Slechts 1 op 4 treinstations is autonoom toegankelijk: “Spontaan een reisje maken zit er voor minder mobiele mensen niet in”

Slechts een op vier treinstations in West-Vlaanderen is volledig toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. En er is niet meteen verbetering in zicht, want dit jaar zijn in geen enkel station in onze provincie uitgebreide werken gepland. Slecht nieuws voor ouderen en mensen met een beperking. “Naar sommige stations kan ik zelfs helemaal niet reizen”, zucht rolstoelgebruiker Anke.

West-Vlaanderen telt in totaal 36 treinstations. Slechts negen daarvan zijn autonoom toegankelijk. Dat houdt in dat iedereen, ook mensen met een beperkte mobiliteit, er in principe zelfstandig de trein kan nemen. Om als autonoom toegankelijk te kunnen bestempeld worden, moet een station voldoen aan vier criteria: perrons die 76 centimeter hoog zijn, een helling of lift naar elk perron, minstens één ticketautomaat met een assistentieknop en geleidelijnen voor slechtzienden op alle perrons. (lees verder onder de grafiek)

In onze provincie is dat enkel in Brugge, Beernem, Blankenberge, Ingelmunster, Oostende, Oostkamp, Roeselare, Veurne en Zedelgem het geval. Een vierde van alle stations, geen enkele provincie in Vlaanderen doet slechter. En als enige Vlaamse provincie staat hier geen enkel station op de planning van vervoersmaatschappij NMBS om in 2025 autonoom toegankelijk te maken. “Onaanvaardbaar”, vindt federaal parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) uit Brugge, die de cijfers opvroeg. “We moeten ambitieuzer zijn, niet enkel de grote stations moeten aangepast worden.”

Geen lift

De huidige situatie is alvast allerminst ideaal voor Anke Pitteljon (25) uit Kortrijk. Door een zuurstoftekort bij haar vroeggeboorte is ze al heel hele leven lang rolstoelgebonden, wat uiteraard ook op vervoersvlak heel wat uitdagingen met zich meebrengt. “Het begint eigenlijk al bij de basis: op het perron en op de trein geraken. In Waregem bijvoorbeeld is er geen lift, enkel een roltrap. Dat is wel vaker het geval in kleinere stations, daar kan ik jammer genoeg dus nooit naartoe reizen”, aldus Anke.

“Als ik wakker zou liggen van elke tegenslag die ik met de trein meemaak, zou ik nooit meer slapen”

De jonge Kortrijkse neemt meermaals per week de trein, vooral om vrijwilligerswerk uit te voeren of om vrienden en familie te bezoeken. Momenteel moet ze ook één keer per week naar het ziekenhuis in Brugge voor dagtherapie.

“In de grotere stations verloopt reizen met mijn rolstoel wel vlotter, maar zeker niet vlekkeloos. De assistentiepalen werken vaak niet, of je krijgt gewoon geen antwoord. Bij een overstap moet je 20 minuten tijd hebben, als je trein vertraging heeft ben je er dus aan voor de moeite. Begeleiding moet drie uur op voorhand aangevraagd worden, maar in het ziekenhuis kan je niet altijd voorspellen wanneer je buiten zal zijn. In kleinere, onbemande stations moet je zelfs 24 uur op voorhand assistentie aanvragen, een spontaan reisje maken, zit er dan al helemaal niet in…” (lees verder onder de foto)

“In de grotere stations verloopt reizen met mijn rolstoel wel vlotter, maar zeker niet vlekkeloos.”
“In de grotere stations verloopt reizen met mijn rolstoel wel vlotter, maar zeker niet vlekkeloos.” © JOKE COUVREUR

Als ze zou mogen dromen, dan zou Anke graag willen dat elk station bemand is en een lift ter beschikking heeft. “Maar goed, ik ga de wereld niet kunnen veranderen”, klinkt het realistisch.

“Er komt veel bij kijken en je moet elke reis héél goed plannen, maar de meeste NMBS-personeelsleden doen wel echt hard hun best om mij zo goed mogelijk te helpen. En ja, er loopt geregeld eens iets fout en dat is enorm frustrerend. Maar je kunt je dan wentelen in zelfmedelijden, of zelf oplossingen zoeken waar je beter van wordt. Als ik wakker zou liggen van elke tegenslag die ik met de trein meemaak, zou ik nooit meer slapen.”

Weinig begrip

Ook voor blinden en slechtzienden is reizen met de trein soms een groot avontuur. Door haar visuele beperking is Heidi Dhulst (53) uit Izegem volledig afhankelijk van het openbaar vervoer om zich te verplaatsen. Naar Menen om op het hondje van haar dochter te passen, naar Roeselare om bepaalde boodschappen te doen… Heidi neemt meermaals per week de trein, en daar is ze niet zo positief over.

“Vooral de mentaliteit van mijn medereizigers is teleurstellend. Ik word als slechtziende gewoon omver gelopen”

“Assistentiepalen staan vaak op heel onlogische en drukke plaatsen, een ramp tijdens spitsuren. De geleidelijnen op de trap zijn in metaal, levensgevaarlijk wanneer het regent”, zucht ze. “Wanneer alles volgens plan verloopt gaat het meestal wel goed, maar bij wijzigingen sta je er snel alleen voor. Maar vooral de mentaliteit van mijn medereizigers is, tja, teleurstellend. Je wordt vaak gewoon omver gelopen, laat staan dat er iemand eens hulp aanbiedt om je naar de juiste plek te begeleiden. Ik snap dat iedereen gehaast is, maar een beetje meer begrip zou mooi zijn.”

