“We willen menstruatie uit de taboesfeer halen”: Moi et Marie maakt maandverband en tampons overbodig

Met meer dan 600.000 verkochte stuks per jaar is Moi et Marie een gevestigde waarde voor duurzame en inclusieve menstruatiezorg. Achter dit succesverhaal schuilen Charlotte Therssen en Johan Smets, zaakvoerders met een duidelijke missie: menstruatie normaliseren én vergemakkelijken. Een gesprek over taboes doorbreken, slim ondernemen en hoe een ‘simpele’ onderbroek het verschil kan maken.

“Ons grote doel?”, herhalen Charlotte Therssen (39) en Johan Smets (41) de vraag. “Menstruatie volledig uit de taboesfeer halen en het comfort verhogen, zowel op fysiek als mentaal vlak.”

Het Veurnse koppel timmert sinds mei 2022 met Moi et Marie aan een ongezien succesverhaal. Samen met om en bij de twaalf medewerkers ontwerpen en verkopen ze menstruatieondergoed en -zwemkledij en laten ze jaar na jaar mooie groeicijfers optekenen.

“Onze producten zien er uit als een doodgewone slip, maar met een absorberend kruis. Daardoor hoeven vrouwen geen maandverband of tampon meer te gebruiken. Zo zorgen we voor een veel natuurlijker gevoel, want je hoeft geen vreemde hulpmiddelen meer aan of in te brengen en schrijven we ook een duurzaam verhaal. Onze slips zijn immers perfect uitwasbaar en kunnen zo talloze keren opnieuw gebruikt worden.”

Misdaadspellen

Het idee voor Moi et Marie groeide organisch, klinkt het. “We waren al even in de e-commerce actief. We verkochten misdaadspellen, maar onze grote piek lag volledig rond de eindejaarsperiode”, legt Charlotte uit.

“Onze grootste voldoening halen we uit de dankbaarheid van onze klanten”

“Daarom gingen we op zoek naar een product waar we het hele jaar een breed publiek mee konden bereiken. Als jonge mama was ik al langer op zoek naar een product waarmee ik de toekomst van mijn kinderen kon vergroenen.”

“Ik had berekend hoeveel afval ik al had geproduceerd tijdens 25 jaar menstrueren en de cijfers waren hallucinant: 15.000 inlegkruisjes, 6.000 maandverbanden en 9.000 tampons. Na gesprekken met andere moeders en vrouwen voelde ik dan ook de nood naar een stijlvolle en gebruiksvriendelijke collectie wasbaar menstruatieondergoed. Zo ging de bal aan het rollen.”

Op 23 mei 2022 lanceerden Charlotte en Johan hun eerste collectie online. “Die eerste dag hadden we al meteen drie bestellingen, terwijl we amper promotie hadden gevoerd. Mensen kenden ons niet, maar hadden wel interesse in ons product.”

Lichamelijke én mentale zekerheid

Drie jaar later zijn die drie eerste bestellingen uitgegroeid tot 600.000 verkochte slips en zwemkledij en 160.000 unieke klanten per jaar. In België is Moi et Marie intussen marktleider en ook in Nederland, Frankrijk en Duitsland heeft het stevige voet aan grond. “Nu richten we stilaan ook onze pijlen op Spanje, Italië, Griekenland en Polen.”

Charlotte (links) haalde eind 2023 nog alle media toen ze tijdens De Warmste Week 750 euro neertelde voor de gepersonaliseerde ‘KUTWIJF’-nummerplaat van Elodie Maenhout.
Charlotte (links) haalde eind 2023 nog alle media toen ze tijdens De Warmste Week 750 euro neertelde voor de gepersonaliseerde ‘KUTWIJF’-nummerplaat van Elodie Maenhout. © Davy Coghe

Ongeveer de helft van de verkopen gaat richting tienermeisjes. “Zij zijn duidelijk op zoek naar een handige slip die aan hun noden en wensen voldoet. Die hen tegelijk de lichamelijke én mentale zekerheid biedt.”

“Wij beschouwen onze slips als een meer dan evenwaardig alternatief voor maandverbanden en tampons. Het mooiste compliment? Dat mensen zeggen dat onze slips net als een gewone onderbroek zitten”

“Wij beschouwen onze slips als een meer dan evenwaardig alternatief voor maandverbanden en tampons. Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen? Dat onze klanten zeggen dat onze slips net als een gewone onderbroek zitten. En dat ze zich er góed in voelen.”

Klantentevredenheid staat voorop bij Moi et Marie. “We luisteren elke dag naar onze klanten. Wat zij willen, dat ontwerpen wij. Onze slips zijn tegelijk elegant en speels. En sommige zelfs een tikkeltje sexy. Ook wie menstrueert, moet zich goed in zijn vel kunnen voelen. Daar helpen wij aan mee.”

Elk ontwerp gebeurt op Veurnse bodem, de productie vindt plaats in het buitenland. “Met ecologisch verantwoorde materialen”, benadrukken Charlotte en Johan. “Organisch katoen en bamboe zijn onze belangrijkste grondstoffen.”

Jonge meisjes

Naast de uit de kluiten gewassen webshop liggen de Moi et Marie-slips en -zwemoutfits ook in rekken in alle vestigingen van AS Adventure, Bel&Bo en een tachtigtal onafhankelijke lingeriezaken in België en Nederland.

