In aanloop naar de Ardeca Ypres Rally werden de West-Vlaamse toppers uitgenodigd door Nic Feys, zaakvoerder van de gelijknamige drukkerij, voor een gezellige babbel en etentje in Ingelmunster. Bernd Casier, Petra De Duytsche, Paul Lietaer, Pieter-Jan Maeyaert, Gilles Pyck en Davy Vanneste tekenden present. Wij schoven mee aan tafel en legden ons oor te luister over verschillende thema’s.
Keuze van de wagen
Bernd Casier: “Wij hebben nog altijd de Ford Fiesta waarmee we enkele weken terug de Rallye d’Antibes gereden hebben. De Fiesta is nog steeds een goede wagen, maar hij kan de concurrentie met de andere merken niet meer aan. We zijn er in geslaagd om onze wagen voor Ieper te verhuren en zo kwam er budget vrij om iets anders te huren. We hebben getwijfeld tussen de Toyota Yaris en de Skoda Fabia en kozen uiteindelijk voor de Skoda Fabia waarmee we zowel in Wervik als Ieper aan de start komen. Het grote voordeel is dat we vorig jaar ook al met de Skoda Fabia aan de start kwamen.”
Petra De Duytsche: “Wij hebben eveneens een Ford Fiesta en dat nu al zo’n vijftal jaar. We zijn nog steeds tevreden over onze auto en zijn niet op zoek naar iets anders. We ambiëren zeker geen Porsche van de nieuwste generatie.”
Paul Lietaer: “Ik heb tijdens de winterperiode een Subaru WRC S5 gekocht en die helemaal opgebouwd. In de tussentijd reed ik verder met de vertrouwde Ford Escort RS1800. Maar de wagens van bouwjaar 1993 tot 2000 komen niet in aanmerking voor het klassement. Daarenboven betaal je bij de historics 1.350 euro inschrijvingsgeld voor slechts iets meer dan honderd kilometer rally. Voor 500 euro meer kan je wel in de moderne rally rijden en daarom heb ik daarvoor gekozen.”
“Ik denk dat een podiumplaats realistisch is voor ons”
Pieter-Jan Maeyaert
Pieter-Jan Maeyaert: “Mijn keuze voor de BMW M3 vind ik nog altijd terecht. Bij de historics is dit een topauto, leuk om mee te strijden voor de overwinning en hij past perfect bij mijn spectaculaire rijstijl. Bovendien stijgt de wagen nog steeds in waarde en kunnen we rekenen op een goede service van onze preparateur. Dat laatste is van goudwaarde want een goed serviceteam vinden is niet zo evident.”
Gilles Pyck: “Strijden met Bernd, Davy en mijn idolen van vroeger is een jongensdroom die in vervulling gaat. We hebben natuurlijk ervaring te kort, maar in eigen streek rijden voor een dichte ereplaats is leuk. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een Volkswagen Polo te huren, waarmee ik twee jaar geleden ook al aan de start kwam.”
Davy Vanneste: “Ik was op zoek om een wagen te kopen, maar de Toyota Yaris en de Skoda Fabia bleken tweedehands te duur zodat we opteerden voor een Citroën C3. Dat was voor mij de beste keuze als je kijkt naar de verhouding prijs-kwaliteit. Het grote voordeel is dat ik al met een Citroën C3 reed waarmee we onder andere de Monteberg en Wervik wonnen. We hebben al veel data voor deze wagen en het serviceteam kent de wagen goed.”
Kopen of huren?
Casier: “We hebben de laatste tien jaar onze wagen in eigen beheer en zo heb je iets meer controle over het kostenplaatje. Daarbovenop hebben we een toffe bende samen kunnen brengen die springt voor ons. Zo hadden we vorig jaar tijdens de shakedown in Antibes een serieus ongeval en toch slaagde ons serviceteam erin om de wagen tijdig te herstellen voor de start van de rally. Door de verhuur van onze Ford gaan we nu zelf een auto huren bij PTR en is het beter betaalbaar.”
De Duytsche: “We hebben onze Ford Fiesta in eigen beheer en dan kan je rally rijden voor de helft van de prijs van een huurwagen. Maar je neemt er natuurlijk wel de kopzorgen bij. Gelukkig beschikken we over een team van vrienden en vrijwilligers waar we al jaren op kunnen rekenen. Als we toekomen op onze serviceplaats is het net als toekomen bij familie. Dat heb je met een huurwagen zeker niet.”
Lietaer: “Tijdens de periode dat Crack mijn hoofdsponsor was werd de rallywagen gehuurd maar zoals iedereen weet sta ik zelf in voor het maken en onderhouden van mijn wagens. Ik doe bijna alles zelf en door de jaren heen weet ik genoeg bij wie ik terecht kan voor hulp, raad en advies.”
Maeyaert: “Ik heb enkele malen een wagen gehuurd, maar dat was geen topervaring. De BMW M3 heb ik gekocht met daaraan verbonden de steun van een vast team dat instaat voor de service. Voor mij is dat de ideale situatie want ik heb geen tijd en geen kennis van zaken om zelf de auto te onderhouden.”
Pyck: “Ik heb in 2021 de Renault Clio Trophy gewonnen met een wagen in eigen beheer en dat was met een leuke bende vrienden. Zo’n dingen vergeet je niet. We hadden respect voor elkaar en gingen voor elkaar door het vuur. Omdat ik geen budget heb om een R5-wagen te kopen heb ik dit jaar dan maar geopteerd om een auto te huren voor een paar rally’s.”
