Een jaar na de invoering van de digitale geboorteaangifte in Brugge blijkt dat 40 procent van de jonge ouders hiervan gebruik maken. Een overlijdensaangifte gebeurt quasi volledig digitaal. Dat staat in het jaarverslag van het Huis van de Bruggeling.
Elk jaar blikt Stad Brugge via haar jaarverslag terug op de belangrijkste cijfers en trends in de dienstverlening die wordt aangeboden in het Huis van de Bruggeling en de decentrale locaties. Het document staat stil bij alle meetbare acties en data zoals kerncijfers en bezoekersbevragingen. Ook belangrijke stappen die de Stad heeft gezet in de verbetering van haar dienstverlening worden uitgelicht.
Betere dienstverlening
Volgens schepen van burgerzaken, klantgerichte dienstverlening en administratieve vereenvoudiging Mieke Hoste streeft de cluster ‘klant’ van de stad Brugge continu naar een verbetering van de dienstverlening: “Het rapport toont aan dat we in 2024 opnieuw grote stappen hebben gezet. Zo merken we dat het aanbod aan digitale oplossingen voortdurend wordt uitgebreid. Er is echter aandacht voor dat we iedereen bereiken en daarom ook altijd een niet digitaal alternatief aanbieden.”
“Dit wordt bevestigd door de cijfers die aantonen dat er meer ruimte komt voor persoonlijke dienstverlening op maat, bijvoorbeeld in complexe dossiers. Dit geldt voor dienstverlening Burgerzaken, maar evenzeer voor een omgevingsvergunning. De volgende jaren blijven we inzetten op een goede dienstverlening via elk kanaal met aandacht voor klantgerichtheid, gebruiksvriendelijkheid en bereikbaarheid. De positieve evoluties van 2024 vormen een stevige basis voor verdere verbetering in de komende jaren.”
Digitaal
Steeds meer aanvragen en administratieve processen kunnen inderdaad online worden aangevraagd en afgehandeld. In juni 2024 werd de digitale geboorteaangifte geïmplementeerd. In 2024 maakten al 541 van de 1.366 ouders gebruik van deze tool. Een overlijdensaangifte gebeurt quasi volledig digitaal (99 procent).
Uittreksels, attesten en akten worden voor 91 procent online aangevraagd. Voor ondersteuning bij digitale dienstverlening kunnen burgers sinds 1 maart 2024 terecht bij de digihelpers in de Bus van de Bruggeling en het Huis van de Bruggeling. In 2024 boekten 143 burgers hiervoor een afspraak in.
Minder lang wachten
Toch zag het Huis van de Bruggeling, de centrale dienstverleningslocatie, een stijging van ongeveer 10 procent in de bezoekersaantallen (106.718) tegenover 2023. Opmerkelijk is dat meer bezoekers ervoor kiezen om op afspraak langs te komen (51.913): het aantal afspraken steeg met 25 procent tegenover het jaar voordien.
Op afspraak komen zorgt ervoor dat klanten minder lang moeten wachten en dat er bepaalde voorbereidingen kunnen worden getroffen bij bepaalde dossiers. Opvallend is ook dat er vaker naar het Huis van de Bruggeling (050 44 8000) werd gebeld dan tijdens het voorgaande jaar. Het contactcenter behandelde maar liefst 58.415 oproepen.
Draagbaar loket
Met nieuwe initiatieven zoals het Draagbaar loket maakt Brugge de dienstverlening toegankelijker voor iedereen. Het is een vorm van dienstverlening die naar de burger toekomt. Het Draagbaar Loket maakt het mogelijk voor Bruggelingen die zich niet kunnen verplaatsen, om zowel thuis of in de instelling waar ze verblijven, een identiteitskaart aan te vragen of te hernieuwen.
Sinds de introductie in juni 2024, werden er al 150 afspraken voor het draagbaar loket gemaakt. 57 procent van deze afspraken vond plaats in een private woonst en 30 procent in een woonzorgcentrum. Een andere vorm van mobiele dienstverlening is de Bus van de Bruggeling. De Bus wordt ingezet in meer afgelegen gebieden zoals het noorden van Brugge.
Bij alle locaties waar de Bus langskomt (Dudzele, Koolkerke, Lissewege, Sint-Pieters, Zeebrugge en Zwankendamme) is een stijging van het aantal bezoekers op te merken, met een totale stijging van 68 procent in de periode juni tot december in 2023 ten overstaan van eenzelfde periode in 2024, en de quasi verdubbeling van het aantal bezoekers in Dudzele. In functie van de bevolkingsdichtheid kent de Bus van de Bruggeling het hoogste bezoekersaantal in Dudzele (46,65 procent), Zwankendamme (40,98 procent) en Lissewege (30,19 procent).
Tevreden bezoekers
Positief is dat voor zowel de wacht- als de behandeltijden in het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen in 2024 de vooraf vastgelegde afspraken werden behaald. “Heel positief is bovendien dat op basis van de bezoekersbevraging (afgenomen bij 377 bezoekers) de dienstverlening een gemiddelde score van 9,2/10 behaalde”, aldus Mieke Hoste.
The post 40 procent van de jonge ouders dienen de geboorteaangifte in Brugge al digitaal in, overlijdensaangiftes gebeuren volledig digitaal is provided by KW.be.