De vergunning voor de Brugse paardenkoetsen, huurfietsen en huurauto’s loopt af eind dit jaar. De Stad Brugge moet van Europa die concessie voor iedereen openstellen. Sommige exploitanten, die al decennia actief zijn, vrezen hun exploitatie te verliezen. Voormalig schepen Andries Van den Abeele vreest dat deze Brugse traditie in handen zal vallen van ‘buitenlandse maffia’, met witwasprzaktijken.
Toerismeschepen Minou Esquenet legt op 26 mei in de Brugse gemeenteraad een dossier voor dat met argusogen wordt gevolgd door de koetsiers en exploitanten van huurtrams en -fietsen. “We moeten van Europa een marktraadpleging doen”, bekent de schepen.
Niet voor bootjes
Het gaat concreet over dertien vergunningen voor huurkoetsen, drie vergunningen voor huurtrams, drie vergunningen voor huurauto’s en zes vergunningen voor huurfietsen. De huidige vergunning loopt af op 31 december, de nieuwe periode start op 1 januari 2026 en loopt tot 31 december 2035. “Dit geldt niet voor de bootjes, de vergunningen voor de bootjes lopen nog tot 31 december 2027”, verduidelijkt de schepen.
De kwalificatie van de overeenkomst tussen stad Brugge en de vergunninghouders is die van een exploitatievergunning, dit is een toelating om een bepaalde activiteit uit te oefenen en die, omwille van de openbare orde, rust en verkeersveiligheid, beperkt is in aantal vergunningen en aan bepaalde voorwaarden wordt onderworpen door de Stad.
Marktbevraging
“Als gevolg van artikel 12 van de Europese Dienstenrichtlijn is een transparante marktbevragingsprocedure vereist wanneer het aantal beschikbare vergunningen beperkt is, wat hier het geval is. Elke geïnteresseerde moet de mogelijkheid krijgen om op bepaalde tijdstippen – in dit geval om de tien jaar – een aanvraag in te dienen en de keuze van de vergunninghouders moet gebeuren aan de hand van objectieve evaluatiecriteria”, zegt Minou Esquenet.
Iedereen die aan de voorwaarden van de politieverordening voldoet, kan deelnemen. De evaluatiecriteria zijn inhoudelijk en kwalitatief, een geldelijke inbreng wordt niet gevraagd. Wel zal elke koetsenuitbater uiteraard moeten beschikken over de nodige koetsen, paarden, weides, stallen, koetsiers…
Maffia
Voormalig schepen Dries Van den Abeele vreest dat de vergunningen in handen zullen vallen van de ‘buitenlandse maffia’ en heeft een open brief verstuurd naar het stadsbestuur: “Wie zegt er dat de stad zich naar algemene Europese regels moet voegen? Wat dan met het subsidiariteitsbeginsel? We weten toch het best wat goed is voor Brugge? Waarom zou u niet gewoon alles laten zoals het is en een rechtszaak inspannen om het zo te behouden?”
“Ik kunt voldoende “gifpillen” in de aanbestedingsvoorwaarden inwerken om te maken dat de huidige werkwijzen behouden blijven. Dat zal wel een advocaat met strijdbaar karakter vergen! Ik houd mijn hart vast als ik denk aan de reële mogelijkheid dat ook deze toeristische attracties zullen in handen vallen van ‘buitenlandse maffia’, met witwaspraktijken zoals nu in een aantal Brugse handelszaken al duidelijk het geval is”, aldus Andries Van den Abeele.
Timing
Een exacte timing over de uitvoering van dit dossier is nog niet gekend. Indien de Brugse gemeenteraad het marktraadplegingsdocument goedkeurt, dan kan het begin juni al op e-procurement verschijnen. Dan kan elke geïnteresseerde het document raadplegen, invullen en voorzien van de nodige attesten en bewijsstukken.
“We voorzien een tijdspanne van twee maanden om het dossier in te dienen. Dus ongeveer tot eind juli. Dan zal de beoordelingscommissie haar werk doen en eind september zullen we weten wie de vergunningen in de wacht heeft gesleept”, aldus Minou Esquenet.
The post Brugge wil exploitatie van paardenkoetsen en huurfietsen openstellen voor iedereen: moeten huidige exploitanten vrezen voor hun job? is provided by KW.be.