Het Brugs stadsbestuur heeft de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de bouw van een nieuwe Krakelebrug en voor de aanpak van de verkeersknoop langs de Brugse ring. Eind augustus wil De Vlaamse Waterweg een omgevingsvergunning aanvragen voor dit project van 33,6 miljoen euro. Voorwaarde is dat de Brugse gemeenteraad volgende week maandag de plannen goedkeurt.
De samenwerking is er één tussen Stad Brugge, Farys, De Vlaamse Waterweg en het Agentschap Wegen en Verkeer. De overeenkomst regelt de verdeling van zowel de kosten als de verantwoordelijkheden. Het aandeel van Stad Brugge in de totale projectkost blijft beperkt tot minder dan 5 procent.
Complex dossier
“Het dossier gaat nu naar de gemeenteraad en wordt daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de overige partners. Zodra dit proces is afgerond, kan studiebureau SBE het dossier finaliseren en kan De Vlaamse Waterweg de aanvraag voor een omgevingsvergunning indienen”, zegt schepen voor Openbaar Domein Franky Demon (CD&V).
“Dit is een belangrijke stap vooruit voor een vlotte verkeersdoorstroom. Ook de buurtbewoners van de ELGB-site, het Stubbekwartier, Sint-Jozef en Sint-Pieters zullen binnenkort opnieuw opgelucht kunnen ademhalen.”
Voorgeschiedenis
De plannen kennen reeds een lange voorgeschiedenis. In 2020 werd al studiewerk verricht voor een betere verkeerssituatie van het gevaarlijk kruispunt Krakeleweg x R30. Ook de omliggende straten werden hierbij bestudeerd.
Sinds de aanvaring met een schip in september 2022 is de huidige Krakelebrug buiten gebruik. Sindsdien zette Stad Brugge samen met De Vlaamse Waterweg en de Vlaamse overheid alles in gang voor een volledige vervanging van de defecte brug.
De verkeersknoop én de defecte brug leidden tot concrete voorstellen voor een nieuwe tafelbrug en de herinrichting van het kruispunt, inclusief een keerpunt op de R30.
Buurtbewoners van de ELGB-site en het wijkcomité Stubbekwartier en Sint-Jozef en Sint-Pieters werden in juni 2024 betrokken via inspraakmomenten en een infomarkt. Op basis van al deze info werden de studies in een technische aanpak vertaald. Ook werd stilgestaan bij de financiële verdeelsleutel voor de uitvoering van de werken.
Timing en fasering
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst wordt nu aan alle partijen voorgelegd. Na goedkeuring zal het studiebureau (SBE) alles voorbereiden voor de omgevingsvergunning. Die zal eind augustus of begin september door De Vlaamse Waterweg worden ingediend.
Later volgt nog een beheersovereenkomst die wordt voorgelegd aan de Gemeenteraad. Dit zal gaan over afspraken qua beheer en onderhoud.
“Het is belangrijk dat de Gemeenteraad maandag de samenwerkingsovereenkomst goedkeurt, want De Vlaamse Waterweg kan het dossier pas voortzetten als alle partners akkoord zijn gegaan. Pas dan kan er een omgevingsvergunning worden aangevraagd en kunnen we vooruitgang boeken”, zegt Franky Demon.
Kostenplaatje
De raming voor het totale project Krakele bedraagt 33,66 miljoen euro. Het stadsaandeel werd geraamd op 1,6 miljoen euro en bedraagt dus minder dan 5 procent van de totale projectkost.

Schepen van Openbaar Domein Franky Demon licht toe: “We kiezen voor een integrale infrastructurele herinrichting, waarbij niet enkel de brug – waarop we al zo lang wachten – wordt aangepakt, maar ook de omgeving grondig wordt vernieuwd. Het gaat onder meer om de R30, de fietssnelweg F31, de oude spoorwegbedding, de Krakeleweg, de IJzerstraat, Ter Pannestraat, Baron Ruzettepark, Kolenkaai en de kruispunten met de Ter Pannestraat, de Diksmuidestraat en de Werfstraat.”
