Meimaand, bedevaartmaand. En daar hoort ook een kaarsje branden bij. Het licht in de duisternis is in veel gevallen uit West-Vlaanderen afkomstig. DeWingense kaarsenmaker en -verkoper Cand’la-di-da is al twintig jaar in de sector actief en ziet het volume jaar na jaar stijgen. “Niet verwonderlijk”, klinkt het bij de zaakvoerder. “Een kaarsje branden, heeft iets therapeutisch.”
Onze kerken lopen dan wel leeg, een kaarsje branden zit er bij de (West-)Vlaming nog diep ingebakken. Zeker nu mei als dé bedevaartmaand op kruissnelheid zit. In heel wat kerken en bedevaartsoorden worden dagelijks tientallen tot zelfs enkele honderden kaarsjes aangestoken en die worden met veel liefde door een op-en-top West-Vlaams familiebedrijf voorzien.
Cand’la-di-da uit Wingene zag in 1998 het levenslicht en ging aanvankelijk met home party’s van start. “Net zoals bij Tupperwareparty’s gingen we met een netwerk aan verkopers aan huis om onze zelfgemaakte decoratieve kaarsen aan te prijzen”, leggen zaakvoerders Luc Hautekiet en Dominique De Spiegelaere uit. “Maar in 2005 hebben we de focus volledig op de religieuze wereld gelegd.”
“Elke keer dat we iemand een van onze kaarsjes zien aansteken, voelen we ons trots en voldaan”
Sindsdien staat het te boek als een van dé referenties in de sector. “Onze grote troef is ons a tot z-verhaal. We bieden alles aan: van de grootste altaar- en paaskaarsen tot de kleinste theelichtjes die één dag lang kunnen branden. Maar we hebben ook eigen offerblokken, miswijn, wierook en kaarstafels. Wie actief is in de religieuze wereld, vindt bij ons zo goed als alles.”
Zelf beschilderen
Luc, die eind jaren zestig nog mee de populaire noveenkaars heeft ontwikkeld, en zijn echtgenote Dominique gieten de grotere exemplaren nog steeds zelf. “Zoals de paaskaars. Die beschilder ik trouwens volledig eigenhandig, als enige in België”, geeft Luc mee.
“Pure ambacht, maar zo zijn we zeker dat we topkwaliteit afleveren. Onze grootste kaarsen zijn tot 1,2 meter lang en tien centimeter breed, de kleinere stukken halen we bij een Europese leverancier. Wij personaliseren elke kaars, aan de hand van zelfontworpen labels.” Zo heeft Cand’la-di-da voor elke heilige wel een passende kaars in huis.
“Een kaarsje branden is niet enkel voor de wat oudere bevolking, wij zien ook vaak gezinnen met jonge kinderen. We gaan dan misschien minder naar de kerk, maar de zingeving achter bepaalde rituelen blijft belangrijk”
Vooral pastorale eenheden en kerkfabrieken kloppen bij het bedrijf aan, maar ook bedevaartsoorden en een sporadische kloosterorde zijn klant. “West- en Oost-Vlaanderen vormt ons kerngebied en ook in Limburg zijn we zeer actief.”
“Daarnaast hebben we ook enkele klanten in de ons omringende landen en zelfs Italië, maar we richten ons bewust vooral op de Vlaamse markt. Omdat we onze klanten zo goed mogelijk willen bijstaan. Want we willen bij elk project meedenken. Hoe een gebedsruimte passend in te richten, bijvoorbeeld. Met onze creativiteit willen we het verschil maken.”
Jonge gezinnen
Mei is ook bij Cand’la-di-da traditioneel een drukke periode. “Al zijn enkel de echte wintermaanden bij ons wat kalmer. Pasen, de bedevaartperiode, de zomermaanden… Dan hebben we de handen vol en zijn we elke dag op de baan om leveringen af te werken.”
Dat veel mensen zoveel belang hechten aan een kaarsje branden, verwondert Dominique en Luc niet. “Het heeft iets therapeutisch. Dat kleine kaarsje zorgt voor troost, hoop of verbondenheid.”

“Bovendien gaat het om een traditie die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Dit is niet iets dat enkel door de wat oudere bevolking wordt gedaan, wij zien vaak gezinnen met jonge kinderen onze kaarsen gebruiken. We gaan dan misschien minder naar de kerk, maar de zingeving achter bepaalde rituelen blijft belangrijk.”
“We zijn blij dat we daar ons steentje aan kunnen bijdragen. Elke keer we iemand een van onze kaarsjes zien aansteken, voelen we ons trots en voldaan. Dan weten we weer waarvoor we het doen.”
Nieuwe paus
De aanstelling van Robert Prevost tot nieuwe paus hebben ze ook bij Cand’la-di-da met argusogen gevolgd, maar dat resulteert niet in een karrenvracht extra bestellingen, valt te horen.

“Maar als de vraag komt, zullen we met plezier een uniek label van Leo XIV ontwerpen. We hebben hier nog een rol met de beeltenis van paus Franciscus, ook die zal nog verkocht worden. We maken trouwens nog altijd kaarsen met de beeltenis van Johannes Paulus II. Pausen zijn tijdloze iconen.”
En steken Luc en Dominique van tijd tot tijd ook zelf een kaarsje aan? “Thuis staat er altijd wel eentje te branden”, glimlachen ze. “En wanneer we op reis zijn, zullen we altijd wel ergens een kerk binnenstappen. Met een professionele blik, want we kijken graag hoe ze het elders aanpakken. We kunnen alleen maar bijleren.”
The post Dit West-Vlaams bedrijf brengt licht in de duisternis: “Een kaarsje branden, heeft iets therapeutisch” is provided by KW.be.