20 leerlingen uit de tweede en derde graad van GO! Athena Oostende keerden onlangs terug van een leerrijke Erasmus+-uitwisseling in het Spaanse Almendralejo. De uitwisseling kadert in het project CITILANG (European Citizenship in a Language Context), gericht op taalverwerving en Europees burgerschap.
Het hele schooljaar werkten leerlingen uit het vierde, vijfde en zesde jaar aan dit internationale project. In februari verbleven Spaanse jongeren in gastgezinnen in Oostende. In april was het de beurt aan de Belgische delegatie om ondergedompeld te worden in het Spaanse leven, ondersteund door taalleerkrachten Joke Borra en Melissa Yde. Peter Mommerency vergezelde het team als jobshadower voor de vakken Wetenschappen en Lichamelijke Opvoeding.
De leerlingen namen deel aan een intensief programma, waarbij lessen volgen werd gecombineerd met culturele en educatieve uitstappen. Zo bezochten ze onder meer het Romeins erfgoed in Mérida, moderne kunst in het Museo Helga de Alvear in Cáceres en het lokale wijnmuseum van Almendralejo.
Wereldburgers
“Onze leerlingen zijn écht gegroeid, niet alleen op taalvlak, maar ook als wereldburgers,” zegt leerkracht Joke Borra. “Ze leerden samenwerken met jongeren uit een andere cultuur, communiceerden in verschillende talen en ontdekten hoe rijk en divers Europa is.”
Een bijzonder moment was het bezoek aan RADIOedu, een educatief radioproject waarbij leerlingen hun ervaringen in het Engels deelden. Daarnaast maakten ze video’s rond de Dag van Europa, en werkten ze aan opdrachten over culturele identiteit en gedeeld erfgoed.
De uitwisseling sloot af met muziek en dans tijdens een gezamenlijke les Muzikale Opvoeding, waarbij Vlaamse en Spaanse leerlingen elkaars tradities leerden kennen – zingend en dansend. De banden tussen beide scholen werden zichtbaar versterkt.
Dankbaar
“We zijn enorm dankbaar voor de samenwerking met IES Arroyo Harnina,” aldus leerkracht Joke Borra. “De gastgezinnen, de schooldirectie en collega’s gaven onze leerlingen een onvergetelijke ervaring mee.”
Het CITILANG-project is een mooi voorbeeld van hoe Erasmus+-projecten jongeren niet alleen taalvaardiger, maar ook meer verbonden maken met Europa en met elkaar. Melissa Yde, Peter Mommerency en Joke Borra brainstormden alvast met hun Spaanse collega’s over een vervolgtraject. Dit alles kadert in de Erasmus+accreditatie van de school. (HH)
The post Athena-leerlingen vieren Dag van Europa in Spanje door Erasmus+ is provided by KW.be.