Brugs burgemeester Dirk De fauw (CD&V) reageert fel op de kritiek die oppositieraadslid Eva Vanhoorne (Groen) uit. Die vindt dat het stadsbestuur te weinig luistert naar zijn bewoners, na een bevraging, waaruit vier op tien bewoners Brugge te druk vinden wegens het massatoerisme. “Brugge is ook anno 2025 een unieke plek om te leven, te werken, te ondernemen, te studeren en te ontspannen”, zegt de burgemeester.
“In een wereld die snel verandert, is het belangrijk dat een stad zichzelf begrijpt, zich op een authentieke manier toont en van daaruit, vanuit haar eigenheid en sterktes, de toekomst tegemoet gaat”, stelt burgemeester Dirk De fauw. “Brugge is internationaal beroemd om haar geschiedenis en schoonheid, maar een stad is méér dan haar historisch erfgoed alleen.”
“We zijn de derde grootste centrumstad van Vlaanderen en ook anno 2025 een unieke plek om te leven, te werken, te ondernemen, te studeren en te ontspannen. Dat leven, van in Sint-Michiels tot in Zeebrugge, verdient een verhaal die die veelkleurigheid volledig weerspiegelt.”
Op zoek
Daarom ging Stad Brugge, samen met het internationaal gerenommeerde onderzoeksbureau For the Love of Place, op zoek naar die unieke stadsidentiteit.
Negen maanden lang voerde Martin Boisen (directeur For the Love of Place; medeoprichter International Place Branding Association en docent aan de Rijksuniversiteit van Groningen) samen met zijn team en met Robert Govers (Voorzitter International Place Brand Association; senior partner bij Anholt&co. en voormalig docent KULeuven) onderzoek naar wat Brugge nu echt Brugs maakt en welke ambities er leven voor de toekomst.
“Dat deden ze aan de hand van een diepgaand traject, met een bureaustudie en methodologische analyse, maar vooral door heel veel te luisteren en in te gesprek gaan”, aldus Dirk De fauw.
Ruime bevraging
Tijdens workshops en focusgroepen werkten meer dan 200 experten, stakeholders en bewoners mee. Daarnaast beantwoordden ruim 5.000 mensen – Bruggelingen, Brugse belanghebbenden en inwoners van Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel een van de drie enquêtes die tijdens de onderzoeksperiode liepen. “Dankzij die inbreng werd een stevig fundament gelegd voor hoe Brugge is vandaag en hoe de stad zich in de toekomst wil positioneren en profileren”, vervolgt de burgemeester.
“Alle inzichten uit het onderzoek zijn vervat in het strategisch merkkader dat zowel onze eigenheid als onze ambities en de daarbij horende uitdagingen omvat. Kernachtig samengevat: “Brugge is een thuishaven van wereldklasse van alle tijden”. Dat is geen slogan, maar een gedragen strategisch fundament dat Brugge toelaat om in de komende jaren authentieker van binnenuit te groeien en consistenter naar buiten te treden.”
Kritiek
De kritiek dat het Brugs stadsbestuur onvoldoende luistert naar haar inwoners miskent volgens Dirk De fauw net de kern van dit traject: “De bevraging waarnaar verwezen wordt, maakt deel uit van een breder geheel waarin op ongeziene schaal werd geluisterd naar bewoners én belanghebbenden, uit alle sectoren. Dat thema’s zoals toerisme sterk leven bij inwoners, bevestigt enkel de relevantie van dit proces.”
“Het strategisch merkkader negeert die gevoeligheden niet, maar omarmt ze net: Brugge wil zich expliciet ontwikkelen als een thuishaven, in evenwicht met zijn internationale uitstraling. De input uit deze brede en diverse groep van meer dan duizend Bruggelingen vormt het kloppend hart van het nieuwe merkkader. Daarom is het des te opvallender dat sommige stemmen nu doen alsof er niet geluisterd is.”
Vertrekpunt
“Het is nu aan ons om die strategische koers samen verder te concretiseren”, zegt Dirk De fauw. “In de volgende fase vertalen we de inzichten en ambities uit het onderzoek naar concrete keuzes en acties, zowel in beleid als communicatie. Zo kunnen we Brugge vanuit haar eigenheid nog krachtiger de toekomst in sturen.”
“Al betekent dit zeker geen breuk met het verleden. We zien vandaag al dat veel van wat we als Stad doen of plannen, zoals de opening van BRUSK of de heraanleg van de stationsomgeving, perfect past binnen dit kader. Dat is geen toeval. Een fundamenteel onderzoek dat vertrekt vanuit wie we écht zijn, brengt geen breuk, maar een versterking van wat leeft in de stad”, aldus de burgemeester.
Uitdagingen
Dirk De fauw beseft wel ten volle dat Brugge voor uitdagingen staat: “Alle inwoners, inclusief nieuwkomers en inwoners van buiten het centrum, moeten het gevoel krijgen dat Brugge hun thuishaven is en dat ook zij Bruggelingen zijn. Daarbij is het evenwicht tussen toerisme, wonen en werken cruciaal om Brugge voor iedereen een thuis te laten zijn. Bewust gevestigde en nieuwe Bruggelingen verbinden, maar ook de binnenstad en de deelgemeenten tot aan de zee verbinden met elkaar, is een deel van de uitdaging.”
“Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat creatievelingen en ondernemers in Brugge meer ruimte krijgen om te creëren, experimenteren, investeren en presenteren. Een plek waar nieuwe initiatieven en experimenten worden aangemoedigd. We maken komaf met het hardnekkige beeld dat je voor vernieuwing elders moet zijn. Brugge is het aan zijn stand verplicht om zijn geruisloze vernieuwing meer te tonen en te vieren. Dit is de uitdaging om Brugge van wereldklasse te laten zijn.”
Van alle tijden
Tenslotte wijst Dirk De fauw erop dat de beeldvorming en de beleving van Brugge worden gedomineerd door het historisch centrum, het ei: “Het erfgoed uit een specifieke periode betekent dat Brugge soms als openluchtmuseum wordt ervaren. Het is noodzakelijk om de hedendaagse dynamiek, innovatie, ontwikkelingen en ambities zichtbaar en voelbaar te verbinden aan de rijke geschiedenis: een Brugs continuüm neerzetten en uitstralen.”
The post Burgemeester reageert na bewonersbevraging: “Brugge is ook anno 2025 een unieke plek om te leven, te werken, te ondernemen, te studeren en te ontspannen” is provided by KW.be.