Vanneste: “In 2021 besliste mijn hoofdsponsor om een topwagen te huren en eigenlijk viel dat best mee. Maar ik miste toch de groepssfeer. Voor dit seizoen hebben we beslist om opnieuw een auto te kopen en ik denk dat dat toch net iets goedkoper is. Bovendien geldt nog steeds de gouden regel: wat je zelf doet, doe je beter. Dit jaar wordt het voor mij opnieuw zoals in mijn begin periode.”
Ambities
Casier: “We hebben ritme opgedaan in Antibes en Wervik. Als het vertrouwen en het ritme oké zijn vanaf de eerste klassementsproef dan lijkt een plaats in de top acht realistisch. Maar bij de R5-wagens ligt alles dicht bijeen en mag er niets gebeuren. Vorig jaar verloren we nog een podiumplaats met anderhalve seconde en dat na 200 kilometer tegen de klok.”
De Duytsche: “Wij willen zeker de finish halen en daarom gaan we een goed tempo aanhouden. Het is altijd op twee gedachten hinken. We dromen van een top tien, maar willen ook zonder schade thuis komen. Als we een strak tempo kunnen aanhouden zonder tijdsverlies onderweg dan is onze rally geslaagd.”
Lietaer: “Als we met de Ford Escort starten bij de historics gaan we niet ver achter de toppers eindigen. We achten ons zeker niet kansloos. Indien we voor de Subaru WRC kiezen en starten in de moderne rally dan denk ik dat een top tien haalbaar moet zijn. Wat het vermogen betreft, kunnen we wedijveren met de R5-wagens maar de wegligging en de remmen van onze Subaru zijn van een andere generatie. Ik denk dat we de strijd met de middelmatige R5-wagens kunnen aangaan.”
Maeyaert: “Onze laatste twee resultaten in Ieper waren mooi met een overwinning vorig jaar en een tweede plaats in 2023. Dit jaar moeten we de toppers van het Europees kampioenschap bekampen en dan denk ik dat een podiumplaats realistisch is voor ons. Met zowel Latvalla als McCormack krijgen ze twee buitenlandse kandidaten voor de zege aan de start. Latvalla is een piloot die uit het wereldkampioenschap komt en zijn Toyota Celica is een ex-fabriekswagen. Die man rijdt in een andere categorie dan de rest van het deelnemersveld.”
Pyck: “De top tien moet dit jaar opnieuw haalbaar zijn. We werden respectievelijk zevende en achtste vorig jaar en het jaar ervoor. Vorig jaar gaven we zelfs een top vijf uit handen door enkele kleine foutjes. Het blijft toch nog altijd een lange rally op een selectief parcours waarbij je heel snel lek kan rijden op plaatsen waar je het niet verwacht. Eens de helm op mijn hoofd, dan ga ik ervoor. Stiekem hoop ik de strijd te kunnen aangaan met Davy en Bernd.”
“In eigen streek rijden voor een dichte ereplaats is leuk”
Gilles Pyck
Vanneste: “Wij willen altijd zo dicht mogelijk eindigen anders komen we niet aan de start. (lachend) Als we voor Bernd staan, wil dat zeggen dat we goed bezig zijn. Ik kleef er geen plaats op maar vijfde zoals in 2019, daar kan ik mee leven.”
Beste West-Vlaming?
Casier: “Ik denk dat, als alles meezit, we met een viertal West-Vlaamse piloten kunnen meestrijden voor het podium. Bjorn Syx heeft dit jaar al het meeste aantal rally’s gereden en heeft dan ook het meeste wedstrijdritme. Ieder jaar probeer ik wedstrijdritme op te doen door in Antibes en Wervik aan de start te staan. Ik geloof dat een podiumplaats voor mezelf mogelijk is.”
De Duytsche: “Schrijf voor mij maar Bjorn Syx op. Hij won al twee rally’s met de nieuwe Toyota Yaris, zodat hij met vertrouwen naar Ieper kan.”
Lietaer: “Ik sluit me daarbij aan. Bjorn Syx beschikt over een auto die top is en hij heeft voldoende ervaring om deze rally tot een goed einde te brengen. Bijkomende troef is dat hij en zijn entourage ambitie hebben en dat is ook een belangrijke factor.”
Maeyaert: “Schrijf voor mij ook maar Bjorn Syx op. Het is inderdaad een team met ambitie en hij rijdt in zijn achtertuin. Het parcours mag voor hem geen verrassingen meer hebben. Bij de historics hoop ik, zoals reeds gezegd, mee te doen voor het podium en beste streekpiloot te zijn.”
Pyck: “Bjorn Syx is inderdaad een goede piloot en het grote voordeel is dat hij er niet alleen voor staat. Zijn entourage steunt hem enorm. Ik denk zelfs dat Bjorn hoopt ooit Ieper te winnen.”
Vanneste: “Ik ga hier geen naam noemen en ook geen straffe uitspraken doen. Maar het is een feit dat ik ervoor zal gaan. Zeker weten, we gaan alles geven.”
Met dank aan Drukkerij Feys.
The post Bernd Casier, Petra De Duytsche, Paul Lietaer, Pieter-Jan Maeyaert, Gilles Pyck en Davy Vanneste wikken en wegen hun kansen: “Viertal West-Vlaamse piloten strijdt mee voor het podium” is provided by KW.be.