Pieter-Jan Mollie (31), sinds vorig jaar voorzitter van Unizo Kortrijk, heeft op 4 juni een eerste belangrijk overleg met het schepencollege over de thema’s die de handelaars in de stad aanbelangen. Mollie leidt communicatiekantoor Thinkedge en heeft daarnaast ook nog een eigen theatergezelschap onder zijn hoede.
Pieter-Jan Mollie zat nog op de schoolbanken toen hij in zijn eentje met Thinkedge op de proppen kwam. Hij combineerde de studies marketingcommunicatie en eventmanagement aan de hogeschool Vives met de activiteiten van een ondernemer. Wat toen aarzelend en klein begon, is vandaag uitgegroeid tot een goed uitgebouwd communicatiekantoor dat hij leidt samen met medevennoot Anthony Vandendorpe. Met vaste klanten als speciaalzaak Viva Sara en Volvo-dealer Novabil uit Kortrijk en met campagnes zoals de ‘Ik koop lokaal’-actie voor de provincie West-Vlaanderen kan Thinkedge in elk geval een mooie portfolio voorleggen.
We spreken af in het prachtige pand dat Thinkedge nu huurt in handelscentrum Pottelberg. De jonge ondernemer wordt door vriend en vijand omschreven als iemand die zeer positief in het leven staat. Dat blijkt ook tijdens het interview, waarin hij zich daarnaast laat kennen als iemand die graag verhalen vertelt. Maar van een marketeer die graag presentaties geeft en zelf op de planken staat verwacht je natuurlijk niet anders. Beginnen doen we bij zijn activiteiten bij Unizo.
Wat staat er op het menu tijdens het overleg dat Unizo op 4 juni heeft met het stadsbestuur?
“Er zijn verschillende hete hangijzers, maar de leegstand in de stad is toch zeker een van de belangrijkste. Dat het C&A-pand aan de Doorniksestraat nog altijd geen nieuwe huurder heeft is bijvoorbeeld niet oké. Er is nood aan een gestructureerd plan, waarbij ook gekeken moet worden naar hoe de stad de leegstaande panden aantrekkelijker kan maken in afwachting van een nieuwe handelaar. Ook de cadeaubon van de stad moet beter. Er zijn te veel winkels waar je daar niet mee terecht kunt. Verder gaan we het zeker ook moeten hebben over de mobiliteit.”
Hebben we het dan over de trambussen? Enkele jaren geleden werd gezegd dat die tegen 2030 zullen rijden. Wat is de stand van zaken?
“Ik weet het niet. Ik stel vast dat het op dat punt weeral geruime tijd stil is. In elk geval gaat dat ook zeker aan bod komen. Op zich vinden we zo’n trambus best wel een interessant transportmiddel, op voorwaarde dat het niet tot al te grote veranderingen leidt in de huidige verkeersstroom tussen het station en Hoog Kortrijk.”
Je bent in de eerste plaats een ondernemer die een communicatiekantoor runt. Vertel eens waarmee jullie bezig zijn?
“We zijn een creatieve groeipartner voor andere bedrijven, waarbij we mee nadenken over de strategie, concreet en gericht. Verder zijn we ook actief in branding. Dat houdt in dat we kijken naar hoe een merk op de beste manier in de markt wordt gezet met straffe ontwerpen, logo’s en campagnes. En tot slot is er de digitale marketing. Socialemediacampagnes en optimalisatie van Google-advertenties zijn op vandaag essentieel voor bedrijven en daarin proberen we de juiste weg uit te tekenen.”
Zelf profileer je je als de man die graag de presentaties voor zijn rekening neemt.
“Dat is zo. Met Thinkedge organiseren we er hier in ons kantoor zo een stuk of vier per jaar. De dertig beschikbare plaatsen zijn altijd ingenomen. De eerstvolgende lezing voor een publiek van ondernemers vindt op 30 mei plaats en gaat over spreken voor publiek. Ik breng de mensen bij hoe ze plankenkoorts kunnen overwinnen of hoe ze met zelfvertrouwen kunnen leren spreken. Daarnaast geef ik ook geregeld presentaties voor ondernemersorganisatie Voka, voor hogeschool Vives, voor de stad Kortrijk, Kortrijk Xpo en uiteraard voor Unizo. Bovendien is mijn favoriete hobby mijn eigen theatergezelschap.”
Thinkedge, Unizo, je eigen theatergezelschap… Is er ook tijd ingepland voor wat ontspanning en nachtrust?
“Tja, niets van wat ik doe voelt aan als werken. Ik kom niet afgepeigerd thuis. Er is zelfs nog tijd om boeken te lezen. En aan nachtrust van zes à zeven uur heb ik zeker genoeg.”
Heb je tot slot ook een favoriete plek in Kortrijk?
“Ja, dat is het stuk langs de Leie tussen het museum Texture en het Guldensporencollege aan de Diksmuidekaai. Dat vind ik mooi, door de nabijheid van het water en door alle veranderingen die er plaatsvinden. Je voelt ook dat het daar leeft. Ik ga er zelf vaak lopen en dan kom ik er altijd mensen tegen die ik ken.” (FV)
The post Unizo-kopman Pieter-Jan Mollie in overleg met de stad: “Heel wat vragen over de leegstand in Kortrijk” is provided by KW.be.