Na een jaartje afwezigheid werden zowel de klassementsproef van Reninge als die van Langemark terug opgenomen in het lijstje snelheidsritten van de Ardeca Ypres Rally 2025. “Er zijn proeven die er ieder jaar bij zijn, zoals die van Kemmel, maar de kleinere gemeentes wisselen we met elkaar af”, aldus Alain Penasse van het organiserende Club Superstage. “Bovendien waren er vorig jaar ook wegenwerken aan de gang in Reninge en was het voor ons onmogelijk om daar een doortocht te voorzien.”
Maar hoe kijken de teams nu op de terugkeer van deze proeven? Geliefd of eerder een haatreactie? Wij vroegen het aan Kris D’Alleine, copiloot van Niels Reynvoet, één van de kandidaten voor een podiumplaats met hun Citroën C3 Rally2. Bovendien woont Kris in Reninge en kan hij zo een goede omschrijving geven van de snelheidsrit in eigen gemeente. Hij verschijnt al sinds 2005 onafgebroken aan de start van de Ieperse rally. “Reninge is een atypisch parcours ten opzichte van de andere klassementsproeven”, reageert de salesmanager bij Dewulf Oliecenter. “Er zijn verschillende ondergronden, afwisselend krijg je beton en gladde asfalt voorgeschoteld. Door de betonboorden, met veel grind en vuil in de bochten, heb je een grotere kans om lek te rijden. Ook bij nat weer is dit een heel tricky proef.”
Ideale combinatie
“Ik zou Reninge als volgt omschrijven: heel snelle stukken, met veel rappe waaiers, afgewisseld met T-situaties. Heel technisch, heel snel, en ook wel een proef voor piloten die goed de weg kunnen lezen. De ideale combinatie vinden tussen snelheid en het afremmen. Mocht ik aan de zijlijn staan als toeschouwer en gaan kijken naar deze kp, zou ik misschien wel ergens in de buurt van de bekende horecazaak Pupegaole te vinden zijn. Je kan er de wagens een heel lange tijd volgen, en bovendien kan je er ook de inwendige mens versterken, wat nooit te versmaden valt. Ik herinner me nog een stukje nostalgie, toen we moesten starten aan deze locatie. Dan zat je daar in de rallywagen, startklaar met de helm op, en de geur van gebakken worsten kwam gewoon de wagen binnen. Om echt het water in de mond te krijgen. Een andere plaats waar je als toeschouwer naar toe kan trekken is de start van de KP dit jaar, waar er enorm veel grind en stenen liggen. Eindigen doen we op een oud stuk van de vroegere shakedown in Boezinge. Voor vele piloten enkele nieuwe kilometers die mogelijks misschien wel ergens voor een verrassing kan zorgen.”
Volgens Kris speelt het als team helemaal geen rol als er een proef doorgaat in je eigen gemeente. “Je moet op alle terreinen goed uit de voeten kunnen, en als iedereen zich houdt aan 2 à 3 passages tijdens de verkenningen zoals voorgeschreven, dan starten we allen met gelijke wapens. Natuurlijk ken je de ene proef wat beter dan de andere, maar dat komt vooral door de opgedane ervaring door de jaren heen. Ik denk dat ik in die 20 jaren ieder kruispunt al zowat van alle kanten heb aangesneden.”
Gladde asfalt
Langemark is door de jaren ook wat gewijzigd en staat bekend als een heel snelle rit. “Afwisselend beton en asfalt, waarbij de laatste 4 à 5 kilometer nog niet zoveel in het traject voorkwamen. Postvatten in de buurt van Milcobel betekent dat je enkele bochten kan volgen. Het eerste deel na de start bevat echt supergladde asfalt en bij regenweer betekent dit extra opletten. Spijtig voor de toeschouwers dat je dit stuk heel moeilijk of zelfs niet kan bereiken.”
De klassementsproeven van Reninge (13,08 kilometer) en Langemark (8,61 kilometer) worden beiden op vrijdag verreden. Reninge om 17.03 uur en 20.53 uur, Langemark om 17.36 uur en 21.26 uur, toch wat Divisie 1 betreft. De deelnemers aan de Ypres Historic Rally maken op deze plaatsen hun opwachting om 15.52 uur en 16.25 uur. (DT)
The post Reninge en Langemark terug opgenomen in wedstrijdschema: “Heel technisch en heel snel” is provided by KW.be.