De federale regering wil vanaf deze zomer de strijd tegen illegale migratie opdrijven door het invoeren van ‘binnenkomstcontroles’. De West-Vlaamse politiezones langs de Franse grens hopen dat het niet bij woorden blijft. “De spoorwegpolitie in West-Vlaanderen bestaat uit vier mensen”, stipt korpschef Nicolas Paelinck van politiezone Westkust aan.
Met de zogenaamde ‘binnenkomstcontroles’, wil de federale regering dat de politie vaker zal controleren op bus- en treinverbindingen maar ook langs invalswegen en op snelwegparkings. “Wie illegaal naar België wil komen of in een ander land bescherming heeft gekregen, is niet langer welkom”, zegt staatssecretaris voor asiel en migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA). In onze provincie gaat het dan vooral om de snelwegen E17 en E40, de treinverbinding naar Rijsel vanuit Kortrijk en de vaste busverbinding van DK’Bus tussen Duinkerke en De Panne.
“Dit is op zich niets nieuws onder de zon want wij controleren al jaren op die busverbinding in het kader van mensensmokkel”, zegt korpschef Nicolas Paelinck van politiezone Westkust. Hij stelt zich wel vragen bij de haalbaarheid. “Ik zal de staatssecretaris eens uitnodigen om zo’n controle bij te wonen zodat ze aan den lijve zal ondervinden hoeveel capaciteit zo’n actie vergt. Wij hebben in de zomermaanden al onze mensen nodig. Let op, we gaan blijven inzetten op controles want toestanden zoals in Loon-Plage, waar de voorbije twee weken twee doden vielen bij schietpartijen in de migrantenkampen, willen we absoluut niet hebben in onze provincie”, zegt Paelinck.
Op hun tandvlees
Volgens de korpschef zal er ook bij de federale politie extra capaciteit moeten komen om de ‘binnenkomstcontroles’ te realiseren. “De spoorwegpolitie, een federale dienst, heeft in onze provincie welgeteld vier mensen. Vier! Hoe ga je dan effectief controles uitvoeren op de lijn tussen Brussel en De Panne? Ook bij de federale wegpolitie, die de snelwegen controleren, zitten ze op hun tandvlees. ’s Nachts hebben ze één of twee patrouilles. Als die dan een paar migranten onderscheppen, dan staan ze daar vast op de snelweg met de hele papierwinkel die erop volgt”, zegt Paelinck.
Ook in de iets zuidelijker gelegen politiezone Spoorkin (Veurne, Lo-Reninge, Alveringem), de kleinste qua personeelskader van West-Vlaanderen, vragen ze zich af of de aankondiging van de federale regering gepaard zal gaan met extra mensen en middelen. “Als men meer controles wil, dan zal dit moeten geïntegreerd worden in de bestaande controles. In de zomer is het ook voor ons op de toppen van de tenen lopen, met toeristen die soms van de kust naar Veurne afzakken”, klinkt het. Eenzelfde geluid in Arro Ieper, de zone met de langste grens met Frankrijk in onze provincie.
“Tweeënveertig kilometer met een negendertigtal grensovergangen”, somt korpschef Kenneth Coigné op. “Dan is het natuurlijk utopisch en onhaalbaar om daar overal een statische controlepost te gaan opzetten. Daar hebben wij de capaciteit niet voor. Wat we nu wel al doen, is systematische controles opzetten in het kader van grenscriminaliteit en we letten natuurlijk ook op voor mensensmokkel. Bestelwagens waarin reddingsvesten vervoerd worden, dan gaan alle alarmbellen af.
The post “Hopelijk volgen na woorden ook daden”: West-Vlaamse politie reageert afwachtend op ‘binnenkomstcontroles’ is provided by KW.be.