Het project sleepte meer dan tien jaar lang aan maar nu is het zover: de langverwachte fietstunnel door de brug in de Drogenboomstraat is officieel geopend. Met de tunnel is een gevaarlijke onderbreking in de fietssnelweg F7 weggewerkt. “Dit is het mooiste bewijs dat geduld en volharding lonen”, aldus een tevreden schepen Sophie Delaere.
In 2012 werd het eerste stuk van de fietssnelweg langs de spoorweg aangelegd, van Zulte tot aan de grens met Waregem. Dit traject kruiste de Drogenboomstraat, waar een brug over de spoorweg is. Fietsers moesten hier een omweg maken en aan de voet van de brug de Drogenboomstraat kruisen om verder op de F7 te kunnen rijden.
Meer dan tien jaar geleden signaleerde de gemeente Zulte deze gevaarlijke oversteekplaats al bij de provincie. In 2015 werden de eerste plannen opgemaakt voor een tunnel door de brug en in 2017 werd daarvoor ook een bouwvergunning afgeleverd. Die bleef echter dode letter.
In 2018 liet schepen Sophie Delaere nog optekenen dat ze blij was dat de tunnel nog die legislatuur afgewerkt zou worden. Een provincieraadsverkiezing later was dit echter geen prioriteit meer. Eind 2019 verviel de afgeleverde bouwvergunning zonder resultaat.
“Mijn voorgangers gaven toen prioriteit aan het aanleggen van de grote afstanden van de F7”, verklaart huidig gedeputeerde van de provincie Oost-Vlaanderen, Kurt Moens (N-VA). “De tunnel hier is een enorme verbetering maar het gaat over een afstand van 28 meter. Het heeft inderdaad lang geduurd maar het resultaat mag er zijn.”
“Er is een belangrijke barrière tussen Zulte en Waregem weggewerkt. Veel ouders zullen nu met een geruster hart hun kinderen met de fiets naar school of naar het station zien vertrekken.”
Na het vervallen van de bouwvergunning lag het project jaren stil, tot er in 2021 opnieuw beweging kwam. Intussen waren echter de regels rond het aanleggen van fietssnelwegen veranderd. Het initiële plan was om een koker van 2,5 meter breed te installeren, iets verderop door de brug. Dit project werd destijds geraamd op 500.000 euro.
Al een maand open
Fietsers zouden echter nog steeds een kleine bocht moeten maken. Volgens de nieuwe regels moet dit vermeden worden en de minimumbreedte werd vastgelegd op 4 meter. Door deze gewijzigde regels, kon niets van het eerdere project gerecycleerd worden en moest al het studiewerk opnieuw gebeuren.
In de zomer van 2024 ging ten langen leste de eerste spade in de grond. Sinds begin april is de tunnel open voor verkeer, nu is het bouwwerk ook officieel geopend. Het eindresultaat is een tunnel van 4 meter breed en 28 meter lang, die perfect in het verlengde ligt van de F7. Fietsers kunnen nu in één rechte lijn van het station van Waregem tot in Zulte rijden. De totale kostprijs bedraagt 1,75 miljoen euro, volledig gedragen door de Provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid.
“Dit is een mooi voorbeeld van hoe geduld en volharding lonen”, zegt schepen Sophie Delaere. “Meer dan tien jaar geleden hebben we dit knelpunt al aangekaart. Vandaag zijn we heel tevreden met deze realisatie, dit is een grote meerwaarde voor alle fietsers.”
De maagdelijk witte tunnel is voorzien van een anti-graffiti verflaag die gemakkelijk afwasbaar is in geval van vandalisme. Voorlopig is er nog geen verlichting, die wordt later geïnstalleerd.
The post Fietstunnel in Zulte officieel geopend: “Veel ouders zullen nu met een geruster hart hun kinderen met de fiets naar school of naar het station zien vertrekken” is provided by KW.be.