Het Onze-Lieve-Vrouwteam van Ingelmunster dat de schouders zette onder het leesbeleid om het leesniveau in de school op te krikken, werd getrakteerd op een leesfeest. In de voorbije twee jaar werd een mooi traject afgelegd met goede resultaten. Er was begeleiding, er werden veel nascholingen gevolgd en er werd een plan uitgewerkt. Het leesniveau verbeterde serieus en daar is de volledige school trots op.
Volgens officiële testen daalde in de voorbije jaren het leesniveau in Vlaanderen. De oorzaken van deze verzwakking zijn van allerlei aard. De Onze-Lieve-Vrouwschool maakte in de voorbije twee jaar van het leesbeleid hun prioriteit. Het leesteam wilde die dalende trend ombuigen en zette zich op verschillende manieren in. De inzet werd beloond, want het leesniveau werd serieus opgekrikt.
“We hebben als uiteindelijk doel dat 80 procent van onze kinderen op het vooropgestelde leesniveau voor hun leeftijd leest. We zien dit jaar dankzij de uitrol van heel wat methodieken een vooruitgang van 10 procent. Acties hierbij zijn: koorlezen (over de vakken heen), wekelijks duolezen (leerjaren 1+6 / leerjaren 2+5), wekelijks lees(groot)ouders (leerjaren 3+4) en leesmomenten in onze ‘Bibliodroom’ (2 x per week)”, zegt directeur Bruno Six die de leesmotivatie wil aanwakkeren. “Sommige kinderen komen in de privésfeer nauwelijks in contact met de bib. Ze zien veel schermen in huis, maar weinig boeken.”
“We investeerden, samen met ons oudercomité, in een eigen schoolbibliotheek. Onze Bibliodroom telt heel wat titels. We beschikken over heel veel verschillende soorten boeken (voor elk wat wils, zolang de jongeren maar zin hebben om een boek in de hand te nemen) en allemaal recente boeken.”
Voorleesbende
“Ons oudercomité sponsort alle boeken en maakte een deel van de meubelen eigenhandig om het gezellig en aantrekkelijk te maken”, vervolgt de directeur. “We hebben ook een nauwe samenwerking met de Ingelmunsterse bib voor themaboxen, het uitlenen van boeken voor de klasbib, bibliotheekbezoeken en rondleidingen, hulp voorleesavonden op school, auteurslezingen, enz.”
“Uniek is onze PrizmaLeestDag waarbij we op allerlei buitenlocaties gaan voorlezen: de markt op vrijdag, aan het station, in de bibliotheek, bij de kapster, in de apotheek, op een speelplein, en noem maar op.”
“We beschikken over een eigen Bibliodroom met veel titels”
“We kunnen ook rekenen op de ‘Voorleesbende’ die komt voorlezen. Dat zijn mensen met een handicap, die langskomen met hun verhaal en een boek om voor te lezen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een persoon die doofstom is die in gebarentaal een boek voorleest. De gebarentaal wordt simultaan vertaald naar de gesproken taal. We organiseerden eveneens voorleesavonden door ons oudercomité in samenwerking met de plaatselijke bib. Kinderen komen in pyjama en met een knuffel voor een verhaaltje, de ouders worden ondertussen opgevangen in de bar.”
Het leesteam hielp ook het begrijpend lezen omhoogkrikken. “Kinderen komen meer en meer in aanraking met het scrollen door teksten of korte fragmenten. Wij gaan dieper graven in teksten aan de hand van leesstrategieën, zoals Close Reading, Ralfi Lezen…. We doen dat al van in de peuterklas door middel van vragen bij voorleesverhaaltjes tot uitgebreidere leesteksten in de lagere school”, zegt Bruno, waarna hij besluit: “Als team zijn we heel dankbaar om hiervoor een beroep te kunnen doen op de pedagogische begeleidingsdienst Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de taalcoördinator Prizma scholengemeenschap, de plaatselijke bibliotheek, lees(groot)ouders, het oudercomité, een heel gemotiveerd team leerkrachten en een eigen gedreven werkgroep leesbeleid.”
The post Leesfeest voor het Ingelmunsterse Onze-Lieve-Vrouweteam: “Leesmotivatie aanwakkeren” is provided by KW.be.