Via het project Helden en Schurken, leerden leerlingen van vrije basisschool Vlam in Menen en basisschool De Droomhut in Wevelgem hun ideeën over belangrijke thema’s zoals wat goed en kwaad is uitwerken op een creatieve manier. Elke klas bedacht een verhaal dat samen met een professionele tekenaar in een strip werd gegoten. Op donderdag 18 juni vond het slotmoment van het project plaats en ontvingen de leerlingen hun afgewerkte strip.
Op donderdag 19 juni om 15 uur vindt het slotmoment van Helden en Schurken plaats. “Dit is een creatief en educatief traject waarbij kinderen op school leerden omgaan met thema’s als onrecht, samenleven en het innemen van verschillende perspectieven.” Hun ideeën monden uit in een stripverhaal dat ze samen met een professionele striptekenaar vormgeven.
Tijdens het slotmoment op de speelplaats van Basisschool Vlam in Menen, ontvingen de leerlingen voor het eerst hun afgewerkte strip. Ook burgemeester Eddy Lust was aanwezig om de leerlingen te feliciteren met hun mooie strip. “Als stad willen we kinderen weerbaar maken tegen extremisme en polarisatie. Door hen op jonge leeftijd te laten reflecteren over rechtvaardigheid, verschillen en samenleven, bouwen we aan een warme en veilige samenleving.”
Kankermeisje

Eén leerling per klas mag kort toelichten waar hun strip over gaat, met een woordje uitleg over hoe ze tot het eindresultaat gekomen zijn.
De klas uit basisschool De Droomhut in Wevelgem maakte een strip genaamd Kankermeisje. “De strip gaat over een meisje die kanker heeft en hierdoor gepest wordt door het populaire meisje op haar school. Zij probeert ook het vriendje van het zieke meisje te stelen.” Myla (12) jaar vertelt trots over hoe de ideeën in de klas vormkregen. “We hadden eerst allerlei gekke ideeën. We dachten onder ander aan een verhaal over aliëns. We moesten iets realistischer kiezen, en daarom dachten we aan een ernstige ziekte.”
Ook meester Axel vertelt: “Zowel kanker, pesten en de liefde zijn thema’s die erg spelen binnen de klasgroep. Daarom hebben we een manier gezocht om deze te combineren binnen een verhaal”, vertelt meester Axel trots.
Puka op zoek

“We mochten allemaal onze ideeën opschrijven, en kozen dan het beste eruit om een strip van te maken”, vertelt Lylloo (10) uit vrije basisschool Vlam in Menen. In hun strip Puka op Zoek, gaat het hoofdpersonnage op zoek naar het ontbrekende puzzelstukje, en schakelt hij hiervoor de hulp van een slechte en een goede heks in.
“Op de laatste tekening zie je de puzzel compleet gemaakt worden. Op de puzzel staat een afbeelding van een kameleon, heel toevallig, want dan bleek dat de klas die de strip maakte, de Kameleonklas heet”, vertelt striptekenaar Nicolas Verhaeghe.
The post Leerlingen leren op creatieve manier omgaan met gevoelige onderwerpen dankzij Helden en Schurken is provided by KW.be.