aanbieden. Onze Renett heeft in elke koelkast zijn plekje, want we zijn er voor jong en oud.”

© JOKE COUVREUR

“De komende tijd willen we ons smakengamma aanvullen met enkele tijdelijke varianten in beperkte oplages. Zo hebben we al ideetjes voor de eindejaarsdagen en Valentijn. Maar we zullen nooit exotische vruchten gebruiken. De fond van ons verhaal is dat alles in Beernem moet gekweekt kunnen worden.”

“Wij willen mensen ervan bewust maken dat je met fruit uit eigen streek iets bijzonder lekker kan creëren. En via Renett brengen we die boodschap op een erg laagdrempelige manier over.”

The post “Onze blikjes vruchtensap vlíegen de deur uit”: Renett goed op weg om dé zomerhype van 2025 te worden is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Heraanleg ringweg Retie opnieuw uitgesteld: “We wachten hier al 25 jaar op”

De heraanleg van de ringweg (R18) in Retie wordt opnieuw uitgesteld. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil eerst de bezwaren nog eens grondig bekijken en heeft de aanvraag voor een omgevingsvergunning ingetrokken. De ringweg moet heraangelegd worden om het doorgaand verkeer vlotter te laten passeren. "Dit is een teleurstelling, want er wordt al erg lang naar uitgekeken", zegt burgemeester

Lees meer »

Rilette van sardienen

Deze rilettes zijn een perfecte aperohap om op voorhand te maken. Door de boter wordt het smeersel extra romig, wat heerlijk is op een stuk krokant stokbrood. Serveer er wat augurkjes bij voor extra frisheid.

Lees meer »

Febelfin waarschuwt voor oplichters in videospellen

De bankenkoepel Febelfin lanceert een campagne om jongeren en hun ouders te waarschuwen voor de gevaren van online oplichting via games. De campagne moet hen aanmoedigen om nooit persoonlijke inloggegevens te delen en zeker niets in te vullen op onbekende of onbetrouwbare websites, zegt Febelfin.

Lees meer »

Andy Peelman zet vermeende winkeldieven online te kijk: “De boys hebben vier portemonnees meegenomen”

Andy Peelman (41), die eigenaar is van schoenenwinkel Relaqs in Ninove, heeft via sociale media twee vermoedelijke dieven te kijk gezet. Op de bewakingsbeelden die hij deelde via Instagram zijn twee mannen te zien van wie Peelman beweert dat ze zijn winkel hebben verlaten zonder te betalen. Volgens de voormalige ‘Buurtpolitie’-acteur namen de mannen vier portefeuilles mee.

Lees meer »

IN BEELD – Graspop sloot op zondagavond een ‘zalige’, prachtige editie vol zon, goede muziek én veel leute af

Deze editie van Graspop gaat de geschiedenisboeken in als ‘zalig’, want dat is het perfecte woord om samen te vatten. Dit festival was terug volledig uitverkocht, dus voor volgend jaar zeker de start van de ticketverkoop in de gaten houden.
The post IN BEELD – Graspop sloot op zondagavond een ‘zalige’, prachtige editie vol zon, goede muziek én veel

Lees meer »