Op donderdag 15 mei schreef Haven Oostende geschiedenis met de aankomst van de allereerste autotrein ooit in haar havengebied. Deze mijlpaal markeert niet alleen een belangrijke stap in de transformatie van de haven, maar ook de heractivering van het spoorverkeer met bloktreinen in Haven Oostende na meer dan 15 jaar.
Gedurende anderhalf jaar werd er intensief samengewerkt met Infrabel om het bestaande spoor in de haven opnieuw operationeel te maken. Samen met Haven Oostende kijkt de infrastructuurbeheerder naar het groeipotentieel op verschillende plaatsen in de haven. Infrabel stelt zich op als een constructieve partner om de zogenaamde ‘modal shift’, meer goederentransport per spoor, mee te helpen realiseren in het kader van de beschikbare middelen. De ingebruikname van het spoor is een cruciaal element in de strategische visie van Haven Oostende, die inzet op duurzame en ef?icie?nte logistiek via verschillende transporten.
De eerste autotrein maakt deel uit van een groter intermodaal verhaal, waarin de haven haar Tilbury-terminal verder ontwikkelt. De treinen, die op termijn regelmatig zullen rijden, verbinden Oostende rechtstreeks met diverse bestemmingen in Europa.
Totaalpakket
“Met deze ontwikkeling biedt Haven Oostende een totaalpakket aan logistieke oplossingen, waarbij spoorvervoer een belangrijk en versterkend alternatief vormt naast het bestaande short sea-verkeer. Dit heeft een positieve impact op zowel duurzaamheid, als mobiliteit, en versterkt de rol van Haven Oostende als logistieke hub in Vlaanderen”, zegt ceo Dirk Declerck van Haven Oostende. “Deze autotrein symboliseert meer dan alleen een nieuwe verbinding. Het is een tastbaar bewijs van onze transformatie naar een veilige, volle en vernieuwende haven. We brengen hier weg, water en spoor op een slimme manier samen.”
“We zijn trots op deze mijlpaal”, zegt ook Havenvoorzitter en schepen Charlotte Verkeyn (N-VA). “Dankzij doorgedreven samenwerking en investeringen kunnen we opnieuw treinen ontvangen in onze haven. Dit opent perspectieven voor groei, tewerkstelling en een duurzamere toekomst.”
“Oostende is een belangrijke economische pool”, aldus Benoît Gilson, ceo van Infrabel. “Het spoor is de toekomst. Inzetten op goederspoorvervoer, de zogenaamde modal shift, betekent een grote toegevoegde waarde en het getuigt ook van een goede visie van het havenbestuur. Pro?iciat aan alle betrokkenen bij deze historische stap.” (HH)
The post Allereerste autotrein ooit komt aan in Haven Oostende is provided by KW.be.