Scholierenkoepel wil af van stigmatiserende ‘A- en B-stroom’, minister Demir: “Ik vind die namen ook heel ingewikkeld”

De Vlaamse scholierenkoepel wil een neutralere benaming voor de termen ‘arbeidsmarktfinaliteit’ en ‘B-stroom’, omdat ze als stigmatiserend worden ervaren en scholieren er geen voeling mee hebben. Dat blijkt dinsdag uit een bevraging. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) vertelde in ’Goeiemorgen Morgen!’ op Radio2 dat ze vindt dat de vereniging een punt heeft: “Ik vind die namen ook heel ingewikkeld.” 

Meer krantenkoppen in België

Vijfhonderd mensen vormen rode lijn voor stadhuis van Roeselare: “Straffeloosheid in Palestina moet stoppen”

Net voor de gemeenteraad van maandagavond in Roeselare vormden zo’n vijfhonderd aanwezigen buiten aan het stadhuis een rode lijn. “Omdat alle rode lijnen in Gaza al lang overschreden zijn”, aldus de actievoerders.
The post Vijfhonderd mensen vormen rode lijn voor stadhuis van Roeselare: “Straffeloosheid in Palestina moet stoppen” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Bekerwinnaar Swaf Ladies ervaart Champions League zaalvoetbal: “Extra verlof opnemen? Geen probleem”

Zaalvoetbalploeg Swaf Ladies nam eerder deze maand deel aan de Champions League AMF Europe in het Italiaanse Novara. Het team wist zich te kwalificeren op basis van winst in de Beker van België in 2024. Ook dit jaar won de vrouwenploeg deze trofee.
The post Bekerwinnaar Swaf Ladies ervaart Champions League zaalvoetbal: “Extra verlof opnemen? Geen probleem” appeared first

Lees meer »

“12 keer zoveel als Rusland en 4,5 keer zoveel als China”: waarom vergelijken met NAVO-uitgaven moeilijk is     

Op YouTube zegt PVDA-boegbeeld Peter Mertens dat “de NAVO-landen vandaag al 12 keer zoveel uitgeven als Rusland en 4,5 keer zoveel als China.” Wiskundig klopt de vermenigvuldiging van de absolute cijfers min of meer, maar experten merken op dat de vergelijking niet opgaat. Zo wordt er geen rekening gehouden met koopkracht. Budgetten kunnen ook niet altijd effectief worden ingezet.

Lees meer »

Komen er weer méér drukknoppen in wagens? “Op sommige plaatsen is een touchscreen absurd én gevaarlijk”

Van de radio bedienen en de zetelverwarming aanzetten tot de vensters openen: de jongste jaren vervingen autobouwers voor tal van functies hun drukknoppen door fancy touchscreens. Mogelijk moeten ze allemaal opnieuw hun kar keren. Veiligheidsinstituut Euro NCAP zal wagens met te veel touchscreens namelijk afstraffen. Waarom? Over welke merken gaat het? En zullen auto’s daardoor duurder worden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn

Lees meer »