Donderdagnamiddag gaf de provincieraad van West-Vlaanderen groen licht aan een samenwerkingsovereenkomst tussen de Provincie, Stad Harelbeke, NMBS en De Lijn. De vier partners zullen samen een masterplan opmaken voor de vernieuwing van de stationsomgeving in Harelbeke. “Doel is een duurzame en geïntegreerde herinrichting van de stationsomgeving met bijzondere aandacht voor slimme mobiliteit, het verbeteren van de toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers, en een optimale verknoping van het openbaar en aanvullend vervoer”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Kelly Detavernier.
In de studie zullen onder meer de vergroening en ontharding van het openbaar domein, een toekomstvisie voor fietsenstallingen, de aanpassing van de haltes van De Lijn en de inrichting van een hoppinpunt in de stationsomgeving behandeld worden. Ook de integratie van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk maakt deel uit van de studie.
Draagkracht
Daarnaast wordt het parkeerbeleid in de stationsomgeving onder de loep genomen om het verkeer beter te organiseren en parkeerzoekverkeer te verminderen. De vier partners maken samen een bedrag van 65.000 euro vrij. De provincie West-Vlaanderen neemt daarvan de som van 20.000 euro voor haar rekening.
Krachten bundelen
De studie moet uiterlijk tegen 1 april 2026 afgerond zijn. “Deze samenwerking toont aan hoe lokale en provinciale overheden, samen met belangrijke partners als NMBS en De Lijn, hun krachten bundelen om te investeren in een toegankelijke, veilige en aangename stationsomgeving. Zo maken we het niet alleen eenvoudiger om duurzaam te reizen, maar versterken we ook de leefbaarheid van Harelbeke,” besluit gedeputeerde Kelly Detavernier.
The post Fiat voor masterplan voor herinrichting van de stationsomgeving van Harelbeke: “Aandacht voor slimme mobiliteit” is provided by KW.be.