“We grijpen dit moment aan om de hele omgeving veiliger en toekomstgerichter in te richten. De samenwerking tussen de verschillende partners is essentieel om dit soort complexe projecten efficiënt en gecoördineerd aan te pakken.”
Tafelbrug
De huidige ‘draaibrug’ bestaat uit een draaibaar middengedeelte dat kan zwenken om een doorvaartopening te maken. De nieuwe brug wordt een zogenaamde ‘tafelbrug’. Dit brugtype wordt in open toestand omhoog geheven door vier cilinders, wat zowel in open als gesloten toestand voor minimale hinder zorgt.
Onder de Krakelebrug worden brugkelders gebouwd waarin de brugpijlers van de nieuwe tafelbrug verankerd zitten. Daarnaast komt er een nieuw brugbedieningsgebouw op de oever. Ook de oevers worden aangepast om de doorvaarbreedte te optimaliseren.
“Met de keuze voor een tafelbrug mikken we op gebruiksgemak en een minimale impact op het verkeer. Tegelijk zorgen we voor een veiliger, duurzamer en toekomstbestendig ontwerp”, aldus Franky Demon.
Omgevingswerken
Wat de omgevignswerken betreft, wordt er in de IJzerstraat een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd en worden alle noodzakelijke aanpassingen aan de nutsleidingen doorgevoerd. De rijweg wordt aangepast, waarbij er een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan de westzijde voorzien wordt. Ter hoogte van het kruispunt IJzerstraat, Diksmuidestraat en Werfstraat wordt een verkeersplateau ingericht, waarbij de aansluiting gemaakt wordt van de fietsstraat Werfstraat naar de F31-fietssnelweg richting Zeebrugge.
De Diksmuidestraat wordt omgevormd tot fietsstraat. Om de conflicten met de geparkeerde voertuigen te vermijden, worden de haakse parkeerplaatsen omgevormd tot langsparkeerplaatsen. Dit wordt in een afzonderlijk dossier opgenomen via het raamcontract mobiliteit.
Brugse Ring
Ten noorden van het kanaal worden er werken op de R30 uitgevoerd, vanaf de aansluiting op de Boudewijnbrug tot aan de Sint-Pietersgroenestraat. Van deze werken wordt gebruikgemaakt om de gebrekkige riolering te vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel. De inrichting van de R30 wordt licht gewijzigd.
De parkeerstrook en rijstrook worden op de ventweg omgewisseld om zo de fietsveiligheid te verhogen. Er zal geparkeerd worden rechts van de rijweg, tussen rijstrook en fietspad. Er wordt ook een keerpunt op de R30 ingericht, zodat de U-turn voor auto’s en voertuigen tot 8 meter niet langer op het kruispunt R30 x Krakeleweg moet gebeuren.
Krakeleweg
Tot slot wordt ook het kruispunt van de R30 met de Krakeleweg aangepakt, waarbij naast rioleringswerken ook de aansluiting van het dubbelrichtingsfietspad naar het bestaande fietspad op de Spoorwegbedding wordt gerealiseerd.
Het nieuwe tracé van de Krakeleweg sluit aan op de bestaande toestand. Na de realisatie van de Krakelebrug zal het kruispunt Krakelebrug met Sluisstraat aangepakt worden, waarbij langs de Sluisstraat vrijliggende fietspaden worden aangelegd en het kruispunt zelf uitgerust wordt met verkeerslichten. Deze werken werden in het verleden, na het defect van de Krakelebrug, uitgesteld.
Voor de openbare verlichting wordt nog een aanvullende samenwerkingsovereenkomst opgemaakt met het Agentschap Wegen en Verkeer. Eenmaal de ontwerpplannen definitief zijn, kan ook de lichtstudie worden opgemaakt.
The post Brugs stadsbestuur keurt plannen voor nieuwe Krakelebrug goed: “Gemeenteraad moet maandag fiat geven” is provided by KW.be.