Een mooie reis die eindigde in mineur, zo omschrijft Kathleen Duchi (59) uit Harelbeke haar tripje naar het Griekse eiland Rhodos. Samen met haar man Wim, en zo’n 180 andere Belgen, vertoefde ze 24 uur lang in onwetendheid door een defect aan het vliegtuig dat hen terug naar ons land moest brengen. “We zaten drie uur lang vast op het vliegtuig dat gewoon stil bleef staan”, aldus Kathleen, die in het dagelijkse leven schepen van Financiën is in Harelbeke.
Na een weekje Rhodos zou het koppel afgelopen zaterdag om 19.15 uur terug huiswaarts keren, maar dat is toch anders uitgedraaid. Een defect aan het vliegtuig zorgde voor pure chaos op de kleine luchthaven.
“We merkten op dat het vliegtuig niet vertrok, maar niemand wist waarom. Na een halfuur liet de piloot weten dat er een probleem was met één van de deuren van het vliegtuig. Nog een halfuur later kwamen de ingenieurs toe. Uiteindelijk zaten we drie uur lang op een stilstaand vliegtuig voor we de boodschap kregen dat de deur niet kon hersteld worden en dat we moesten afstappen”, vertelt Kathleen Duchi.
Doorweekte bagage
Daarna stond de grote groep Belgen een lange wachttijd vol onzekerheid en onduidelijkheid te wachten. Op dat moment was er ook een vlucht richting Stuttgart geannuleerd, waardoor de luchthaven al snel overbevolkt begon aan te voelen. “Dat is daar niet zoals in Zaventem hé, buiten een broodjeszaak was daar niks, zelfs niet voldoende stoelen voor iedereen die moest wachten”, aldus de Harelbeekse schepen.
“Pas om 1.30 uur ‘s nachts werden we naar een hotel in een andere stad gevoerd”
“Maar het meest frustrerende was dat we gewoon geen informatie kregen, niemand wist wat er aan de hand was, ook de medewerkers van Tui – de maatschappij waarbij we hadden geboekt – zelf konden ons niet wijzer maken. Rond 1.30 uur ‘s nachts kregen we dan toch een melding in de app die ons vertelde dat we met een busje naar een hotel in een andere stad gebracht zouden worden. Onze bagage was intussen deels kapot en volledig doorweekt: alle valiezen waren buiten achtergelaten in de regen omdat het personeel niet wist waar ze naartoe moesten.”
Halfvol vliegtuig
Uiteindelijk konden Kathleen en Wim net als de andere getroffenen slechts een viertal uur slapen in het hotel, daarna moesten ze alweer uitchecken en wachten op meer nieuws. Na de middag werden ze opnieuw naar de luchthaven gebracht. “Om 16.30 zou er opnieuw een vliegtuig richting Brussel vertrekken, maar tijdens het boarden merkten we dat er weer problemen waren”, zucht Kathleen.
“Wat bleek: ze hadden de defecte deur van het vliegtuig slechts deels kunnen herstellen, ze moest gesloten blijven. Om veiligheidsredenen mocht het vliegtuig maar voor de helft gevuld worden. Tijdens het boarden kregen alle passagiers te horen of ze al dan niet mee mochten, maar hoe die beslissing werd gemaakt, weet niemand. We zagen zelfs hoe koppels en gezinnen uit elkaar werden gehaald, absurd.”
“Geen idee hoe ze de selectie maakten wie wel mee mocht en wie niet. Er werden zelfs gezinnen uit elkaar gehaald”
Kathleen en Wim hadden geluk. Kathleen vermoed dat ze door haar zichtbaar gekwetste hand – het resultaat van een val enkele dagen eerder – toestemming kreeg om in te stappen op het vliegtuig. Niet iedereen kreeg echter goed nieuws.”Het was echt schrijnend. Eén mama werd zelfs onwel door de paniek, zij mocht niet instappen en had in haar handbagage niet voldoende melkvoeding meer om nog een extra nacht te overbruggen. Gelukkig mocht ze uiteindelijk toch mee met de vlucht. Voor ons was deze hele situatie vervelend en oncomfortabel, maar ik had echt medelijden met de oudere mensen, ouders met kinderen, hulpbehoevende passagiers…
Communicatie
Na nog wat vertraging en knorrende magen – want de beloofde en reeds betaalde maaltijd op het vliegtuig werd niet geserveerd – kwam het koppel rond middernacht toe in Harelbeke, meer dan 24 uur later dan voorzien. “We moesten allebei natuurlijk vandaag al weer werken, dus veel tijd om uit te rusten van dit avontuur hadden we niet”, klinkt het.
Eind goed al goed, tenminste voor Kathleen en Wim. Toch kijkt ze kritisch terug op de hele situatie. “Technische fouten gebeuren nu eenmaal, daar kan niemand iets aan doen. En dat het tijd vergt om op te lossen, dat begrijp ik ook. Maar de communicatie was gewoon onbestaande. Niemand wist waar we naartoe moesten of wat er ging gebeuren. Pure chaos gewoon, echt wel een domper op onze vakantie.”
The post Kathleen (59) zat urenlang vast op de luchthaven van Rhodos door een kapotte deur: “Uiteindelijk mocht de helft terug naar België, de rest bleef achter” is provided by KW.be.