Tijdens de gemeenteraad vroeg raadslid Dominique Windels (Vooruit) hoe het zit met de lift in het station van Harelbeke. “Toegankelijke treinstations maken een wereld van verschil voor personen met een handicap”, aldus Windels. Schepen Koen Opsomer kon melden dat er twee liften komen en hij zou bij de NMBS vragen de roltrappen ordentelijk te laten werken. De roltrap uit vermoedelijk begin de jaren ‘80 is al kapot sinds 2023.
De perikelen rond de kapotte roltrap naar perron 2 richting Kortrijk dateren van 2023. Voormalig burgemeester Alain Top (Vooruit) signaleerde dat aan de bewuste diensten van NMBS en Infrabel en kreeg antwoord: “De roltrap naar spoor 2 is onherstelbaar stuk”, luidde het toen. De NMBS liet eind 2023 weten dat er een oplossing in de maak was voor de defecte roltrap. Het was toen al geruime tijd een groot probleem voor minder mobiele treinreizigers om perron 2 van het station te bereiken, waar de trein richting Kortrijk gaat. Er werd vastgesteld dat het niet zo vanzelfsprekend was om de roltrap te herstellen of een nieuwe te installeren. Na rijp beraad koos de NMBS uiteindelijk voor een lift.
De NMBS was in 2023 volop bezig met te onderzoeken waar ze de lift precies zouden installeren. “Als stadsbestuur van Harelbeke zijn we uiteraard héél tevreden dat er na zo veel tijd eindelijk een oplossing in zicht is en vooral dat er een lift komt, dit in het belang van onze minder mobiele inwoners”, zei Koen Opsomer toen als schepen van Openbare Werken en Mobiliteit. Nu heeft hij groot nieuws bij de vraag van raadslid Dominique Windels.
Openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen
Het geval in Harelbeke is niet alleenstaand. Meer dan 70% van de Vlaamse treinstations zijn niet autonoom toegankelijk. Dat blijkt uit cijfers die Vooruit opvroeg. In West-Vlaanderen gaat het in totaal om 27 stations die niet autonoom toegankelijk zijn voor personen met een handicap, waaronder ook in Harelbeke. “Toegankelijke treinstations maken een wereld van verschil voor personen met een handicap”, zegt gemeenteraadslid Dominique Windels. “Openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen.”
Windels riep daarom het stadsbestuur op tot actie. “Tot op vandaag is het station van Harelbeke uitgerust met twee roltrappen, waarvan er een af en toe werkt en de andere al jaren niet meer werkt. In de gemeenteraad van maart peilden wij bij het stadsbestuur naar de reden waarom het plan op tafel ligt om maar één lift te voorzien voor de bediening van het perron richting Kortrijk en geen voor het perron richting Gent.”
De Vooruit-fractie in Harelbeke vroeg tijdens de gemeenteraad of het stadsbestuur sinds de gemeenteraad in maart al overleg had met de NMBS en of de plannen om maar één lift te voorzien aangepast werden. “Wat ben je met een lift richting Kortrijk, als er geen is in de andere richting? Moet iemand in een rolstoel of met een kinderwagen dan niet meer terugkeren met de trein?”, aldus Windels. Het stadsbestuur liet bij monde van schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Koen Opsomer weten dat er twee liften komen en dat hij zou vragen aan NMBS de twee roltrappen degelijk te herstellen. “Vooruit Harelbeke is tevreden dat NMBS alsnog de keuze maakt om een lift te voorzien langs beide kanten van het perron”, besluit Dominique Windels.
The post Beide perrons in treinstation krijgen lift, terwijl er eerst maar één voorzien was: “Moet iemand in een rolstoel of met een kinderwagen dan niet meer terugkeren met de trein?” is provided by KW.be.