De Belgische kust is de voorbije jaren steeds populairder geworden om op vakantie te komen of een dagje door te brengen tijdens de zomer. Dat bracht ook enkele problemen met zich mee qua afval en elke dag lopen ook heel wat kinderen verloren of komen er zwemmers in moeilijkheden in zee. Verschillende kustpartners hebben daarom de krachten gebundeld om video’s te ontwikkelen die een breed publiek – in maar liefst 10 talen – moet bereiken.
De kust is een populaire bestemming. Elk jaar komen er 5,5 miljoen vakantiegangers en 18 miljoen dagtoeristen langs. 27 procent van deze vakantiegangers en 30 procent van het totale volume aan dagtoeristen komt langs tijdens de twee zomermaanden. Op echte topdagen levert dat al eens problemen op. Zo waren er vorig jaar 1.078 meldingen van kinderen die de weg kwijt waren. Meer dan de helft tussen 4 en 8 jaar. Dat aantal is vorig jaar met de helft gestegen in vergelijking met 2023. Daarnaast komen er elk jaar ook steeds meer zwemmers in de problemen in zee.
Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV) staat dagelijks met 450 redders paraat op 84 strandposten, maar toch zijn mensen zich te weinig bewust van de gevaren. “We zien dat mensen steeds minder goed kunnen zwemmen. Ze komen daardoor snel in de problemen. Bezoekers kennen bovendien de gevaren van de zee ook niet. De zee ziet er plat uit, maar er zijn kuilen, zandbanken en stroming. Daarom moeten we sensibiliseren dat ze die gevaren kunnen inschatten”, zegt voorzitter van IKWV Wim Demeester.
Afval
De voorbije jaren ook de afvalproblematiek er nog bijgekomen. Op echte topdagen ligt het strand op sommige plaatsen ’s avonds bezaaid met afval. Via een gezamenlijke campagne willen Streekwerking Kust van de provincie West-Vlaanderen en Westtoer samen met de kustgemeenten, IKWV, het Agentschap MDK en FOD Marien Milieu de drie problemen nu graag aanpakken door preventief een groot publiek te sensibiliseren. “Via originele boodschappen willen we onze gasten attent maken op de mogelijke risico’s die een zorgeloze dag aan zee soms met zich meebrengt”, zegt Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Westtoer.
Communicatiebureau Hurae vertaalde de verschillende boodschappen in drie video’s. Deze worden gericht doch ruim verspreid op piekdagen tijdens de komende zomer. De video’s zijn vertaald in 10 talen om een breed en diverse doelgroep aan de kust te bereiken en worden via sociale mediakanalen getoond. Als je tot de juiste doelgroep behoort dan zal je die filmpjes op topdagen vaak zien passeren via sociale media, of dat is toch de bedoeling.
Kartje Kilo
Daarnaast organiseert Westtoer ook een ludieke actie in elke kustgemeente. Het straattheaterduo Kartje Kilo zal tijdens de zomer op elke zeedijk te zien zijn. Met humor maken ze voorbijgangers bewust van het belang om hun afval mee te nemen en zo de stranden proper te houden.
The post Campagne met filmpjes in maar liefst tien talen moet kustbezoekers op gevaren van de zee, afvalbeheer en problematiek van verloren gelopen kindjes wijzen is provided by KW.be.