De gemeenteraad van Kortrijk kwam op maandagavond 16 juni bijeen voor een zitting die bol stond van kritische interpellaties en toekomstgerichte voorstellen. Eén van de meest sprekende tussenkomsten kwam van raadslid Veronique Decaluwe, die de absurde parkeerparadox aan het Kortrijkse station aan de kaak stelde.
De stationsparking telt zo’n 900 plaatsen, maar abonnementen zijn er niet langer verkrijgbaar. Nieuwe abonnees worden verwezen naar alternatieve locaties zoals Hangar K, waar echter geen enkele laadpaal beschikbaar is. Dat blijkt voor lokale ondernemers uit de omgeving van de Magdalenastraat een onhoudbare situatie.
Daarnaast zijn ook alle kortparkeerplaatsen van 30 minuten in de buurt verdwenen – volgens Decaluwe cruciaal voor zowel klanten als leveranciers. Ook het gebrek aan begrip bij Parko-medewerkers bij laden en lossen stoot ondernemers voor de borst. Tijdens de Paasfoor was er wel plots ruimte in de stationsparking voor bezoekers van Hangar K, “waarom dan niet permanent?”, klonk het scherp.
Ze eist een duidelijk plan van het stadsbestuur: “Wat is de strategie om handelaars bereikbaar te houden? Wat zijn de alternatieven voor kortparkeren? En vooral: wanneer komen er laadpalen?” Het stadsbestuur belooft een evaluatie, maar een concrete planning blijft voorlopig uit.
The post “Handelaars moeten bereikbaar blijven”: Raadslid Veronique Decaluwe kaart de verkeerssituatie aan het station van Kortrijk aan is provided by KW.be.