Sinds januari gonst het van de bedrijvigheid in het TEJO-huis nabij het station van Kortrijk. Geen therapeuten aan het werk deze keer, maar jongeren met penselen, verfrollen en tonnen enthousiasme. De leerlingen van het zesde jaar decoratie en schilderwerken van Guldensporencollege campus Engineering steken er de handen uit de mouwen voor een project dat even sociaal als leerrijk is.
Onder leiding van leerkracht Linsey Verhamme namen de leerlingen drie belangrijke ruimtes van het TEJO-huis grondig onder handen: de traphal en twee spreekkamers krijgen een volledige make-over. “We willen dat jongeren zich welkom voelen zodra ze binnenstappen. Een frisse, warme uitstraling helpt daarbij,” klinkt het bij de enthousiaste groep.
TEJO, wat staat voor Therapeuten voor Jongeren, biedt gratis en laagdrempelig hulpverlening aan jongeren tussen 10 en 20 jaar. Zonder afspraak, op basis van vertrouwen en vrijwilligerswerk. Een veilige haven vlak bij het station, waar jongeren terecht kunnen met zowel dringende als minder dringende hulpvragen.
Van klaslokaal naar echte werf
De leerlingen bereidden zich grondig voor. Onder begeleiding van leerkracht Danièle Seynhaeve voerden ze eerst een plaatsbezoek uit, maakten opmetingen en digitale ontwerpen in SketchUp, en stelden ze kleurpaletten samen. De voorstellen werden professioneel aan het TEJO-team gepresenteerd.
Elke donderdag was het vaste praktijkdag op locatie. In een realistische context leerden de jongeren hoe ze oude plafonds, beschadigde de muren en authentieke leemmuren met barsten en afbladderende verf herstellen. Ze plaatsten sierlijke moluren, herstelden wanden en zorgden voor een stijlvolle afwerking. Niet zomaar ‘schoolwerk’, maar een échte ervaring in een waardevol project.
“De dynamiek verandert zodra je buiten de schoolmuren werkt”, zegt leerkracht Linsey Verhamme. “Leerlingen nemen meer initiatief, tonen fierheid en voelen zich betrokken. Wanneer ze later langs het TEJO-huis wandelen, zullen ze trots kunnen zeggen: ‘Dit hebben wij gedaan.’ Zulke ervaringen maken indruk, blijven hangen. Ze kleuren hun schooltijd – letterlijk en figuurlijk.”
Met dank aan de partners
Dit waardevolle project kwam tot stand dankzij de vlotte samenwerking tussen Guldensporencollege Engineering en TEJO Kortrijk. Met dank aan de organisatie voor het vertrouwen, aan de leerkrachten voor hun voorbereiding en begeleiding, en aan de leerlingen voor hun inzet en vakmanschap.
The post Leerlingen Guldensporencollege Engineering schilderen voor TEJO Kortrijk: “Ervaring die blijft hangen” is provided by KW.be.