Er is niets dat zangeres Merol niet kan. Na een nieuwe plaat vorig jaar, breidt ze haar universum nu uit met een muzikale kortfilm. Naast de film verschijnt ook een muzikale soundtrack op streamingplatformen. En ze verklapt ons wat we kunnen verwachten van haar nieuwe tournee, waarmee ze ook halt houdt in het OLT Rivierenhof in Antwerpen.
Je hebt er al drukke tijden op zitten. Vorig jaar bracht je nog een nieuwe plaat uit, nu ‘Diep in de nacht’, een musicalfilm, met ook een soundtrack. Hoe zou je het project zelf omschrijven?
Merol: “Een musicalfilm! Of zoiets als, Alice in Wonderland aan de LSD (lacht). Het is een echte surrealistische film. Eentje met veel fantasie gemaakt!”
Ik las dat je altijd de droom had om een musicalfilm te maken. Vanwaar kwam die droom?
Merol: “Vroeger had ik altijd de droom om actrice te worden. Ik ging vanaf mijn achttiende eigenlijk naar de toneelschool, en het was daar dat mijn passie om liedjes te schrijven ontstond. Daar kwam ik ook tot de conclusie dat ik nummers schrijven en theater maken eigenlijk leuker vond. Acteren doe ik nog af en toe eens. En het is een heel mooie manier voor mezelf om meerdere interesses en disciplines samen te laten komen. Dat vind ik zo fijn aan artiest zijn, je denkt niet alleen na over de muziek maken, maar ook over een videoclip, de liveshow, enz. Ik vind dingen bedenken gewoon het leukste. En van jongs af aan ben ik al een grote fan van musicalfilms, denk maar aan ‘Ja zuster, nee zuster’, een heel bekende film in Nederland, met originele muziek. Als kind vond ik dat geweldig, er wordt gedanst, gezongen en gespeeld. Ook latere films zoals ‘La La Land’, ‘West Side Story’ of ‘Moulin Rouge’ vond ik geweldig, omdat het ook hard uit het realisme treedt. Met zo’n film kan je een nieuwe wereld creëren waar het verhaal zich in afspeelt. Net hetzelfde met de muziek. Hoe kan ik muziek maken die los van de film te beluisteren is?”
Hoe is dat acteren voor jou nu bevallen? Is het iets dat je nog meer wilt ontdekken in de toekomst?
Merol: “Ja, zeker! Ik heb er nu wel echt heel veel van geleerd. Net na de toneelschool heb ik best wel veel gespeeld, en toen is het op een lager pitje komen te staan. Ik had natuurlijk toen besloten om me helemaal op mijn muziek te storten. Maar het lijkt me leuk om, als er nog eens een vet project voorbijkomt, terug te acteren. In deze film heb ik bijvoorbeeld niet heel veel samenspel. Het is heel veel op mezelf en dat ik om me heen kijk. Dat vind ik juist zo leuk aan een toneelstuk maken, het gevoel dat je alles samen doet. En artiest zijn voelt best wel eenzaam.”
We gaan het dus even hebben over dat nieuwe project van jou. Maar als ik het goed heb, dateren de opnames al van even geleden. Is er ondertussen al een première geweest? Kan je misschien even de tijdlijn van het project schetsen?
Merol: “Aan het einde van de coronaperiode werd er bij het filmfonds een potje beschikbaar gesteld voor muziek gedreven films. Dat was een soort steunregeling voortgekomen uit corona. Toen belde een bevriende producent mij op om samen een musicalfilm te bedenken. Van het een kwam het ander en zijn we dus gaan brainstormen, ook met regisseuse Isis Mihrimah Cabolet. Dat was allemaal in 2021. Toen werd de aanvraag goedgekeurd en moesten we meteen gaan draaien. Het is dus best wel snel gegaan. Als ik er nu op terugkijk dan zou ik er volgende keer sowieso iets meer tijd voor willen nemen, om de muziek te maken, maar ook om mezelf voor te bereiden op de draaidagen. Het was dus best wel hectisch. Uiteindelijk hebben we dan de film opgenomen en is hij in première gegaan op het ‘Nederlands Film Festival’. Daar heeft de film trouwens een nominatie gekregen voor ‘Beste korte film’. Toen is de film begonnen aan een reis en heeft hij allemaal andere filmfestivals afgelegd. Ook bijvoorbeeld in Leuven, maar ook in Amsterdam en zelfs buiten Europa. Dat is best grappig, want een film maakt dan een soort van reis, waar je eigenlijk pas op het einde meer zicht op krijgt. En toen begon ik me af te vragen wat ik met de film wou doen, want er is nog een verschil tussen een kort film en een lange film. Bij die laatste gaan ze vaak gewoon van cinema naar een streamingplatform. Dus het is best wel lastig om de perfecte plaats te kiezen voor een korte film. Er worden er namelijk veel gemaakt, en vaak belanden ze in een soort vergeetput. Dat wou ik voorkomen. Vandaar dat we hem dus op YouTube gooien en iedereen er kan naar kijken.”
