Op 25 en 26 maart volgend jaar organiseren Stad Brugge, Golazo en Koninklijke Veloclub Panne Sportief (KVCPS) het nieuwe wielerinitiatief de Ronde van Brugge. Het komt in de plaats van de Classic Brugge-De Panne, dat slachtoffer geworden is van de chaotische finale met tal van valpartijen vorig jaar. De Euro Shop Elfstedenronde, die zondag plaatsvindt, keert niet meer terug.
Stad Brugge en sportorganisatiebedrijf Golazo kondigden woensdagmiddag een stevige herschikking aan van de wielerinitiatieven in de brede West-Vlaamse regio. Ze lanceren, samen met de vzw Koninklijke Veloclub Panne Sportief (KVCPS) en met Port of Antwerp-Bruges een gloednieuw wielerinitiatief onder de noemer de Ronde van Brugge.
Veiligheid
Het gaat om een tweedaagse wielerklassieker op het hoogste niveau, met op woensdag 25 maart een race voor mannen (UCI World Tour) en op 26 maart voor de vrouwen (UCI Women’s World Tour). De partners hebben een samenwerking tot al zeker 2031 gesloten voor de Ronde van Brugge. “We gaan met de Ronde van Brugge voor een sterk en veilig project”, zegt Christophe Impens van Golazo.
Het woordje ‘veilig’ is meteen ook een verwijzing naar de chaotische finale, met tal van valpartijen, van de Classic Brugge-De Panne in De Panne vorig jaar. “Er zijn veel gesprekken geweest maar een veilige aankomst in De Panne, met vele wegversmallingen en andere obstakels, bleek niet mogelijk. We hebben het contract met het gemeentebestuur van De Panne niet verlengd.”
“Wij wilden wel verder werken en ook kunnen groeien en daarvoor moesten we De Panne, na 49 jaar, verlaten”, vult Bruno Dequeecker van KVCPS aan. “Ik wil wel benadrukken dat we het gemeentebestuur van De Panne erg dankbaar zijn voor de jarenlange goede samenwerking.”
En zo wordt de Ronde van Brugge dus de opvolger, of vervanger zo je wil, van de Classic Brugge-De Panne. “De organisatoren van Brugge-De Panne zijn bij ons komen aankloppen met de vraag om samen te werken voor een nieuw initiatief en we konden al vlug een overeenkomst bereiken”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “Doordat Brugge nu zowel start- als aankomstplaats is, kunnen we veel meer publiek en aandacht genereren dus dat is zeker positief. We gaan nu nog op zoek naar een lange, rechte aankomststrook van toch wel minstens anderhalve kilometer want dit is een wedstrijd voor de sprinters.”
Laatste Elfstedenronde
Niet te vergeten: aankomende zondag, 15 juni, vindt ook opnieuw de Euro Shop Elfstedenronde plaats met start en aankomst in Brugge. Dit initiatief werd in 2017 door Golazo na een afwezigheid van bijna dertig jaar van onder het stof gehaald. “Dat zal echter de laatste keer zijn. Dit initiatief werd destijds opnieuw opgestart in Brugge als alternatief voor de startplaats van de Ronde van Vlaanderen die we toen aan Antwerpen waren kwijtgespeeld. Nu focussen we ons op het nieuwe evenement, de Ronde van Brugge. En het is ook onze intentie om ook na 2027, als het contract afloopt, opnieuw samen met Antwerpen afwisselend de start van de Ronde van Vlaanderen te organiseren. Daar heb ik onlangs nog over gesproken met voormalig Antwerps burgemeester en huidig premier Bart Dewever (N-VA).
The post Ronde van Brugge is opvolger van Classic Brugge-De Panne: “Geen veilige aankomst mogelijk in De Panne” is provided by KW.be.