Een dansende reuzenpop die zingt op muziek: dat was de droom van de leerlingen van BuBaO De Sprong in Kortrijk. Op vrijdag 13 juni kwam die droom tot leven in de vorm van Ritmo, de zingende dansmachine. Het project kadert binnen MyMachine Vlaanderen, een uniek onderwijsinitiatief waarin leerlingen uit het lager, hoger en secundair onderwijs samenwerken aan zogenaamde “Droommachines”.
In drie stappen brengen de partners een kinderdroom tot leven: lagere schoolkinderen bedenken een fantasierijke machine, studenten uit het hoger onderwijs vertalen het idee naar een ontwerp, en leerlingen uit het technisch of beroepsonderwijs bouwen uiteindelijk een werkend prototype.
“MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M vaardigheden, talentontwikkeling en kruisbestuiving wil stimuleren binnen alle onderwijsniveaus – lager, hoger en secundair onderwijs – in een unieke context van projectgebaseerd maakonderwijs”, legt Ines Debaillie uit, projectcoördinator van MyMachine Vlaanderen en Brussel.
Meer dan 500 leerlingen uit 22 scholen gingen afgelopen schooljaar samen aan de slag om briljante Droommachines te realiseren, ook in Kortrijk.
Van droom tot dansmachine
De leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar van BuBaO De Sprong formuleerden hun idee als volgt: “We willen een dansende zingende reuzenpop die we kunnen doen bewegen op muziek.” Dat idee werd stap voor stap omgezet in realiteit.
In stap 2 gingen studenten van Howest met het idee aan de slag. Een interdisciplinair team uit de opleidingen Industrieel Productontwerpen, Ergotherapie en Communicatiemanagement ontwikkelde een interactieve machine die muziek en beweging combineert. Het ontwerp is erop gericht om kinderen op een speelse manier te stimuleren tot actief deelnemen. Ritmo kan ingezet worden in muzieklessen, tijdens bewegingsactiviteiten of gewoon als leuke pauze-activiteit in de klas.
De derde en laatste stap werd gerealiseerd door de leerlingen van BuSo De Lage Kouter. Zij bouwden het werkende prototype van Ritmo: een machine die dansen en springen combineert op muziek. Door op een wip te staan of te springen en aan touwen te trekken, bewegen de armen en vleugels van de reuzenpop. De beleving wordt versterkt door lichtjes die meedansen op het ritme van de muziek.
The post Ritmo, de zingende dansmachine, brengt droom van jonge leerlingen tot leven is provided by KW.be.