Met meer dan 600.000 verkochte stuks per jaar is Moi et Marie een gevestigde waarde voor duurzame en inclusieve menstruatiezorg. Achter dit succesverhaal schuilen Charlotte Therssen en Johan Smets, zaakvoerders met een duidelijke missie: menstruatie normaliseren én vergemakkelijken. Een gesprek over taboes doorbreken, slim ondernemen en hoe een ‘simpele’ onderbroek het verschil kan maken.
“Ons grote doel?”, herhalen Charlotte Therssen (39) en Johan Smets (41) de vraag. “Menstruatie volledig uit de taboesfeer halen en het comfort verhogen, zowel op fysiek als mentaal vlak.”
Het Veurnse koppel timmert sinds mei 2022 met Moi et Marie aan een ongezien succesverhaal. Samen met om en bij de twaalf medewerkers ontwerpen en verkopen ze menstruatieondergoed en -zwemkledij en laten ze jaar na jaar mooie groeicijfers optekenen.
“Onze producten zien er uit als een doodgewone slip, maar met een absorberend kruis. Daardoor hoeven vrouwen geen maandverband of tampon meer te gebruiken. Zo zorgen we voor een veel natuurlijker gevoel, want je hoeft geen vreemde hulpmiddelen meer aan of in te brengen en schrijven we ook een duurzaam verhaal. Onze slips zijn immers perfect uitwasbaar en kunnen zo talloze keren opnieuw gebruikt worden.”
Misdaadspellen
Het idee voor Moi et Marie groeide organisch, klinkt het. “We waren al even in de e-commerce actief. We verkochten misdaadspellen, maar onze grote piek lag volledig rond de eindejaarsperiode”, legt Charlotte uit.
“Onze grootste voldoening halen we uit de dankbaarheid van onze klanten”
“Daarom gingen we op zoek naar een product waar we het hele jaar een breed publiek mee konden bereiken. Als jonge mama was ik al langer op zoek naar een product waarmee ik de toekomst van mijn kinderen kon vergroenen.”
“Ik had berekend hoeveel afval ik al had geproduceerd tijdens 25 jaar menstrueren en de cijfers waren hallucinant: 15.000 inlegkruisjes, 6.000 maandverbanden en 9.000 tampons. Na gesprekken met andere moeders en vrouwen voelde ik dan ook de nood naar een stijlvolle en gebruiksvriendelijke collectie wasbaar menstruatieondergoed. Zo ging de bal aan het rollen.”
Op 23 mei 2022 lanceerden Charlotte en Johan hun eerste collectie online. “Die eerste dag hadden we al meteen drie bestellingen, terwijl we amper promotie hadden gevoerd. Mensen kenden ons niet, maar hadden wel interesse in ons product.”
Lichamelijke én mentale zekerheid
Drie jaar later zijn die drie eerste bestellingen uitgegroeid tot 600.000 verkochte slips en zwemkledij en 160.000 unieke klanten per jaar. In België is Moi et Marie intussen marktleider en ook in Nederland, Frankrijk en Duitsland heeft het stevige voet aan grond. “Nu richten we stilaan ook onze pijlen op Spanje, Italië, Griekenland en Polen.”

Ongeveer de helft van de verkopen gaat richting tienermeisjes. “Zij zijn duidelijk op zoek naar een handige slip die aan hun noden en wensen voldoet. Die hen tegelijk de lichamelijke én mentale zekerheid biedt.”
“Wij beschouwen onze slips als een meer dan evenwaardig alternatief voor maandverbanden en tampons. Het mooiste compliment? Dat mensen zeggen dat onze slips net als een gewone onderbroek zitten”
“Wij beschouwen onze slips als een meer dan evenwaardig alternatief voor maandverbanden en tampons. Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen? Dat onze klanten zeggen dat onze slips net als een gewone onderbroek zitten. En dat ze zich er góed in voelen.”
Klantentevredenheid staat voorop bij Moi et Marie. “We luisteren elke dag naar onze klanten. Wat zij willen, dat ontwerpen wij. Onze slips zijn tegelijk elegant en speels. En sommige zelfs een tikkeltje sexy. Ook wie menstrueert, moet zich goed in zijn vel kunnen voelen. Daar helpen wij aan mee.”
Elk ontwerp gebeurt op Veurnse bodem, de productie vindt plaats in het buitenland. “Met ecologisch verantwoorde materialen”, benadrukken Charlotte en Johan. “Organisch katoen en bamboe zijn onze belangrijkste grondstoffen.”
Jonge meisjes
Naast de uit de kluiten gewassen webshop liggen de Moi et Marie-slips en -zwemoutfits ook in rekken in alle vestigingen van AS Adventure, Bel&Bo en een tachtigtal onafhankelijke lingeriezaken in België en Nederland.
“Onze grootste voldoening halen we uit de dankbaarheid van onze klanten. Jonge meisjes die zich schamen als ze in de schoolpauze een tampon uit hun boekentas moeten halen, voelen zich dankzij onze slips als het ware bevrijd. Dáár doen we het voor. Achter elke verkochte slip steekt een uniek verhaal. En daarmee maken we het verschil.”
“Wereldmenstruatiedag is meer dan ooit nodig. Volgens ons is het een basisrecht om als (jonge) vrouw goed voor je maandstonden te kunnen zorgen”
Komende woensdag staat Wereldmenstruatiedag op de agenda en die wordt ten huize Moi et Marie stevig gevierd. “Omdat dit ook nodig is. Er rust nog altijd – volledig onterecht – een te groot taboe op menstruatie. Terwijl het volkomen natuurlijk is. En daar goed voor kunnen zorgen, beschouwen wij als een basisrecht.”
De Warmste Week
“Daarom steunen we elk jaar enkele mooie projecten en kunnen scholen, sociale organisaties en gemeentebesturen bij ons slips aan goedkopere tarieven aanschaffen. Om vrouwen en meisjes te helpen die er zelf de mogelijkheden niet voor hebben. Wie woensdag via de webshop een bestelling van minstens 50 euro plaatst, schenkt bovendien één slipje aan iemand in België of Nederland die dit zelf niet kan bekostigen.”

Dat Moi et Marie een hart heeft voor het goeie doel, bleek eind 2023 nog tijdens De Warmste Week. Toen telde Charlotte 750 euro neer voor de gepersonaliseerde ‘KUT-WIJF’-nummerplaat van Elodie Maenhout.
De komende jaren wil Moi et Marie gestaag verder groeien. “Om uit te groeien tot onbetwiste marktleider in Europa. Onze merknaam moet synoniem staan voor kwaliteit en zorg. Wij willen gewoon zoveel mogelijk jonge meisjes en vrouwen helpen.”
The post “We willen menstruatie uit de taboesfeer halen”: Moi et Marie maakt maandverband en tampons overbodig is provided by KW.be.