Onze Belgische brouwers brachten vorig jaar samen drie procent minder bier aan de man en vrouw. Een daling die al enkele jaren aanhoudt, maar onze grotere West-Vlaamse brouwerijen maken net de omgekeerde beweging, zo blijkt. “Alles draait rond blijven innoveren.”
In 2024 werd 20,9 miljoen hectoliter Belgisch bier verkocht, drie procent minder dan een jaar eerder. In 2023 bedroeg de daling dan weer 6,9 procent, in 2022 ging het om minus 2,7 procent.
Ook de export zit al drie jaar in een neerwaartse spiraal. Vorig jaar ging de uitvoer naar EU-landen met 2,6 procent naar beneden, buiten de EU moest min acht procent genoteerd worden. Daarbovenop neemt ook het aantal Belgische brouwerijen af. Nu zijn ze nog met 399, 54 minder dan in 2022. Dat blijkt uit cijfers van beroepsfederatie Belgian Brewers.
Anticiperen
Al is het niet allemaal kommer en kwel, zo stellen ze bij de grotere West-Vlaamse brouwerijen. “Wij blijven volop geloven in een mooie toekomst voor ons bier”, poneert Michiel Clyncke, CEO van Kasteelbrouwerij Vanhonsebrouck.
Met 180.000 hectoliter per jaar een uit de kluiten gewassen brouwerij. “Onze cijfers blijven jaar na jaar groeien. Zowel qua productie als verkoop. We slagen er al jaren in om tegen de algemene trend in te gaan.”
“Onze politici moeten beseffen dat Belgisch bier erfgoed is. Een sector die rechtstreeks 7.000 mensen tewerkstelt. En nog eens 50.000 onrechtstreeks. Dit moeten we koesteren én ondersteunen. Meer dan ooit” – Michiel Clyncke, CEO Kasteelbrouwerij Vanhonsebrouck
“Dankzij onze niet aflatende inzet op vlak van innovatie slagen we daar ook in. Denk bijvoorbeeld aan de lancering van Kasteel Rouge – die een volledig nieuw segment in het leven heeft geroepen -, de lancering van onze eerste alcoholvrije bieren en recent nog onze Kasteel Tropical. Alleen door jezelf constant opnieuw uit te vinden, en in vraag te stellen, blijf je scherp. En de markt voorop.”
Vanhonsebrouck exporteert vandaag naar om en bij de zeventig landen. “Goed voor 60 tot 65 procent van onze activiteiten. Al blijven we ook volop investeren in ons thuisland, zowel op vlak van horeca als thuisconsumptie.”
“Maar het klopt dat we dezer dagen constant moeten anticiperen. Met Kasteel USA hebben we onze eigen importfirma in de Verenigde Staten. De handelstarieven voelen we dus aan de lijve. Daarom hebben we er, voor de tarieven in voege traden, een volledige jaarvoorraad klaargezet. En ook elders moeten we de vinger meer dan ooit aan de pols houden.”
Inzetten op beleving
Een soortgelijke teneur valt bij Brouwerij St. Bernardus in Watou te horen. Daar gaat 45 procent van de jaarlijks gebrouwen 50.000 hectoliter naar het buitenland. “Een cijfer dat nog steeds groeit”, stelt marketingmanager Pieter Verdonck.
“Onze productie blijft al jaren stabiel. Wij hebben het voordeel dat we zeer organisch gegroeid zijn, op ons eigen tempo. In 1998, toen de familie Depypere de brouwerij overnam, stak er op jaarbasis 8.000 hectoliter in de brouwketels.”
“Wij focussen bewust op de topkwaliteit van onze bieren en het unieke verhaal dat we te vertellen hebben. Dat doen we onder andere door fors in te zetten op beleving” – Pieter Verdonck, Brouwerij St. Bernardus
“Daarnaast zijn we niet blind voor het evoluerende consumentengedrag. Wij focussen bewust op de topkwaliteit van onze bieren en het unieke verhaal dat we te vertellen hebben. Dat doen we onder andere door fors in te zetten op beleving. Met een state of the art bezoekerscentrum, een nagelnieuwe shop, een eigen guesthouse en onze Bar Bernard, onlangs nog uitgeroepen tot de beste rooftopbar van het land. Wie een goed product en dito verhaal heeft, kan mensen op een duurzame manier aan zich vastklikken. Dat is wat we al jaren bij St. Bernardus doen.”
Erfgoed
Al is er ook een belangrijke taak voor onze beleidsmakers weggelegd, besluit Michiel Clyncke van Vanhonsebrouck. “Onze politici moeten beseffen dat Belgisch bier een stukje cultureel en materieel erfgoed is.”
“Een sector die rechtstreeks 7.000 mensen tewerkstelt. En nog eens 50.000 onrechtstreeks. Dit moeten we koesteren én ondersteunen. Meer dan ooit.”
The post “Wij blijven geloven in een mooie toekomst voor ons bier”: West-Vlaamse brouwers nuanceren dalende sectorcijfers is provided by KW.be.