“Onze grootste voldoening halen we uit de dankbaarheid van onze klanten. Jonge meisjes die zich schamen als ze in de schoolpauze een tampon uit hun boekentas moeten halen, voelen zich dankzij onze slips als het ware bevrijd. Dáár doen we het voor. Achter elke verkochte slip steekt een uniek verhaal. En daarmee maken we het verschil.”

“Wereldmenstruatiedag is meer dan ooit nodig. Volgens ons is het een basisrecht om als (jonge) vrouw goed voor je maandstonden te kunnen zorgen”

Komende woensdag staat Wereldmenstruatiedag op de agenda en die wordt ten huize Moi et Marie stevig gevierd. “Omdat dit ook nodig is. Er rust nog altijd – volledig onterecht – een te groot taboe op menstruatie. Terwijl het volkomen natuurlijk is. En daar goed voor kunnen zorgen, beschouwen wij als een basisrecht.”

De Warmste Week

“Daarom steunen we elk jaar enkele mooie projecten en kunnen scholen, sociale organisaties en gemeentebesturen bij ons slips aan goedkopere tarieven aanschaffen. Om vrouwen en meisjes te helpen die er zelf de mogelijkheden niet voor hebben. Wie woensdag via de webshop een bestelling van minstens 50 euro plaatst, schenkt bovendien één slipje aan iemand in België of Nederland die dit zelf niet kan bekostigen.”

© Kurt Desplenter

Dat Moi et Marie een hart heeft voor het goeie doel, bleek eind 2023 nog tijdens De Warmste Week. Toen telde Charlotte 750 euro neer voor de gepersonaliseerde ‘KUT-WIJF’-nummerplaat van Elodie Maenhout.

De komende jaren wil Moi et Marie gestaag verder groeien. “Om uit te groeien tot onbetwiste marktleider in Europa. Onze merknaam moet synoniem staan voor kwaliteit en zorg. Wij willen gewoon zoveel mogelijk jonge meisjes en vrouwen helpen.”

The post “We willen menstruatie uit de taboesfeer halen”: Moi et Marie maakt maandverband en tampons overbodig is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Ervaringen delen en ventileren”: Zelfstandige thuisverpleegkundigen uit Koksijde bundelen de krachten in vzw Kringwerking Polder en Zee

In Koksijde is recent de vzw Kringwerking Polder en Zee gestart onder koepelorganisatie Vlaamse Beroepsvereniging voor Zelfstandige Verpleegkundigen (VBZV vzw). Waarom zouden zelfstandige verpleegkundigen zich hierbij aansluiten als er meer dan werk genoeg is in de sector? Dat vertellen voorzitter Nicolaï Louagie en bestuurslid Nele Vanderstichele.
The post “Ervaringen delen en ventileren”: Zelfstandige thuisverpleegkundigen uit Koksijde bundelen de krachten

Lees meer »

Vlaanderen wil striktere controles op thuisonderwijs om misbruik te voorkomen

Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) kondigt maatregelen aan om het toezicht op kinderen in het thuisonderwijs te verscherpen. De Onderwijsinspectie krijgt meer bevoegdheden om misbruik en verwaarlozing aan te pakken en zal daarnaast aandacht besteden aan de sociale participatie van deze kinderen. Dit besluit vloeit voort uit de groeiende zorgen over de stijging van het aantal kinderen in

Lees meer »

Vrienden Ryan (30) en Sam (24) openen koffiebar Two Point Oh

De vrienden en collega’s Ryan Mestdagh (30) en Sam Vandamme (24), die samen bij EspressoBar – I Love Coffee werkten, openden eerder deze maand de deuren van hun eigen koffiebar Two Point Oh in de Geldmuntstraat 27. “Na vele jaren in de branche was het tijd voor een eigen zaak”, zegt Ryan, die ook al een takeaway koffiezaak op het

Lees meer »

Israël doodt Gaza’s jongste influencer (11)

Israëlische troepen hebben in de afgelopen 48 uur meer dan een dozijn Palestijnse kinderen in de Gazastrook gedood, terwijl duizenden anderen het risico lopen om te sterven van de honger te midden van een drastisch verslechterende humanitaire crisis. Onder hen ook de elfjarige Yaqeen Hammad, een populaire influencer.

Lees meer »

Pascal Braeckman is na ruim 20 jaar geen geluidsman meer bij de Planckaerts: “Dit doet pijn. Ik voel mij een deel van die familie”

“Deze beslissing is heel hard aangekomen.” Pascal Braeckman (63), de bekendste klankman van Vlaanderen, mag van de makers van ‘Château Planckaert’ niet langer meewerken aan hun docusoap. “De familie vindt het ook niet leuk”, aldus een aangeslagen Pascal. In ‘Dag Allemaal’ vertelt hij welke impact het vertrek op zijn leven heeft. En waarom moet hij van de productie vertrekken?

Lees meer »

Veiligheidsmonitor: stijgende hinder door drugscriminaliteit en groeiend onveiligheidsgevoel in Brussel

Drugscriminaliteit, overlast en een toenemend onveiligheidsgevoel in Brussel blijken uit de resultaten van de nieuwste Veiligheidsmonitor, een grootschalige bevraging onder bijna 150.000 burgers in België. Het onderzoek, dat vrijdag werd voorgesteld, onthult niet alleen een stijging van drugsgerelateerde problemen, maar benadrukt ook het groeiende veiligheidsprobleem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ministers Annelies Verlinden (CD&V, Justitie) en Bernard Quintin (MR, Binnenlandse

Lees meer »