Het applaus en de acties van de Ieperse Fietsersbond vallen niet in dovemansoren. De stad plant nu een knip op de Grote Markt, een plateau aan de Rijselpoort en ingrepen aan een zwarte rotonde, het station en scholen. Ook een fietszone ligt op tafel.
“Bravo voor de velo!” Leden van de Fietsersbond applaudisseerden dinsdag aan de Ieperse Rijselpoort, ter hoogte van de oversteek van de fietsring langs de vestingen rond de stad. “Een symbolische plek waar veel fietsers passeren én voorrang hebben op de auto”, zegt Johan Vanhaverbeke, voorzitter van de Fietsersbond. “Maar voor wie deze oversteek niet kent, blijft het gevaarlijk. Daarom willen we meer zichtbaarheid en signalisatie.”
Zwarte rotonde
Het stadsbestuur plant er een plateau. “Die moet fietsers veilig naar de overkant brengen en maakt de voorrang duidelijk”, zegt schepen van Mobiliteit Diego Desmadryl (Team Ieper). Vlakbij ligt de rotonde waar de voorbij twee jaar twee fietsers het leven lieten na een aanrijding. “Ondertussen hebben we van wegbeheerder AWV volledig hernieuwde plannen gekregen waarbij de fietser van de rotonde wordt gehaald. Nu wachten we de omgevingsvergunning af. Ik hoop dat er vanuit het departement verder aan gewerkt wordt zodat we zo vlug mogelijk kunnen uitvoeren.”
Sluipverkeer
‘Knippen’ in de binnenstad kan de stad wel zelf. De Fietsersbond pleit er al jaren voor en deed dat afgelopen maandag opnieuw voor de gemeenteraad. Tientallen kindertekeningen van fietsers op de Grote Markt werden opgehangen aan het stadhuis en uitgedeeld aan de raadsleden.
“Een knip is ‘iets’ op straat wat het verkeer blokkeert, paaltjes bijvoorbeeld”, duidt Vanhaverbeke. “Over de Grote Markt gaan vier sluiproutes van doorgaand verkeer, bestuurders die de ring rond Ieper vermijden door dwars door de stad te rijden. Met een knip wordt doorgaand verkeer geweerd. Auto’s kunnen wel nog in de stad, maar het wordt autoluwer, menselijker, aangenamer, gezelliger. Je zou eens iets kunnen drinken op de markt zonder dat een auto passeert tot op een halve meter van je glas. Tegelijk zet een knip aan tot het nemen van de fiets. Dat zien we in andere gemeenten, waar de auto zo nog meer op de achtergrond komt.”
Markt knippen
“We gaan naar tijden waarin we niet anders meer kunnen dan knippen”, beseft Desmadryl. “Dus ja, die knip komt er, honderd procent zeker.” De vraag rijst nu hoeveel van de markt verkeersvrij wordt. “De plenaire verkeerscommissie buigt zich hierover. Het moet doordacht gebeuren en met alle actoren besproken worden: de Fietsersbond, handelaars, milieuraad en gebruikers van de omgeving. Ook de verdere verkeersafwikkeling moet goed onderzocht worden. We wachten nu op resultaten van De Lijn die testen uitvoerde. De knip moet de druk verlichten, maar de binnenstad blijft wel bereikbaar voor iedereen.”
Een knip op de markt wordt gekoppeld aan ingrepen in de stationsomgeving. “De files aan het station moet verminderen met een nieuwe afslagstrook op de Fochlaan voor de verkeerslichten richting Stationsstraat en binnenstad. Daarbij draaien we het eenrichtingsverkeer in de Maloulaan om en worden het Colaertplein en Le Touquetpark een grote rotonde. Deze maatregelen ontlasten de naburige druppelrotonde. Ook voor de uitvoering in de stationsomgeving wachten we op wegbeheerder AWV.”
Fietszone
Op de onderzoekstafel ligt nog een wens van de Fietsersbond: een fietszone in de hele binnenstad, maar zonder de Rijselstraat. Naast dit plan- en onderzoekwerk start het stadsbestuur al met ingrepen aan scholen en wijken. Paaltjes knippen de Posthoornstraat en Azalealaan om de verkeersveiligheid in de wijk te verbeteren en sluipverkeer te beperken. De Goudenpoortstraat aan de school Immaculata krijgt een gelijkaardige knip.
Proefingrepen scholen
“Al in vijf schoolomgevingen hebben we proefopstellingen die worden geëvalueerd met scholen, bewoners en andere betrokkenen. Nu zitten we samen met het College om de fietsveiligheid rond die school te verhogen. Een knelpunt is bijvoorbeeld het kruispunt van de Grote Markt, Menenstraat en Sint-Jacobsstraat. Ik denk dat de fietsers en Fietsersbond zeer blij zullen zijn tegen het einde van de legislatuur.”
De beloofde fietsomwenteling stemt Vanhaverbeke hoopvol. “We zullen zien. Ook hoog op onze agenda zijn veilige en comfortabele fietspaden tussen de deelgemeenten en de stad. We blijven acties doen, voor de nodige duwtjes in de rug.” (TP)
The post Ieper plant fietsomwenteling: “De fietsers zullen zeer blij zijn tegen het einde van de legislatuur” is provided by KW.be.