Op de tweede editie van de Ondernemersmeeting in Blankenberge tekenden meer dan 175 lokale ondernemers present. “Dit soort ontmoetingsmomenten biedt ondernemers de kans om kennis en ervaringen uit te wisselen, en tegelijk hun netwerk uit te bouwen. In een tijd van snelle veranderingen staan ook onze Blankenbergse ondernemers telkens weer voor nieuwe uitdagingen. Door samen ideeën en inzichten te delen, versterken ze elkaar”, onderstreepte burgemeester Björn Prasse.
Blankenberge werkt samen met de Provincie West-Vlaanderen en zes andere West-Vlaamse steden aan DAKS 2.0. DAKS staat voor ‘Data in Kleine Steden’. “Met DAKS 2.0 willen we als stad slimmer inspelen op wat er écht leeft. Door data te verzamelen én te koppelen aan de ervaringen als ondernemer, krijgen we waardevolle inzichten over al onze bezoekers, hun winkelgedrag en de impact van eigen evenementen. Zo kunnen we niet alleen beter beleid voeren, maar ook gerichter ondersteunen”, aldus burgemeester Björn Prasse.
Nieuwe Blankenbergebon
Handelaars kunnen een vragenlijst invullen via www.blankenberge.be/data-in-kleine-steden. Daarmee wil de stad inzicht krijgen in hoe bezoekers zich door Blankenberge verplaatsen, waar en wanneer het druk is, hoeveel er wordt uitgegeven, welke impact evenementen hebben en hoe goed handelaars erin slagen om passanten aan te trekken. Tegelijk peilt de bevraging ook naar de ervaringen, noden en ideeën van ondernemers rond het gebruik van data.
“Met de Blankenbergebon willen we mensen aanmoedigen om lokaal aan te kopen”
Ook de nieuwe Blankenbergebon die vanaf half mei te koop is, werd op de Ondernemersmeeting voorgesteld. Deze is eenvoudig aan te kopen via de webshop of aan de onthaalbalie in het Infopunt Toerisme (Hoogstraat 2). Je kiest het bedrag – beschikbaar in coupures van 25 euro – en ontvangt na betaling een digitale bon. Je hoeft het bedrag ook niet in één keer te spenderen. De waarde van de bon blijft behouden zolang er nog krediet op staat, en je kan ermee terecht bij heel wat verschillende handelaars. “Zo geef je meer mensen lokaal een duwtje in de rug”, zegt schepen voor Digitalisering Mitch De Geest. “Met de Blankenbergebon willen we mensen aanmoedigen om lokaal aan te kopen. Elke bon die besteed wordt, is een investering in onze stad en in haar ondernemers.” Een overzicht van de deelnemende handels- en horecazaken vind je op www.blankenberge.be/cadeaubon
Digitale infozuil
Het lokaal bestuur biedt nu, mede op vraag van enkele ondernemers, ook aan om zelf een digitale infozuil aan te kopen. Zo’n zuil is een flexibele manier van communiceren, met sterke visuele impact en een professionele uitstraling, het vervangt ook deels de vele folders en affiches die worden opgehangen. Schepen van Digitalisering en Communicatie, Mitch De Geest: “Via zo’n digitale zuil kunnen we snel en flexibel content creëren, beheren, programmeren en publiceren. Hierdoor kunnen we onze stads- en evenementiële communicatie nog ruimer verspreiden. Statische of bewegende beelden komen niet alleen haarscherp in beeld, het is ook een krachtige manier om een boodschap over te brengen. Als er genoeg belangstelling is, kunnen ondernemers een zuil aankopen tegen een scherpe prijs van 999 euro.”
Uitstraling zeedijk versterken
Tot slot stond ook het project ‘Impuls Zeedijk’ op het programma. Dat is een lopend project binnen het provinciale kustimpulsprogramma dat inzet op de opwaardering van zeedijken in de tien kustgemeenten van West-Vlaanderen. Voor Blankenberge betekent dit een belangrijke kans om de uitstraling en belevingskwaliteit van de zeedijk te versterken. Denk aan meer groenvoorziening, een aangename pleininrichting en een grotere uniformiteit in terrassen en veranda’s. De Provincie West-Vlaanderen ondersteunt de stad hiervoor met een subsidie van 50.000 euro om een lokaal gedragen visie- en actieplan op te maken. Schepen van Lokale Economie, Benny Herpoel: “De Zeedijk is voor Blankenberge een vitale ontmoetingsplek voor bewoners, bezoekers en handelaars. Met dit project willen we investeren in een aangename, uniforme en toekomstgerichte publieke ruimte die past bij de uitstraling van onze stad. Impuls Zeedijk is daarmee een duidelijk voorbeeld van hoe Blankenberge inzet op kwaliteitsvolle publieke ruimte en een sterke kustbeleving.”
The post Tweede Blankenbergse ondernemersmeeting is schot in de roos is provided by KW.be.