Meer dan duizend Bruggelingen hebben een enquête ingevuld over het toerisme in hun stad. Gemeenteraadslid Eva Vanhoorne (Groen) kon die bewonersbevraging inkijken en stelt vast dat toerisme vaak een negatieve ondertoon heeft bij de bewoners van de historische binnenstad: vier op tien inwoners vinden dat er teveel toeristen zijn, amper een op zes voelt er zich nog thuis.
De Brugse gemeenteraadsleden kregen de resultaten van het voortraject van een nieuwe merkenstrategie (eindelijk, na lang aandringen van de oppositie) toegestuurd: een traject waarvoor de stad eerder 115.000 euro betaalde aan een Nederlands bureau. Een onderdeel daarvan was een bewonersbevraging. “Uit die enquête blijkt dat ‘toerisme’ veruit de meest spontane associatie is die Bruggelingen maken met hun stad”, evalueert Eva Vanhoorne (Groen).
Thuis?
“Maar liefst 45,5 procent noemt ‘toerisme’ of ‘toeristen’ spontaan als eerste. Gevolgd door ‘(te) veel’ met 41,1 procent. Ter vergelijking: het woord ‘thuis’ wordt slechts door 16 procent van de Brugse respondenten spontaan genoemd”, vervolgt de groene politica.
Ze wijst er fijntjes op dat het nieuwe merkverhaal van de Stad net poneert dat Brugge zich moet profileren als ‘een thuishaven, van wereldklasse, van alle tijden’: “Deze positionering staat haaks op hoe veel inwoners hun stad vandaag daadwerkelijk aanvoelen.”
Decor
Dat ‘toerisme’ vaak een negatieve ondertoon heeft, blijkt volgens Eva Vanhoorne duidelijk uit de woordkeuze van respondenten: “Begrippen als ‘drukte’, ‘massa’, ‘onevenwicht’ en ‘decor’ komen opvallend vaak voor: “In het rapport staat letterlijk dat de binnenstad wordt door veel Bruggelingen niet meer ervaren wordt als leefruimte, maar als decor voor bezoekers.”
Ook in de ‘geholpen associaties’ (waar bewoners moesten kiezen tussen tegengestelde typeringen), valt op dat Bruggelingen hun stad vaker als ‘voorspelbaar’, ‘statisch’ en ‘volgzaam’ omschrijven dan niet-Bruggelingen. Externe respondenten daarentegen typeren Brugge eerder als persoonlijk en betrokken.
Kloof
“Er gaapt dus een duidelijke kloof tussen het zelfbeeld van Bruggelingen en het toeristisch imago dat de stad naar buiten draagt,” zegt Eva Vanhoorne. “Een kloof die veel inwoners als vervreemdend ervaren.”
De onderzoekers waarschuwen volgens het oppositieraadslid expliciet: “Er is sprake van een groeiende afstand tussen het dominante beeld van Brugge en hoe inwoners hun stad beleven.”
Opvallend is bovendien dat die perceptie verschilt binnen de stad zelf: in de postcodes van onder meer Zeebrugge en Dudzele (8380) beoordelen inwoners hun stad gemiddeld 1,42 punten negatiever dan bewoners uit andere Brugse regio’s.
Signalen
Volgens Eva Vanhoorne bevestigen deze resultaten dezelfde trend als het onderzoek dat eind 2023 werd uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Kunststeden: “Daarin gaf slechts 52 procent van de Bruggelingen aan dat de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen. 71 procent voelde zich in zijn comfort beperkt, 51 procent voelde het aan alsof “de stad niet meer van ons is” en amper 22 procent voelde zich gehoord door het stadsbestuur.”
“Toen werden die cijfers weggelachen, alsof de Bruggelingen het niet goed begrepen hadden. Wat is deze keer het excuus?”, vraagt de Brugse politica zich af. Ze benadrukt dat Groen Brugge niet tegen toerisme is: “Maar het moet wel in balans zijn. We moeten af van een beleid dat focust op ‘meer’ en ‘sneller’, en kiezen voor kwaliteit: bezoekers die de tijd nemen om Brugge écht te ontdekken – in evenwicht met de leefbaarheid voor bewoners.”
Dialoog
Daarbij hoort volgens Eva Vanhoorne ook correcte informatie én echte dialoog : “Over de maatschappelijke kosten van toerisme – mobiliteit, woonmarkt, winkelaanbod, druk op de publieke ruimte – ontbreken vandaag nog altijd goede cijfers. En inspraak is nog te vaak schijn. Nochtans hebben de Bruggelingen opnieuw duidelijk gesproken. Het is hoog tijd dat de politiek – eindelijk – luistert.”
The post Amper één op zes Bruggelingen voelt zich nog echt thuis in de binnenstad: “Teveel toeristen” is provided by KW.be.