Het stadsbestuur heeft een zomer- en drukteplan klaar dat met verschillende maatregelen een oplossing biedt voor de stad die op drukke dagen door autoverkeer verzadigd wordt. “Bij verwachte drukte zullen we vier dagen vooraf duidelijk communiceren”, zegt mobiliteitsschepen Judith Ooms (Vooruit Plus). “Geen Knokse toestanden in Oostende”, luidt het.
Oostende trekt lessen uit wat er op 1 mei dit jaar en ook al enkele keren de voorbije jaren gebeurde. Toen wilden duizenden automobilisten in de stad geraken met een verkeerschaos in het centrumstraten en het (laattijdig) afsluiten van het Kennedyrondpunt tot gevolg. “Iedereen blijft welkom in Oostende, maar we willen comfortabele verkeersstromen en een evenwicht voor wie in de stad moet zijn en wie in de stad wil zijn. We willen een evenwicht in leefbaarheid voor bewoners en de beleving voor bezoekers garanderen”, zegt burgemeester John Crombez (Vooruit Plus). Een eerste maatregel is de verwijdering van een reeks borden die verwijzen naar parkings die niet (meer) bestaan.
Mariakerke en Oosteroever
“In het centrum zijn er 2750 parkeerplaatsen in torens en ondergronds”, zegt Judith Ooms (Vooruit Plus). De nieuwigheid is echter de actieve promotie voor vier randparkeerplaatsen, waarvan twee nieuwe. Met de uitbater van de parking Searena (621 parkeerplaatsen Northlaan) is er een akkoord voor een dagtarief van 15 euro in de parkeertoren. Deze ‘parking Mariakerke’ bevindt zich op wandelafstand van het strand en is een mooi alternatief voor chauffeurs die dichtbij het strand willen parkeren. Oostende zet ook de parking ‘Oosteroever’ in (nabij Duin en Zee / Earth Explorer). Deze parking is gratis, het centrum wordt van daaruit bereikt met de tram of veerdienst.
Twee extra randparkings
Vanaf 1 juli openen ook twee randparkings. Park & Bike is er al aan de afrit Zandvoorde en bevindt zich op het voormalige containerpark aan de Hooggeleedstraat. “Daar zijn 140 gratis parkeerplaatsen die bedoeld zijn voor bezoekers met fietsen. Van daaruit kan je via de fietsroute Groene 62 op 10 minuten het centrum van de stad bereiken”, zegt Ooms.
Een tweede randparking bevindt zich aan de Rolbaanstraat aan de Kromme Elleboog (achter de Jumbo/Decathlon), bereikbaar via de afrit Gistel. Daar zijn 442 plaatsen en ook deze parking is gratis. Je bereikt de stad met het openbaar vervoer of fiets. Bij activatie van het zomerhitte- en drukteplan, zal de stad een (betalende) shuttlebus inleggen.
Zomerplan
“De focus ligt in de eerste plaats op het voorkomen dat we het centrum moeten afsluiten. Dat gebeurt door bezoekers vooraf te informeren en de weg te wijzen”, zegt burgemeester John Crombez. De mobiliteitscel houdt indicatoren in de gaten : weervoorspelling, verwachte bezoekersaantallen, hotelbezetting, feestdagen en evenementen. Als deze elementen samenkomen, dat treedt het zomer/drukteplan in werking met mogelijks ook het afsluiten van de stad. Oostende wil in dat geval ‘Knokse toestanden’ vermijden, waarbij agenten het verkeer regelen en per automobilist nagaan of die een geldige reden heeft om in de stad te zijn, waardoor alsnog files ontstaan op de invalswegen.
“Als we dat zomerplan activeren, zullen we dat vier dagen vooraf beslissen. Daarbij ligt de focus op communicatie naar bewoners en bezoekers”, luidt het. Als het centrum opnieuw moet afgesloten worden (bij een bezetting van 90 à 95 procent van de parkeerplaatsen in het centrum), zal dat gebeuren aan het Kennedyrondpunt en voor dat het te druk wordt.
Ook voor bewoners
Opmerkelijk is dat ook bewoners dan niet via die weg het centrum zullen kunnen bereiken. “Die kunnen dat doen via andere wegen”, zegt het stadsbestuur. In geval van activatie van het zomer- en drukteplan zal men de stads- en toeristische communicatiekanalen en de media inzetten om te informeren. Judith Ooms : “Deze zomer is een grote testcase om na te gaan of het werkt met de randparkings. Nadien volgt een grondige evaluatie en tegen 2026 komen we met een definitief plan.”
The post Zomerplan speelt in op toeristische drukte in Oostende: twee nieuwe randparkings en extra maatregelen is provided by KW.be.