NMBS: “Dit is een van onze grootste prioriteiten”

Ervoor zorgen dat iedereen comfortabel de trein kan nemen, is volgens woordvoerder Dimitri Temmerman een van de grootste prioriteiten van de NMBS. “Momenteel zijn 116 stations in ons land autonoom toegankelijk, tegen 2032 moeten dat er 176 zijn. Die stations zullen driekwart van alle reizigers bedienen”, klinkt het.

“Wij krijgen onze middelen van de federale overheid, daarmee moeten we het doen. We kiezen er daarom voor om die stations aan te pakken waar de meeste reizigers over de vloer komen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we in tussentijd geen kleinere werken uitvoeren om de toegankelijkheid in andere stations te verbeteren, en daarvoor moeten onze architecten zelfs op inlevingscursus. Zelf blind de trein proberen nemen bijvoorbeeld, om te beseffen welke uitdagingen daarmee gepaard gaan.” Zo worden er momenteel hellingen gebouwd in het station van Heist, en worden de plannen gefinaliseerd om het station van Kortrijk zo snel mogelijk autonoom toegankelijk te maken.

The post Slechts 1 op 4 treinstations is autonoom toegankelijk: “Spontaan een reisje maken zit er voor minder mobiele mensen niet in” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Faroek over aanhouding agent die Fabian (11) aanreed: “Politieoptreden wordt als disproportioneel geacht”

De politieman die Fabian (11) aanreed tijdens een achtervolging, vorige week maandag in Ganshoren, is in verdenking gesteld voor kwaadwillige belemmering van het verkeer met de dood tot gevolg. Dat heeft het parket vanmiddag bekendgemaakt tijdens een persconferentie. “Op die kwalificatie staan straffen van 20 tot 30 jaar cel”, legt Faroek Özgünes uit in VTM Nieuws. “Het kwaadwillige zit hem

Lees meer »

Koersfiets van Nederlandse wielrenner gestolen tijdens overwinningsviering na Kampioenschap van het Waasland

Wat een feestelijke dag moest worden voor de Nederlandse wielrenner Rico Van Damme, eindigde dinsdagavond in mineur. Terwijl hij samen met zijn ploeg de overwinning vierde in Belsele, werd zijn peperdure koersfiets gestolen. De renner had zich die namiddag nog tot "Kampioen van het Waasland" gekroond. Maar toen hij na afloop huiswaarts wilde keren, merkte hij dat zijn wedstrijdfiets verdwenen

Lees meer »

Vechtpartij breekt uit tijdens avondwandeling van gedetineerden in Hoogstraten: “Smokkel is hier dagelijkse kost”

Enkele gedetineerden van de gevangenis van het Antwerpse Wortel (Hoogstraten) gingen donderdag met elkaar op de vuist tijdens de avondwandeling. Tijdens diezelfde avondwandeling vond er een zoveelste smokkelpoging plaats. Het personeel kaart de voortdurende problematiek aan. “Als er geen harde maatregelen komen, is het een kwestie van tijd vooraleer de situatie volledig uit de hand loopt.”

Lees meer »

Eerste veroordeling in reeks? Lesley-Ann Poppe moet 13.000 euro betalen aan voormalige docente

Lesley-Ann Poppe en haar partner Kevin Lebreton zijn door de Gentse ondernemingsrechtbank veroordeeld tot een schadevergoeding van ruim 13.000 euro aan een voormalige docente van hun inmiddels opgedoekte Beauty Academy. Het vonnis is opmerkelijk omdat het een precedent kan vormen voor een resem gelijkaardige zaken waarvoor het koppel zich weldra zal moeten verantwoorden.

Lees meer »

KORTWEG: Wandelen van het Vloethemveld naar Snellegem

De rode dopheide in het hart van Vloethemveld staat vanaf deze maand een zomer lang in bloei. Hoog tijd om dit prachtig stukje natuur te verkennen. Langs eeuwenoude wegen stappen we naar Snellegem, in de vroege middeleeuwen was dit kleine dorp het centrum van de streek.
The post KORTWEG: Wandelen van het Vloethemveld naar Snellegem appeared first on KW.be.

Lees meer »

Vlaming in L.A. Laurens ‘de Lau’ Nuyens over de protesten: “Eén iets is héél straf, ik denk niet dat het in België mogelijk is”

“Los Angeles en illegale migranten hebben een relatie die je nergens anders ter wereld terugvindt”, zegt Laurens Nuyens (44) vanuit Californië aan HLN. De Vlaming woont al bijna twintig jaar in de VS en heeft ook een Amerikaans paspoort. Nu Donald Trump massaal illegale migranten laat deporteren, staat de stad in brand. “De economie draait hier op mensen zonder papieren.”

Lees meer »

Bekende horecabaas Marc Smets (70) overleden: “Altijd boordevol ambitieuze ideeën voor Diest”

In Diest is zaterdag Marc Smets (70) overleden. Hij runde jarenlang de gekende horecazaak Nicky’s Catwalk op de Grote Markt in Diest. Hij verloor de strijd tegen kanker. Marc was een gekend en geliefd figuur in de stad. "Marc was een ondernemer pur sang. Altijd boordevol ambitieuze ideeën voor Diest", omschrijft voormalig schepen van lokale economie Maurits Vande Reyde hem.

Lees meer »