Zondagnamiddag werd de gele loper uitgerold voor de zinderende première van ‘Assisen Live – De Priestermoord’. De vernieuwde theaterfoyer van de O.L.V. Gratiekerk fungeerde als een indrukwekkende poort naar het hart van het drama: van het heilige naar het gerecht. Het publiek stapte letterlijk van de sacraliteit van de kerk naar de spanning van het assisenhof. Een setting die niet beter kon voor een voorstelling vol emotie, intriges en meeslepende interactie.
Het verhaal speelt zich af op 17 december 2018. Priester Hugo De Groote – vertolkt door Sieg De Doncker – wordt levenloos aangetroffen in de sacristie. Hugo is niet zomaar een pastoor: jong, charismatisch en bijzonder geliefd bij de gemeenschap, vooral bij jongeren. Zijn plotse dood slaat in als een bom. De eerste verdachte laat niet lang op zich wachten: Robert Verkest, de plaatselijke slager, gespeeld door Dominique Van Malder. Robert is van huis uit diep gelovig, maar na het overlijden van zijn vrouw aan kanker keert hij het geloof volledig de rug toe. In zijn rouw en woede zoekt hij troost in de fles en verliest hij geregeld de controle over zichzelf. Hij staat bekend om zijn opvliegendheid en zijn losse handjes. Bovendien heeft Robert een duidelijk motief: zijn dochter, Sofie Verkest – gespeeld door Tine Oltmans – blijkt een geheime relatie te hebben met de jonge priester. Maar is het wel Robert Verkest die de pastoor heeft vermoord? De advocaat van Robert – overtuigend vertolkt door Roel Vanderstukken – gelooft in de onschuld van zijn cliënt en zet alles op alles om hem vrij te pleiten. Klopt het verhaal van het openbaar ministerie wel? Of schuilt er toch meer achter dan op het eerste gezicht lijkt? De waarheid lijkt voortdurend te kantelen en wie die waarheid precies in handen heeft, blijft dé vraag…

In vergelijking met vorige edities is deze voorstelling zonder twijfel een stap vooruit. De timing zit strak, de dialogen zijn kernachtig en hét allerbelangrijkste: het is spannend van begin tot eind. Telkens wanneer je denkt te weten hoe het zit, word je opnieuw aan het twijfelen gebracht. Elke verdachte die opduikt, blijkt wel een motief te hebben. Het is aan de jury – en dus ook aan het publiek – om uit te maken wie er écht schuldig is. Die interactieve aanpak maakt ‘Assisen Live – De Priestermoord’ zo leuk. Tijdens de pauze komen politiemensen en zelfs de voorzitter van de jury op het publiek af om vragen te verzamelen die nadien in de rechtszaal aan bod komen. Zo word je als toeschouwer geen passieve kijker, maar een actief jurylid. Roel Vanderstukken, bekend als de wat nonchalante Benny uit ‘Familie’, weet diezelfde ontspannen flair perfect te vertalen naar zijn rol als advocaat. Zijn natuurlijke, nonchalante speelstijl geeft zijn personage net dat tikkeltje extra geloofwaardigheid en charme. Ook Barbara Sarafian als openbare aanklager maakt indruk: met lange, complexe pleidooien die ze zonder één moment te haperen brengt, straalt ze gezag en vastberadenheid uit. Backstage Producties heeft het weer voor elkaar: een ijzersterke cast, een meeslepend verhaal en een unieke beleving. We zouden er met gemak zestig pagina’s over kunnen schrijven, maar beter nog: koop een kaartje – zolang er nog zijn – en ervaar het zelf. Want deze voorstelling moet je gezien én meegemaakt hebben. (PADI & Mervyn)
Te zien tot en met zondag 15 juni in Theater Elckerlyc in Antwerpen. Ook op zondag 22 juni in Trixxo Theater in Hasselt, en op zaterdag 28 en zondag 29 juni in Capitole in Gent. Tickets: VIP: 62 euro – Categorie 1: 42 euro – Categorie 2: 39 euro – Categorie 3: 35 euro. Tickets informatie: www.backstage-producties.be
The post ‘Assisen Live – De Priestermoord’ in Antwerpen: “Van het heilige naar het gerecht – Geen passieve kijker, wél actief jurylid!” is provided by KW.be.