Ik heb de film zelf al bekeken. Ik las ook dat en door de film te bekijken, snap je het ook wel natuurlijk, maar dat het een ode is aan de nacht, omdat je het nachtleven miste tijdens de coronaperiode. Misschien eerst even wat betekent ‘de nacht’ dan voor jou?
Merol: “De nacht is voor mij een plek, vooral op festivals en clubs bijvoorbeeld, een plaats waar je jezelf niet zo bekeken voelt. Je kan wat vrijer zijn, wat meer buiten de lijntjes kleuren. Vooral buiten het stramien van de dag, waar er toch vaak dingen van je verwacht worden. In het nachtleven mag je dansen, mag je zweten, mag je lelijk zijn, met mensen tongen. En in het algemeen beschouw ik de nacht als een plek waar veel meer mensen zichzelf kunnen zijn, dan in het dagelijkse leven, bijvoorbeeld mensen uit de LGBTQ-community. Het is gewoon heel belangrijk dat die plek bestaat en we ze omarmen. En ik merk ook dat die plek belangrijk is voor mezelf, om in balans te blijven. Als ik bijvoorbeeld lang niet ben uit geweest, dan heb ik het nodig om uit de bocht te gaan, verrast te worden en ergens onverwacht te belanden.”
De film werd dus opgenomen tijdens corona. Komt nu uit. Denk je, als je de film nu had opgenomen, zonder die maatregelen, hij er anders zou uitgezien hebben?
Merol: “Ja, ik denk van wel! Sowieso sta ik nu een aantal jaar verder in mijn leven. Ik ben wijzer geworden. Er zou bijvoorbeeld ook meer mogelijk geweest zijn qua aantal mensen op set. De clubscene in de film was oorspronkelijk gepland met honderd figuranten, maar de dag voor die opnames werden de maatregelen rond het coronavirus aangescherpt, en mochten er plots maar vijftig mensen meer op set staan. Dus de scene moest opgenomen worden met de helft minder mensen. Dat was dus toen echt een uitdaging, en zou nu veel makkelijker gaan.”
Het is een creatieve stap als artiest, want ik kan niet veel musicalfilms van artiesten opnoemen en al zeker niet in België of Nederland. Vind je dat belangrijk om jezelf als artiest te blijven heruitvinden? Om te blijven stappen zetten en nieuwe zaken te ontdekken?
Merol: “Ik vind het tof om het Merol-universum uit te breiden. Net zoals bijvoorbeeld Lady Gaga dat ook doet, met films waarin zij speelt. Of Beyoncé die ook zo’n concertfilm heeft opgenomen. Ik ben niet de artiest die puur liedjes wil schrijven. Ik maak muziek om ook liveshows samen te stellen. En ik vind film ook een heel mooi middel om mezelf te uiten. Het biedt zoveel extra mogelijkheden om verhalen te vertellen en zo mensen te verrassen.”
Je bent altijd al een visuele artieste geweest, je videoclips zijn ook altijd graaf. Het is een kortfilm. Je moet dus heel veel verhaal en beeld in een korte tijd proppen. Hoe moeilijk was dat voor jou?
Merol: “Dat vond ik best wel lastig inderdaad. We begonnen met een idee, en toen is de scenarioschrijver gaan schrijven en binnen die context heb ik dus de liedjes geschreven. Er is geen dialoog in de film, want dat is dus eigenlijk de muziek. Ik moest dus vrij veel informatie vertellen. En dat is dus uiteraard een andere manier dan wanneer ik zelf de muziek maak voor een eigen project. Dan bepaal ik zelf wel de regels. Dus het qua schrijven voor mezelf wel een uitdaging en andere invalshoek. Dus dat vond ik wel lastig en even zoeken, omdat je in een popsong een stramien kan volgen qua structuur, maar in een film moet er constant een soort ontwikkeling zitten.”
De muziekindustrie is de afgelopen jaren sterk veranderd. Er zijn geen videoclipzenders meer. Welke rol vind jij dat videoclips nog spelen in deze huidige muziekindustrie? En welke rol spelen ze voor jou?
Merol: “Ik houd van videoclips! Het zijn kleine kunstwerkjes van drie minuten. Het hoeft niet per se een logisch, solide verhaal te zijn, het mag wat gek zijn. Daarom vind ik het wel jammer dat de kunst van de clip wat verdwijnt. Ik snap het ook wel. We zitten allemaal veel op sociale media, en onze aandachtsspanne wordt korter. Dus filmpjes van vijftien seconden zijn veel doeltreffender. De fantasie en creativiteit raakt daardoor wel een beetje verloren. Ik vind wel super veel artiesten die hun muziek op tiktok promoten, super creatief! Dus dat is dan ook weer inspirerend. Een videoclip maken kost nu eenmaal veel geld hé. Wij hebben deze kortfilm nu ook kunnen maken door die subsidie, zonder die hulp hadden we dat ook absoluut niet gekund. Ik heb zelf al even geen gewone videoclip meer opgenomen, omdat het gewoon heel erg duur is en het verdient zichzelf niet terug. Het is wel enorm zoeken, want ik zal nooit mijn liedje promoten door in een auto te zitten en mee te zingen, dat past gewoon niet bij wie ik ben.”
