Spiking, het ongewenst toedienen van drugs aan iemands drankje. Het kan werkelijk iedereen overkomen, op gelijk welke plek. Vijf studenten in het Sociaal-Agogisch werk aan VIVES hogeschool Kortrijk besloten om hun bachelorproef aan het maatschappelijk fenomeen te wijden. Na een maandenlang traject hebben ze nu een toolbox ontwikkeld die ze aan gemeentebesturen zullen aanbieden. “Met onze toolbox, draaiboek en handleiding kan je de workshop eigenlijk zelf geven.”
Robbe De Smet (23), Judit Steverlynck (22), Febe Snauwaert (28), Kirsty Vandevelde (23) en Julie De Leeuw (23) zijn vijf studenten die dit jaar afstuderen in het studiegebied Sociaal-Agogisch Werk aan VIVES hogeschool in Kortrijk. Ze bundelden de krachten voor hun bachelorproef. De insteek van hun onderneming ‘Salus’ was al snel duidelijk: spiking, het zonder medeweten toedienen van drugs aan iemands drankje, aanpakken in het uitgaansleven.
Plots heel relevant
We spraken de studenten aan het begin van hun traject al even. Spiking in het uitgaan was toen – zeker in Kortrijk – hot news. Op dinsdag 25 maart werden er immers vijf nieuwe verdachten opgepakt in het spikingdossier in ’t Straatje – de Burgemeester Reynaertstraat. Twee caféuitbaters zouden systematisch gespikete drankjes hebben aangeboden aan jongedames. Er zijn ondertussen in totaal al meer dan vijftig meldingen opgenomen in het dossier – dat voor alle duidelijkheid nog loopt.
De thematiek waar Salus rond werkt werd zo al snel extra relevant. “Spiking is een globaal probleem dat al erg lang leeft”, vertelden de studenten Julie en Kirsty ons eind maart. “Kijk, we zouden het liefst van al hier niet rond hoeven te werken, maar helaas is het er. Sinds de verhalen in ‘t Straatje is het thema ook plots nog actueler geworden.” Spiking de wereld uitwerken. Hoe pak je dat in godsnaam aan? Wie spreek je aan? En hoe belangrijk is sensibiliseren? Het zijn vragen waar de studenten gaandeweg een antwoord op zouden zoeken.
Van vaag idee naar toolbox
In het begin werd er geëxperimenteerd met bewustwording op sociale media, cup covers, vragenlijsten… Ondertussen zitten we aan het einde van het traject en is alles gekristalliseerd tot één vast concept: de toolbox. Met die toolbox gingen ze ondertussen ook al langs in drie scholen om hun workshop aan de hand van de toolbox te geven. “Er zit van alles in”, legt Robbe uit. “Zo hebben we cup covers, een party compass (waarmee alle stappen tijdens het uitgaan worden overlopen, red.), flyers…”
De party compass is het centrale element in de toolbox. Het is een spelbord dat wordt uitgezet. De deelnemers aan het spel doorlopen de verschillende stappen in het uitgaan, van ‘voorbereiding’ tot het dansen zelf en ook het ‘Goed thuisgekomen?’-berichtje. Op een gegeven moment wordt bijvoorbeeld het feestje zelf gesimuleerd.
“Iedereen krijgt dan een drankje”, doet Julie het verder uit de doeken. “Ondertussen lopen wij rond met kleine snoepjes die we in hun drankje proberen te gooien. Het is sneller gebeurd dan je zou denken.”
En daar zit net de sterkte van de toolbox: op een ludieke manier sensibiliseren. “Onze doelgroep zijn 15 tot 25-jarigen”, vult Kirsty aan. “Wanneer we op middelbare scholen komen, krijgen we heel veel positieve reacties. Vaak kennen de leerlingen via via iemand die het heeft meegemaakt en zijn ze blij iets te kunnen bijleren.”
Herhaling werkt
De studenten bleven doorheen het traject ook inzetten op hun Instagrampagina. De optelsom van verschillende kanalen doet wonderen. Dat is het idee althans. “We zien wel echt dat herhaling werkt”, zegt Julie. “Ook het feit dat het party compass zo’n interactief spel is, doet de leerlingen effectief meewerken.”
In de laatste weken van hun traject maakten de studenten nog werk van een handleiding en draaiboek die ze samen met de toolbox kunnen aanbieden. Na dit schooljaar gaan ze allemaal hun eigen weg uit, maar ze willen dat de toolbox z’n nut nog kan hebben. “We spreken verschillende gemeenten en steden aan met de vraag of ze de toolbox, het draaiboek en de handleiding kunnen benutten. Je kan met het volledige pakket er zelf mee aan de slag”, klinkt het.
Want het mag duidelijk zijn: de spikingproblematiek overstijgt Kortrijk. Het kan overal voorkomen en sensibiliseren rond het thema kan enkel goed doen. Wil je zelf contact opnemen met de studenten van Salus? Je kan ze bereiken via hun Instagrampagina.
The post Deze studenten maken toolbox en rollenspel om spiking in het uitgaan bespreekbaar te maken: “Veel positieve reacties” is provided by KW.be.