Cafébaas Patrick Deleu (57) deed het al zo vaak, maar enkele weken terug liep de storting van zijn cash geld bij het Batopinautomaat in Menen faliekant af. De machine sloeg af, zijn geld was weg. Nog altijd wacht hij op het geld. “En het gaat niet om een paar honderd euro.”
Routine is het. Met het cash geld uit de kassa ging Patrick Deleu (57), uitbater van Café De Coulisse in de Bruggestraat in Menen, naar de bankautomaat om de biljetten te storten. “Ik stak al het geld erin en plots was er niks meer. Het scherm was zwart en ik kon niks meer doen. Dan sta je toch even perplex.”
Hij belde meteen het telefoonnummer dat uithangt in het gebouw, maar werd gezegd dat hij zijn bank moest contacteren. “Is het weer van dat?”, kreeg hij te horen. “Ik was dus duidelijk niet de enige”, zegt Patrick. “Ik kon niet exact zeggen over hoeveel het ging. Normaal tel ik dat altijd na, maar ik deed eerst nog wat boodschappen. Maar het gaat niet om een paar honderd euro. Zelfs geen duizend.”
Zwart scherm
Het verhaal herinnert aan dat van Alain Plouvier uit Vilvoorde. Ook hij had net geld gestort – zo’n 16.500 euro – wanneer hij voor een zwart scherm stond. Hij werd van het kastje naar de muur gestuurd, maar zag na een kleine maand dan toch dat de som gestort was.
Julie Kerremans, woordvoerster van Batopin, reageerde eerder al op zijn wedervaren. “Slechts 0,05 procent van de stortingen leidt tot een dispuut. In zijn geval was er sprake van een actieve handeling van een bezoeker die onbedoeld een technische storing heeft veroorzaakt. Zulke gevallen vragen een uitgebreide analyse en een zorgvuldige afhandeling, in samenwerking met de bank van de klant.”
Volgens cijfers zou het gaan om 25 gevallen per dag. Ook bij de bank van Patrick kennen ze het probleem intussen. “Het gebeurt wel af en toe, ik maakte het zelf al mee”, aldus de medewerkster van het Belfiusfiliaal in Menen. “Het kan voorvallen, maar dan wordt er automatisch een geschil geopend. Normaal zou het bedrag in een x-aantal dagen moeten worden teruggestort.”
Veel cash
Bij Patrick duurden die dagen weken. Ondertussen recupereerde hij al een groot deel van het geld. “Maar ik kan daar niet bij. Ik moest iets ondertekenen en het zou wel in orde komen. Maar we waren bijna drie weken verder en dat geld was er nog steeds niet. Niet dat het zal gebeuren, maar wat als ik in het rood ga op mijn rekening? Dan zouden er snel intresten gevorderd worden.”
Patrick gaat regelmatig geld storten. “Klanten betalen nog heel veel cash. Dat heb ik ook liefst, want op transacties met de bankkaart betaal je kosten en verlies je inkomsten”, klink het. Dat geld zal hij blijven storten bij Batopin. “Ik kan ook moeilijk anders. Voor mij is het de enige mogelijkheid. Vroeger kon je de bank binnen en gaf je het af aan de medewerker, nu kan dat niet meer.” (JDW)
The post Batopinautomaat viel uit terwijl cafébaas Patrick (57) geld stortte, na twee weken staat geld nog niet op rekening: “Ben niet de enige” is provided by KW.be.