Zestien jaar nadat Claudio en Gaëlle het land veroverden met hun overwinning in Mijn Restaurant, keert het populaire programma terug naar waar het ooit allemaal begon: Kortrijk. De Guldensporenstad krijgt opnieuw een hoofdrol in het vernieuwde VTM-format dat dit najaar op de buis komt.
Voor wie toen al meeleefde, klinkt het als een culinair déjà-vu: jonge horecaondernemers die hun droom najagen, terwijl een kritische jury – en het publiek – meekijkt tot in het kleinste detail. Alleen is het decor deze keer een pak moderner, net als de uitdagingen. Locatie van dienst: oud lifestylewinkel Byttebier en lunchrestaurant La Cantine worden omgetoverd tot een heuse VTM-showlocatie.
Kortrijk als horecastad
De terugkeer van Mijn Restaurant is meer dan een tv-format dat uit de mottenballen wordt gehaald. Het is een kans voor Kortrijk om zich opnieuw op de kaart te zetten als horecastad met ambitie. Toen in 2009 Claudio Dell’Anno en Gaëlle Six met hun zaak “Dell’Anno” de overwinning binnenhaalden, trakteerde de stad hen op een heldenonthaal. De rijen aan het restaurant, de media-aandacht, de sfeer… Kortrijk was even het kloppend hart van gastronomisch Vlaanderen. En die energie lijkt nu weer op te borrelen.
Deze keer geen identieke formule, wel een eigentijdse aanpak. De focus ligt niet alleen op koken en serveren, maar ook op duurzaamheid, lokale producten en zero-waste. De kandidaten – opnieuw vijf duo’s – zullen niet alleen hun kookkunsten moeten bewijzen, maar ook moeten tonen hoe ze een horecazaak rendabel, relevant en toekomstgericht kunnen maken. In een tijd waarin jonge chefs kampen met torenhoge kosten en personeelstekort, is dat geen kleine opdracht. Maar net daarin schuilt de kracht van het programma: realiteit en ambitie botsen, met als resultaat vuurwerk – zowel in de keuken als daarbuiten.
Ondernemerszin
Voor de stad Kortrijk betekent dit een hernieuwde kans om zijn ondernemerszin te etaleren. Lokale handelaars, producenten en horecazaken hopen mee te surfen op de verwachte media-aandacht. Ook de Stad zelf ziet het als een versterking van haar imago als bruisende centrumstad, die jong talent kansen geeft. Want laten we eerlijk zijn: waar anders dan in Kortrijk rijpen dromen tot realiteit met een sausje van West-Vlaamse nuchterheid?
De verwachtingen zijn hooggespannen. Wordt er een nieuw succesverhaal geschreven? Of blijft het bij een nostalgische trip down memory lane? Eén ding staat vast: zodra de camera’s draaien, is het alle hens aan dek. Met messen geslepen, pannen heet en de hoop dat Kortrijk weer het decor wordt van een legende in wording.
The post Populaire tv-programma Mijn Restaurant keert na zestien jaar terug naar Kortrijk is provided by KW.be.