Paul Lietaer, de rallypiloot met het meest aantal overwinningen in België, heeft zichzelf een mooi verjaardagsgeschenk cadeau gedaan. De piloot uit Heestert zal zijn 68e verjaardag vieren aan het stuur van een Subaru S5 WRC.
“De Subaru S5 WRC is een iconische rallywagen uit het wereldkampioenschap van eind de jaren negentig”, opent Paul. “ Er zijn er ooit maar 27 van gemaakt en de overgebleven wagens verblijven nu meestal bij verzamelaars of in musea. Dat mijn nieuwe wagen iets unieks is op de hedendaagse rallywegen is dus wel een feit.”
Nieuw reglement
“Het begon eigenlijk allemaal vorig jaar toen de internationale autosportfederatie besliste om wagens met bouwjaar tot eind 1999 toe te laten in de historic rally’s. Mijn Opel Ascona 400 was nog zeer competitief, maar met het nieuwe reglement waren we kansloos nog voor de start van de rally. Daarom ben ik begonnen met rond te kijken naar een andere auto. Al snel kwam ik bij deze Subaru S5 WRC uit. De wagen was bestemd om rallycross te rijden, maar het project werd nooit afgewerkt.”
“Ik heb niet lang getwijfeld en ben de wagen gaan ophalen in Engeland in november. Daar het project voor rallycross nooit afgewerkt werd kocht ik eigenlijk een carrosserie met alle onderdelen maar geen afgewerkte auto. We hebben de hele winter en gans het voorjaar hard gewerkt om onze bolide klaar te krijgen voor de grote afspraak van het jaar, de Ardeca Ypres Rally.”
Willen opvallen
“De Subaru S5 WRC was indertijd een winnende wagen in het wereldkampioenschap en zou nu voor het nodige weerwerk moeten zorgen tegen de moderne R5 wagens. We zullen zeker opvallen tussen al die moderne wagens en dat is toch iets wat de sponsors willen. In Ieper gaan we echter niet starten in de historic rally omdat de internationale autosport federatie ons wel laat deelnemen, maar we kunnen geen punten scoren. Zo’n halfslachtige beslissing zint me niet en daarom gaan we de strijd aan met de R5 wagens in de moderne rally.”
Testritten
“De eerste test was in de achtertuin van onze sponsor Crack met de 12 Uren van Wervik. Maar dat werd geen succes. Ik had gedacht dat de Subaru veel sneller zou zijn dan mijn vorige wagen, de Opel Ascona 400. Maar dat bleek niet zo. Ik denk dat de motor kracht tekort heeft en vooral in de hernemingen is hij niet snel genoeg. Maar ook de topsnelheid is er nog niet want plankgas geraakten we maar aan 196 kilometer per uur. Ik had gedacht gemakkelijk boven de tweehonderd te geraken. Tijdens de tiende proef, Geluwe, moesten we vroegtijdig aan de kant toen de aandrijfas brak. Het is duidelijk dat er nog werk aan winkel is om te schitteren tijdens de Ardeca Ypres Rally.”
The post “Nog werk aan winkel om te schitteren tijdens de Ardeca Ypres Rally”: Rallypiloot Paul Lietaer geeft zichzelf zeldzame rallywagen cadeau is provided by KW.be.