Club Superstage kan voor de zestigste editie van de Ardeca Ypres Rally uitpakken met een vol huis en een resem leuke namen. Hayden Paddon en Dani Sordo zijn de headliners op de affiche van de Divisie 1-wedstrijd, terwijl de terugkeer van het EK voor historics wordt gevierd met de deelname van Jari-Matti Latvala. Het brede publiek kan zich dan weer opmaken voor de komst van Koen Wauters.
Of het over de koppen lopen wordt in het centrum van Ieper is nog even afwachten, maar voor de deelnemers wordt het in elk geval drummen in het servicepark komend weekend. “We stevenen af op zo’n 160 deelnemers”, vertelt Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage, enkele dagen voor het afsluiten van de inschrijvingen. “In principe is er een wachtlijst, maar we doen ons best om iedereen aan de start te laten komen. Qua timing is er niet echt een probleem. Het gaat vooral om beschikbare ruimte in het servicepark. Het is natuurlijk leuk om te zien dat het aantal deelnemers met meer dan 10 procent gestegen is tegenover vorig jaar.”
Collectiewagens
De toename komt er vooral door de historics. Dankzij de comeback van het EK is er voor hen opnieuw een aparte wedstrijd voorzien. “Toen de FIA ons vorig jaar benaderde met de vraag om terug mee te tellen voor het Historic ERC hebben we die kans met beide handen gegrepen. Het is altijd een leuk gegeven en dat we hierdoor Jari-Matti Latvala aan de start krijgen is natuurlijk top of the bill. Hij was nog nooit eerder in België aan het werk. Dat de historics dit keer voor de moderne wagens van start gaan, komt op vraag van de FIA. Het gaat vaak om collectiewagens waarvan de eigenaars liever niet op vuile wegen rijden, wat vroeger wel eens als opmerking werd gegeven. Ik denk overigens dat de wegen intussen wel een pak properder zijn geworden. Ouvreurs zijn trouwens niet toegelaten dit jaar, want er is geen ruimte in de timing. Er zal dus iets meer inspiratie aan te pas moeten komen.”
De Divisie 2-wedstrijd op zaterdag fungeert als tweede nevenwedstrijd. “We zien dat opnieuw heel wat streekpiloten de kans grijpen om dankzij Divisie 2 een droom waar te maken met een deelname in Ieper. We zien ook dat sommigen die vorig jaar in Divisie 2 reden nu de overstap maken naar Divisie 1 en dat is natuurlijk een beetje de bedoeling van het verhaal.”
Het hoofdgerecht blijft uiteraard de Divisie 1-wedstrijd. Penasse sprak zijn contacten aan om opnieuw enkele namen met internationale weerklank aan de start te krijgen. “Omdat we samen vallen met de WK-rally van Griekenland was ons lijstje vrij beperkt. Steun van invoerders ligt moeilijk, dus komen zo’n deelnames er dankzij privégeld. Ook wij als organisatie betalen daar een stuk in m. Het is dan ook jammer om te zien dat sommige toeschouwers, die ik niet echt rallyfans noem, er alles aan doen om gratis binnen te geraken. Mocht iedereen een ticket kopen, dan zouden we een nog mooier deelnemersveld kunnen aanbieden.”
Kleur in het verhaal
Hayden Paddon (Hyundai i20 Rally2) en Dani Sordo (Porsche 992 GT3), beiden met een rijk verleden als WK-piloten bij Hyundai, zijn de grote publiekstrekkers. “Met Paddon hebben we toch de regerende Europese kampioen aan de start. Het is ook leuk dat de Est Romet Jürgenson, de wereldkampioen in het Junior WRC, aan de start staat. Hij reed toch niet in Griekenland en zorgt met zijn Ford Fiesta Rally2 ook voor wat variatie. Zo’n namen zorgen voor wat kleur in het verhaal. Ik denk dat het zeker een mooie editie wordt. Nu hebben we enkel nog mooi weer nodig.”
Een andere attractie is de deelname van Koen Wauters. De zanger en presentator maakt zijn rallydebuut met een Skoda Fabia Rally2. “Ik denk dat zijn deelname vooral belangrijk is voor het publiek dat niet rallyminded is. Misschien komen ze wel een kijkje nemen en keren ze in de toekomst terug als ze rally leuk vinden. Koen is momenteel gebeten door de rallysport en dat is leuk om te zien. Ook al is hij geen echte sportman, hij probeert er alles aan te doen om zo goed mogelijk uit de verf te komen. De media-aandacht die we hierdoor al hebben gehad, is ook opmerkelijk.”
Eén kwalificatierit
De rallyweek wordt woensdagavond opnieuw op gang getrapt met de Noël Franklin Shakedown in Boezinge. “Boezinge heeft altijd goed gewerkt en dit jaar wordt het nog beter. De wegenwerken zijn intussen voorbij, dus alles valt weer op zijn poten. Er zijn in elk geval opnieuw een pak inschrijvingen. Op donderdag hebben we het format van de kwalificatie in Nieuwkerke aangepast. Er is niet langer een systeem met afvallers, maar na één vrije training volgt nu meteen één kwalificatierit. Daarvoor volgen we nu het reglement van het Belgisch kampioenschap. We zullen zien hoe dat meevalt.”
Gewijzigd parcours
Vrijdag en zaterdag krijgen de deelnemers opnieuw een fel gewijzigd parcours voorgeschoteld. “We kunnen niet langer een wedstrijd van 280 km tegen de klok organiseren, want dan wordt het te duur voor deelnemers. We passen dus een beurtrol toe voor de proeven in de kleinere gemeentes en dat wordt goed onthaald. Daarnaast proberen we ook de traditionele KP’s elk jaar zoveel mogelijk te veranderen. Men eet ook niet elke dag biefstuk. Ik denk dat de piloten graag elk jaar iets anders hebben. Bovendien worden de deelnemers die er vorig jaar niet bij waren zo niet compleet benadeeld”, aldus Penasse.
The post Alain Penasse, voorzitter Club Superstage, blikt vooruit op Ypres Rally: “Aantal deelnemers met meer dan tien procent gestegen” is provided by KW.be.