Van 7 tot 21 juni vormt kunstencentrum BUDA in Kortrijk opnieuw het kloppende hart van het performancefestival Almost Summer, dat aan zijn zevende editie toe is. Gedurende drie opeenvolgende weekends worden jonge en minder jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland in de schijnwerpers gezet. Centraal dit jaar staat het thema kinship / verwantschap, en opvallend: het programma bestaat volledig uit vrouwelijke artiesten die in België nog geen of weinig speelkansen kregen, of die nieuw werk presenteren.
Naast het podiumprogramma is er ook weer de Feminist School, een vaste waarde binnen het festival. Deze editie zoomt in op alternatieven voor het traditionele kerngezin, nieuwe woordenschat voor moderne familieconstructies, zorgpraktijken binnen queer gemeenschappen en de medische benadering van zwangerschapsafbreking. De Feminist School is geen theoretische bijzaak, maar een plek voor gedeelde reflectie en activatie.
Van erfgoed tot mysterie en geweld
Het festival biedt een gevarieerde reeks premières. Op donderdag 12 juni brengen Melissa Mabesoone en Oshin Albrecht (buren) de wereldpremière van shoe/farm – a family business. In deze performance smelten een schoenwinkel en een boerderij samen tot een fictief familiebedrijf waarin het duo onderzoekt hoe afkomst, arbeid en klasse zich verstrengelen binnen familiebanden. De voorstelling is in september te zien in BRONKS.
Op zaterdag 14 juni volgt de Belgische première van Death by Landscape, a concert, een zintuiglijke totaalervaring van Alix Eynaudi en haar gasten. Muziek, dans en video vloeien samen in een donker theaterlandschap dat balanceert op de grens van betekenis en mysterie, geïnspireerd door het werk van onder meer Margaret Atwood en Ocean Vuong. De voorstelling zal in 2026 opnieuw opduiken in het Kaaitheater.
De Colombiaanse choreografe Luisa Fernanda Alfonso staat op donderdag 19 juni voor het eerst op een Belgisch podium met haar afstudeervoorstelling Masterpiece. Ze grijpt terug naar de archetypes van de karakterdanser en de mariachi en onderzoekt hun overdaad, dramatiek en seksualiteit. Via nostalgische Latijns-Amerikaanse beelden creëert ze afstand tot de dans van haar eigen erfgoed. De live soundscape is van componist Peter Rubel.
Op vrijdag 20 juni sluit Carolina Mendonça het festival af met de wereldpremière van Something is Approaching, een choreografische en tekstuele reflectie op het begrip geweld. Het werk bouwt verder op haar project Zones of Resplendence (2023) en kadert binnen een bredere samenwerking met Carolina Bianchi, bekend van haar trilogie Cadela Força. In september is de voorstelling te zien in de Beursschouwburg.
Kortrijk als kraamkamer van nieuwe stemmen
Drie van de vier voorstellingen kwamen tot stand tijdens een residentie in BUDA, dat zich met recht en reden de grootste werkplek voor podiumkunsten in Vlaanderen mag noemen. Almost Summer is dan ook niet alleen een festival, maar een platform dat inzet op duurzame begeleiding en ontwikkeling van makers.
Het volledige programma en alle praktische info zijn terug te vinden via www.almostsummer.be. Eén ding is duidelijk: wie benieuwd is naar waar hedendaagse performancekunst vandaag écht over gaat, vindt in Kortrijk een zomer die veelbelovend begint.
The post Almost Summer keert terug in Kortrijk: podium voor vrouwelijke makers en nieuwe vormen van verwantschap is provided by KW.be.