Bij een muzikale kortfilm hoort natuurlijk ook een soundtrack. Op de soundtrack vinden we vijf songs terug. Hoe zou je de muziek van de film zelf omschrijven?
Merol: “Oeh, moeilijke vraag. Ik ben altijd heel slecht in genres bedenken (lacht). Hoe zou jij het omschrijven?
Ook een moeilijke vraag! Een eclectisch samenhangend geheel?
Merol: “Het is poppy, maar er zitten ook club elementen in. Want het rauwe van de nacht moest ook wel in de muziek terugkeren. Ik wou niet dat alles hetzelfde zou klinken, dus de dragqueens hebben ook iets nieuws toegevoegd. Dus dat maakt het ook wel eclectisch. Deze muziek is echt specifiek voor de kortfilm geschreven. Ik had wel wat liedjes op voorhand liggen, waarbij ik dacht die zouden tof zijn in de film, maar die hebben we dan toch niet gekozen. Toen ben ik helemaal van scratch begonnen. De liedjes hebben ook allemaal vrij veel versies gehad. Zeker als je voor andere stemmen schrijft, is het altijd wat zoeken wat bij wie zal passen. Als ik voor mezelf schrijf dat is dat gemakkelijker, want ik ken mijn stem en weet hoe ik zing.”
Op de tracklist van de soundtrack vinden we ook enkele features terug, hoe zijn die tot stand gekomen?
Merol: “Met de regisseuse zijn we gaan nadenken over de cast. En die moesten natuurlijk ook kunnen zingen. Want we wisten al dat we die muziek zouden uitbrengen. Dus dan moest het ook wel goed genoeg zijn voor de plaat. En toen hebben we die cast vrij snel beslist, ook met mensen die we zelf al kenden.”
Er komt ook een nieuwe liveshow aan. Een volledige nieuwe show. Met nieuwe setlist, een heel sick object namelijk een lichtgevende haai (en nog steeds geen confetti). Je gaat ook terug alleen op het podium staan zonder dansers. Het klinkt wat eclectisch uitbundig maar ook wat persoonlijk. Mogen we invloeden van die film in de show verwachten? Misschien in de setlist?
Merol: “Ja! We gaan enkele nummers uit de film in de setlist stoppen, niet alles. We zijn de show nu aan het maken en samenstellen, en ik denk oprecht dat het mijn beste show ooit wordt. Het wordt in ieder geval super leuk. We zijn ook heel veel remixes gaan maken van de gekende nummers. Ik had een lijst gemaakt met nummers die ik absoluut wou spelen en gebruiken. Dus het zijn niet per se allemaal liedjes van de laatste plaat, er zitten ook wat oudere liedjes tussen. En die zijn we dus gaan remixen. Omdat ik echt één sound wou voor de liveshow. Dus het wordt een echte clubfestivalshow. Ik vond het belangrijk dat er vette overgangen zouden zijn. En gelukkig passen er net een aantal nieuwe nummers in die set. De show zal inderdaad zonder dansers zijn, want ik wou het terug naar mezelf brengen en wat meer vrijheid kunnen creëren en ik me niet per se moet vasthouden aan een choreo. Het wordt een soort van Pippi Langkous in een volle club (lacht)!”
Is het ‘naar de haaien en weer terug’ tijdperk nu afgesloten? Mogen we dan al beginnen met uitkijken naar nieuwe muziek?
Merol: “De volgende show wordt een soort van staartje van het ‘naar de haaien en weer terug’ era. Ik ben wel al aan het nadenken en schrijven voor een nieuwe plaat. Daar neem ik lekker mijn tijd voor. Ik weet al waar het over zal gaan, maar daar ga ik lekker nog niets over zeggen (knipoogt).”
De nieuwe show wordt hoe dan ook prachtig. We kunnen niet wachten! (PADI & Jérémie)
De musicalfim van Merol ‘Diep in de nacht’ is nu te bekijken via volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=dCf3MoXtLjs&t=392s. De soundtrack is te beluisteren via alle streamingsdiensten. De show in het OLT Rivierenhof op vrijdag 27 juni is uitverkocht, maar voor de show op zaterdag 28 juni zijn er nog tickets via volgende link: https://apps.ticketmatic.com/widgets/kl/flow/oltrivierenhof?event=643957205197&l=nl&_ga=2.112488204.922798638.1737474958-1465708910.1737474958#!/addtickets
The post Merol breidt haar universum uit met een eigen musicalfilm:“Het is zoals Alice in Wonderland aan de LSD” is provided by KW.be.